• FixarFrasse

Fråga om arv/fonder

Hej, kan säkert få svar på banken eller skattemyndigheten, det här är en ganska okomplicerad fråga(?) Men tänkte att här finns så många kompetenta människor som säkert kan svara snabbt:

Anta att det i ett dödsbo finns en fond med värde på 150 000:- Anta också att kostnad för denna fond var 100 000:-

Är det bäst att låta dödsboet sälja fonden och sedan överföra beloppet till arvingen (I mitt exempel blir det 135 000:- kvar när man beskattat vinsten (väl?))
    Eller ska man ärva fonden "rakt av"? Vilket anskaffningsvärde räknas för mig då som arvinge? Kvarstår anskaffningsvärdet, eller betraktas mitt anskaffningsvärde som noll, och får man därmed då betala skatt på hela försäljningsbeloppet (eftersom försäljningen = vinsten).

Ärvda aktier kan ju beskattas enligt en schablonmodell (där man inte alls tar hänsyn till anskaffningsvärdet); finns det något liknande för fonder? 

• Svar på tråden Fråga om arv/fonder
  • Kjell2

Ärver du fonderna är det ursprungliga anskaffningsvärdet som gäller.

Vad som är mest förmånligt beror på, avdragsmöjligheter mm påverkar  

• Anghammarad

Om anskaffningsvärdetär känt så kan man använda dem. Jag ärvde aktier efter min far och använde hans ingångsvärden när jag sålde dem och deklarerade.

• MartinAndersson

Vid ett arv övertar du den tidigare ägarens skattemässiga situation. Kommer du sälja fonderna direkt spelar det skattemässigt ingen roll hur du agerar i frågan - om vi bara ser på denna transaktionen. 

Har du däremot "bara" egna förlustaffärer privat är det mer ekonomiskt att sälja dem utanför dödsboet. Du får då avdragsrätt med 30% istället för 21% = du sparar 9%! 

Är din avsikt att behålla placeringen är det kanske bättre att få ut fonderna utan försäljning eftersom du då kan få avkastning även på den latenta skatteskulden.

Hoppas du bidde något klokare!  

Svar på tråden Fråga om arv/fonder