Umgänge och semester inför TR??
Hallå!
Ska till TR om en vecka ang. nytt umgängesschema och skulle vilja ha lite råd och tips?
Pappan har vägrat gå till FR både för samarbetssamtal och att göra schema. Därför fick jag själv stämma honom på nytt schema för jag hade inget val kvar.
Han har svarat med att stämma på växelvist boende och boende/umgänges/vårdnadsutredning samt gemensam vårdnad.
Saken i stort:
Han och vårt barn har haft umgängesschema sedan 8 månaders ålder ungefär. Tills det strandade hos FR när jag ville ha fasta tider och dagar. Pappan hyser stort agg till mig och vägrar ha någon form av normalt samarbete. Han avskyr mig och svarar inte ens på tilltal.
Nu har vi haft fr-sö resp fr-lö och några sommarhelger som aldrig blir alla för att pappan kapar dem.
Det finns inget samarbete och FR har avslutat alla försök till samarbetssamtal eftersom det är fruktlöst sedan han både avböjt samtal resp. någon slags sambandsperson som underlättar kommunikationen mm.
Trots det vill han ha överlämningar hemma hos mig i stället för på dagis. Han vill också ha ett egenpåhittat "hoppande schema" med fortfarande fr-sö och sedan on-fr vecka 2.
Själv vill jag ha sammanhängande tider to-må med upptrappning on-må med sikte på varannan vecka om vi har ett fungerande samarbete eller barnet är äldre så att h*n kan tala för sig själv.
Nu är h*n tre år precis.
H*n verkar ha det bra hos och tycker om pappan - men vårt samarbete finns inte alls utan är tvärtom dåligt och infekterat. En stor orsak till att jag stämmer - förutom att vårt barn ska slippa de otrevliga överlämningarna mm - är att jag vill ha fasta tider att hålla mig till för att han jävlas om precis det minsta lilla som han kan.
Jag är inte orolig för en ev. utredning eftersom alla är väl medvetna om hur saker ligger till:
Men det jag undrar är:
Hur tänker TR om pappan tex av någon anledning inte yrkar på att "hans" lov ska vara från sista skoldagen till den första skoldagen? Han vill i stället lämna tillbaka sitt barn hemma hos mig kvällen före att skolan/ dagis börjar igen.
Jag tycker att det är helt galet. Och att han inte vill ha fr-må eller to-må. Nej, då - han ska lämna hos MIG på söndagarna.
Knappast barnets bästa. Tror att det beror på att :
1. Han ska slippa vabba om barnet skulle vara sjukt på måndagen.
2. Han unnar inte mig att ha en hel obruten och ledig barnfri helg. För då måste jag ju ta emot mitt barn söndagar kl. 15:00.
Själv vill jag undvika alla uppbrott jag kan för vårt barn och speciellt i denna infekterade situationen ha alla överlämningar på skolan.
Jag kan ju inte heller se att det kommer att bli bättre eftersom han inte vill ha samarbetssamtal o.dyl.
Och kan de döma till GV under dessa omständigheter?
Känns så oerhört trist med en vända till helt i onödan!