• Anonym (Jess)

Skabb????

Hej!

Har haft problem med prickar som kliar som fan både jag och min son. Han har fullt på hela rumpan men ingen annanstans. jag har haft rumpa, innelår, lite på magen oh benen. SÅ igår berätta min mamma att min lillebror hade skabb för ca 2-3 månader sedan. Och vi har sovit i hans säng. Jag tänkte fan också.

Gick till vårdcentralen idag och läkaren kunde inte säga nått utan skicka en remiss till Hud.

Vill fråga er som vet om skabb. Smitta det mycket? min sambo som jag delar säng med har nite märkt nått, jag har ändå haft detta i nästan 2mån. borde han inte bli smittad? Måste det vara prickar i en grupp eller kan det vara en prick här och där? kan prickarna lugn sig och sen komma tillbaka. För upplever det som att det varit lite i intervaller med kliandet.

Ni får gärna berätta lite.
    Är gravid med så läkaren sa att jag kanske isåfall får ett annat medel än vanligt. 

• Svar på tråden Skabb????
  • Strumpans

Det smittar lätt så även om inte sambon kliar så måste han behandlas och allt tvättas. Vi fick med oss det från öppna förskolan.

Hela familjen fick vara hemma de dygnet man behandlades. Det sved som sjutton av medlet men försvann på en gång efter. Här var det bara sonen som hade symtom.

• Vinxen

Svar JA! Skabb smittas otroligt lätt! Om ni sovit i en säng som är skabbsmittad är det garanterat det ni fått. Har en i familjen skabb skall ALLA som vart i nära kontakt behandlas. Dvs hela familjen. Ni ska behandla er och även din mamma och bror igen om ni nu har det. Så att alla djur säkert dör. Tvätta allt ni vart i kontakt med i 60grader. Vädra sängkläder i 24 timmar utan att sova i sängen helst om det går. Annars byt sängkläder när ni snärjt er och byt igen på morgonen. När vi fick skabb fick vi rådet att först smörja oss med Tenutex (rikligt över HELA kroppen utom könet) mellan fingrar och tår. Vänta 24 timmar. Smörja IGEN UTAN ATT DUSCHA! Vänta 24 timmar å sedan duscha och då är behandlingen avslutad. Vi fick tillbaka skabben 2 gånger eftersom biomamman inte tyckte dom behövde behandla sig eftersom ingen hade legat i sonens säng men det smittas ändå. Utslagen man får är inte djur, utan en allergisk reaktion man får av djuren. Djuren i sig finns endast på händerna. Lycka till!

• Vinxen

Jag va oxå gravid när vi fick det och jag fick smörja med den vanliga Tenutex. Inga problem för min del. Även om din sambo inte kar prickar eller kli är han garanterat smittad. Han måste behandlas. Det kan va en prick här och där oxå. Endel får inga prickar alls.

• Anonym (Jess)

Usch jag dör skall jag gå och vänta på en jävla remiss för och få reda på att det är skabb....jäkla skitdoktor som inte kunde ge mig domen så vi kunde behandla den NU =(

• Vinxen

Du kan köpa Tenutex receptfritt. Gör behandlingen å se om det hjälper. En tub per person. Kliet kan va kvar flera veckor efteråt. Smörja sig med bodylotion är viktigt. Ni behöver inte gå till hud. På oss hittade dom djur på vårdcentralen. Skrapar lite mellan fingrarna med en nål å kollar i mikroskop bara

• Strumpans

Fast om det är små barn ska de inte behandlas själv.
    Vi fick snabbremiss (tog 1 dag) till Karolinska hud. Hela sonen blev insmord och täckt i lindor. De behandlade ungefär 10-20 fall i veckan.

Just små barn måste hela dem smörjas in och sen se till att de inte kan komma åt att få i sig medlet. Han såg ut som en mumie :(

Hur snabbt skulle ni få remiss?

• Anonym (Jess)

Min son är 5 år! Jag vet inte,fråga läkaren hur lång tid det kan ta? Några dar,veckor... Hmm jag kan inte säga det men det kan ta lång tid. Suck ibland undrar man vad läkare vet igentligen:( vi vill ju inte gå runt med den här skiten!

• Anonym (Jess)

Nu har jag varit på hud på Sahlgrenska och 3olika läkare har tittat på oss och säger att d inte ser ut som skabb. Blivit hemskickade med cortison och tavegyl. Men jag blir förfarande tokig. Va fan är det som "biter" oss,börjar fundera på loppor nu istället. Känns som jag håller på och bli sinnesjuk:/

• Anonym (hade så)

Precis sådär hade jag för nåt år sen. Smorde med Tenutex som man ska men det fortsatte och fortsatte. Till slut i ren desperation tog jag till hästens avmaskningsmedel (!) som innehåller ett ämne som även tar blodsugande parasiter som löss och skabb. Tro fan men det funkade!

Kanske inte helt riskfritt men nånting som påverkades av avmaskningsmedlet hade jag i alla fall.

Svar på tråden Skabb????