• AllaFrågor

Rätt till havandeskapspenning?

Hej! Plussade med min första bebis för va 10 dagar sen och är i vecka 7(6+5)!
    Jag har semester till 10 sept, sen återgår jag till mitt jobb. Jag jobbar inom stålindustri och utsätts för mycket värme (strålningsvärme) och en hel del giftiga gaser.
    Har läst lite om det och man ska begära förflyttning 2mån innan man söker havandeskapspenning..?
    Men det känns ju jobbigt att berätta om man mot förmodan ska få ett missfall( liten arbetsplats alla känner alla och alla får veta fort.)
    Hur blir det med föräldrapenningen om man inte jobbar sjunker den då?
    Känner mig otroligt vilsen i detta.. Kan man höra med bm på första mötet??
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Rätt till havandeskapspenning?
  • kossi

Din sgi sjunker inte om du går hem tidigt.

Jag arbetar som nattreceptionist på hotell och bär överfallslarm och ensamarbete.
    Jag berättade i vecka 7 för min arbetsgivare.
    Eftersom det är en farlig arbetsmiljö så stänger min chef av mig.
    Han tittare självklart om det gick att omplacera mig men alla tjänster var redan tillsatta.
    Jag har tjänstledig pga studier men skulle återgått till mitt arbete i vecka 17.
    Men jag blev då avstängd från och med vecka 17 och har gått på graviditetspenning från då.

Du måste meddela din arbetsgivare 1 månad innan,inte två.
    Chefen måste alltså ha en månad på sig att undersöka om det går att omplacera.

Man kan bli avstängd direkt det är konstaterat att man är gravid.

Jag tycker du kan berätta även om det är tidigt,men säga att det finns en risk för missfall.
    Jag gjorde det för ett vara schysst mot chefen så att han kunde vara förberedd.

• kossi

Om du blir avstängd så måste du ha ett moderskaps intyg att skicka in till fk så du kan få din graviditetspenning.

Den kan du bara få när du varit på UL i vecka 12 då de oxå fastställer BF.

Normalt får man intyget i vecka 20,men eftersom jag skulle hem tidigare så fick jag mitt direkt efter UL.

Fk har ju handläggningstid på 30 dagar.

Jag skickade in mina papper i vecka 12.

• Hormonbollen

Jag har fått havandeskapspenning, eller graviditetspenning som det nu heter, under båda mina graviditeter och den kan man få tidigast 60 dagar innan Bf, alltså från och med vecka 31 typ. Jag tror jag Skickade in min ansökan i v23 eller nått och om du ska ansöka om förflyttning två månader innan det så hinner du nog passera v12 innan du behöver nämna nått. Hoppas du förstår vad jag menar, jag är väldigt dålig på att förklara :D Prata med din barnmorska vid inskrivningen. Dom vet nog lite mer om vad som gäller :)

• kossi

Om man blir avstängd pga risker i arbetsmiljön kan man gå hem tidigare än 60 dagar innan BF.
    Som för mig (vecka 17)och för dig Ts eftersom Du jobbar med kemikalier,det räcker för avstängning.

• MissSandra

Du måste berätta för din arbetsgivare för det låter som en bra ide att bli omplacerad eller avstängd. Du får få havandskapspenning. Men säg till direkt nu För bebisens skull:) lycka till!

• kossi

Precis som miss Sandra säger.

Berätta direkt,för barnets skull;)

• Etta01

Hejsan!

Jag blev tvungen att berätta för min chef redan i v 6 eftersom jag då blev sjukskriven p g a illamående. Nu har jag äntligen blivit beviljad graviditetspenning, och den påverkas inte av att jag inte har jobbat på snart 6 månader. Om du har ett jobb som anses farligt, kan du bli avstängd tidigare (t ex ambulanspersonal får inte jobba efter v 20), då får du graviditetspenning redan då, förutsatt att din arbetsgivare inte kan omplacera dej.

Lycka till!

• AllaFrågor

Åå tack så jätte mycket för alla bra svar!! Det känns lite bättre nu med mer info och en del uträtade frågetecken! Nu ska jag ta tag i detta direkt jag börjar igen!

• AllaFrågor

hej igen!!
    Hoppas någon kan svar på mina vidare frågor..

Har nu diskuterat men en miljöansvarig på mitt arbete samt personalansvarig på mitt jobb..
    Känner mig dock ännu osäker på att dem tar min oro på allvar.

Miljötanten tar det på mer allvar men säger -jag tror inte man ska oroa sig för mycket utan det är så stora marginaler tilltagna.

Personalansvarig vet inte ens vad jag gör på mitt jobb utan sa direkt - men det blir inte aktuellt med flytt förän du kommer tillbaka efter mammaledigt.

Dock har miljötanten varit med mig och intygat att det är farligt för  mig att vara kvar på min nuvarande arbetsplats så jag blev erbjuden annat jobb...

MEN trots att jag tackar jag till det jag blivit erbjuden kommer jag komma i kontakt med farliga ämnen och under vissa perioder befinna mig i farliga områden.

i det nya jobbet ska jag bland annat hantera kläder som varit i kontakt med giftiga gjutmaterial mm och även köra maskin (helkroppsvibrationer) inom det området där vi har stora elektromagnetiska fält.
    Det smyger dessutom ut en hel del ofiltrerad rök som innehåller giftiga ämnen.

Överilar jag min oro eller finns det någon jag kan ta hjälp av som kan hjälpa mig som är objektiv?

Jag är den första tjejen på 25år som blir gravid på jobbet tydligen så dom har ingen koll på regler och lagar eller vad som är farligt och inte så jag har fått leta fram allt åt personalansvarig då hon tycker det är på mitt ansvar.. är det mitt ansvar att ta reda på vad som är farligt på mitt arbete??

Förlåt för det långa inlägget..

• MissSandra

Personalansvarig ska kunna detta! Hemskt. Din oro är befogad, du ska inte vistas i den miljön heller. För att det ska bli rätt så ring facket. De brukar veta. Annars kan fk hjälpa dig. Börja med facket. Men har ni inget skyddsombud?

• AllaFrågor

Tack Sandra för ditt inlägg. Dem kan inte regler och lagar och skyller på att vi är så få tjejer på arbetsplatsen men det känns inte som mitt ansvar att leta fram info åt dem.. Ja facket kanske är en bra ide!! Jag har bokat en tid hos vår företagsläkare, dock fanns ingen tid förän nästa vecka. Dessutom ska vi till mvc nästa vecka så jag dom vet väl bäst?? Kan dem hjälpa ligg med detta oxå?? Gud jag känner mig otroligt ledsen och vilsen i situationen.. Nästan otröstlig, min man blir även han förtvivlad över min situation men försöker lugna mig även om det kanske inte hjälper mig så mycket..

• MissSandra

Ja mödravården kan hjälpa till. Ring dem för de vet vad du ska göra och vart du ska vända dig. Och facket måste du ringa till tycker jag. För det är skam, och en riktigt lam ursäkt från jobbet. Men hoppas du får ordning på det snart. Men MVC kan du Ringa och få råd på en gång. Hoppas på det bästa för dig.

• MissSandra

Och ibland är det så sjukt att man behöver kämpa så hårt pga något så grundläggande och naturligt som att vara gravid.

• AllaFrågor
    MissSandra skrev 2012-09-20 20:18:40 följande:
    Och ibland är det så sjukt att man behöver kämpa så hårt pga något så grundläggande och naturligt som att vara gravid.
    Tack så jätte mycket Sandra!! Ska imorgon försöka få tag på mvc och även mitt fackombud!!

Ja det känns för jävligt rent ut sagt.. känns hemskt att dem inte förstår att det är jag och min bebis som utsätts för risker för att dem är opålitliga och nonchalanta attityd mot mig.. Man känner sig fruktansvärt utsatt av att få detta bemötande på sin arbetsplats där man egentligen ska känna sig säker.. :(
  • MissSandra

Precis! Hemskt att du behöver utsättas för detta. Håller tummarna att det ordnar sig snart.

Svar på tråden Rätt till havandeskapspenning?