• Anonym

    bilolycka

    Hej. Jag och min fyra åring var med om en bilolycka för nån vecka sedan. Bilen blev mos, men vi klarade oss med lättare skador. Hon har blivit så rädd för att åka bil efter detta. Och orolig i största allmänhet. Hon brukar vara väldigt kavat, men nu vill hon inte bli lämnad en sekund, är ganska inåtbunden, vilket hon inte är annars. Jag är själv mycket chockad och förstår ju att hon oxå är det. Men frågan är. Hur ska jag göra för att hjälpa henne? Vi pratar om det som hänt. Vi har börjat köra lite kortare sträckor. Jag är ju själv rädd när jag kör men försöker att inte visa detta. Mvh

  • Svar på tråden bilolycka
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är ju inte ett dugg konstigt att både du och din 4-åring reagerat  så starkt och fortfarande är chockade över vad ni varit med om. Det som kan vara extra svårt i en sådan här situation är att du själv är drabbad och därför har svårt att hjälpa ditt barn.
    Jag föreslår  att du tar stöd av pappa eller någon utomstående för egen del och kanske för att lite lugnt komma igång med att köra bil igen utan barn. När du börjar komma tillbaka till ditt gamla jag så är det dags att ta med dig 4-åringen.
    Även om man försöker dölja sina känslor för sitt barn så känner de en för väl för att gå på detta. Ditt barn blir sannolikt smittat av din rädsla och så förstärker den barnets egen rädsla och då blir det mycket svårare att ta sig ur .
    Fortsätt i övrigt som du gjort men prata bara med barnet om olyckan när barnet tar upp frågan.  Försök att hålla din oro och dina tankar någon annanstans.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden bilolycka