• Anonym (panik!!)

Umgänge och semester inför TR??

Hallå!

Ska till TR om en vecka ang. nytt umgängesschema och skulle vilja ha lite råd och tips?

Pappan har vägrat gå till FR både för samarbetssamtal och att göra schema. Därför fick jag själv stämma honom på nytt schema för jag hade inget val kvar.

Han har svarat med att stämma på växelvist boende och boende/umgänges/vårdnadsutredning samt gemensam vårdnad.

Saken i stort:

Han och vårt barn har haft umgängesschema sedan 8 månaders ålder ungefär. Tills det strandade hos FR när jag ville ha fasta tider och dagar. Pappan hyser stort agg till mig och vägrar ha någon form av normalt samarbete. Han avskyr mig och svarar inte ens på tilltal.

Nu har vi haft fr-sö resp fr-lö och några sommarhelger som aldrig blir alla för att pappan kapar dem.

Det finns inget samarbete och FR har avslutat alla försök till samarbetssamtal eftersom det är fruktlöst sedan han både avböjt samtal resp. någon slags sambandsperson som underlättar kommunikationen mm.

Trots det vill han ha överlämningar hemma hos mig i stället för på dagis. Han vill också ha ett egenpåhittat "hoppande schema" med fortfarande fr-sö och sedan on-fr vecka 2.

Själv vill jag ha sammanhängande tider to-må med upptrappning on-må med sikte på varannan vecka om vi har ett fungerande samarbete eller barnet är äldre så att h*n kan tala för sig själv.

Nu är h*n  tre år precis.

H*n verkar ha det bra hos och tycker om pappan - men vårt samarbete finns inte alls utan är tvärtom dåligt och infekterat. En stor orsak till att jag stämmer - förutom att vårt barn ska slippa de otrevliga överlämningarna mm - är att jag vill ha fasta tider att hålla mig till för att han jävlas om precis det minsta lilla som han kan.

Jag är inte orolig för en ev. utredning eftersom alla är väl medvetna om hur saker ligger till:

Men det jag undrar är:

Hur tänker TR om pappan tex av någon anledning inte yrkar på att "hans" lov ska vara från sista skoldagen till den första skoldagen? Han vill i stället lämna tillbaka sitt barn hemma hos mig kvällen före att skolan/ dagis börjar igen.

Jag tycker att det är helt galet. Och att han inte vill ha fr-må eller to-må. Nej, då - han ska lämna hos MIG på söndagarna.

Knappast barnets bästa. Tror att det beror på att :

1. Han ska slippa vabba om barnet skulle vara sjukt på måndagen.
    2. Han unnar inte mig att ha en hel obruten och ledig barnfri helg. För då måste jag ju ta emot mitt barn söndagar kl. 15:00.

Själv vill jag undvika alla uppbrott jag kan för vårt barn och speciellt i denna infekterade situationen ha alla överlämningar på skolan.

Jag kan ju inte heller se att det kommer att bli bättre eftersom han inte vill ha samarbetssamtal o.dyl.

Och kan de döma till GV under dessa omständigheter?

Känns så oerhört trist med en vända till helt i onödan! 

• Svar på tråden Umgänge och semester inför TR??
  • Anonym

Be ditt ombud yrka på samarbetssamtal eller medlare. Då kommer tingsrätten med stor sannolikhet att beordra om det.

• Anonym

Tror inte gemensam vårdnad är aktuellt. När han inte kan/vill samarbeta. Säg det som skäl till att du inte vill ha gem vårdnad. Hur ska ni kunna besluta om barnet tillsammans om han inte svarar på tilltal. Löjligt att han ens funderar d på att ansöka om detta/stämma dig på vårdnaden. Stackars dig och hoppas inte barnet drabbas av allt detta.

Extra viktigt är samarbete  om man vill ha växelvist boende. Det kräver att man respekterar varandra, har bra o tät kommunikation och samarbetar bra. Så det talar emot växelvist boende.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-03 21:03:04 följande:
    Tror inte gemensam vårdnad är aktuellt. När han inte kan/vill samarbeta. Säg det som skäl till att du inte vill ha gem vårdnad. Hur ska ni kunna besluta om barnet tillsammans om han inte svarar på tilltal. Löjligt att han ens funderar d på att ansöka om detta/stämma dig på vårdnaden. Stackars dig och hoppas inte barnet drabbas av allt detta.

Extra viktigt är samarbete  om man vill ha växelvist boende. Det kräver att man respekterar varandra, har bra o tät kommunikation och samarbetar bra. Så det talar emot växelvist boende.
    Pappan kan hävda att ts vägrar kompromissa och samarbeta, att ts styr och ställer och vägrar se barnets behov av båda föräldrarna. Pappan kan vinna vårdnad och boende. Ts kan vinna vårdnad och boende. Det kan bli gemensam vårdnad och växelvis boende. Det är bara för ts att vänta och se.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-03 22:29:37 följande:
    Pappan kan hävda att ts vägrar kompromissa och samarbeta, att ts styr och ställer och vägrar se barnets behov av båda föräldrarna. Pappan kan vinna vårdnad och boende. Ts kan vinna vårdnad och boende. Det kan bli gemensam vårdnad och växelvis boende. Det är bara för ts att vänta och se.
    Pappan lär knappast vinna boendet. Barnet är tre år gammalt och vem har har mest umgåtts med?
    Jo sannolikt med mamma. Pappan kommer fortsätta få vara umgängesföräldern.

Enskild vårdnad kommer han inte heller få. Är helt säker på det. Varför tror du han skulle få det?

Bara om båda yrkar enskild vårdnad kan inte TR döma till gemensam. Och gör de det lär mamman vinna.
    Ska gemensam bli aktuellt måste samarbetet fungera från båda håll. Om ena förälderna motsätter sig gemensam ska det tas hänsyn till det och tas reda på varför. Nya regler från 2006.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 09:20:10 följande:
    Pappan lär knappast vinna boendet. Barnet är tre år gammalt och vem har har mest umgåtts med?
    Jo sannolikt med mamma. Pappan kommer fortsätta få vara umgängesföräldern.

Enskild vårdnad kommer han inte heller få. Är helt säker på det. Varför tror du han skulle få det?

Bara om båda yrkar enskild vårdnad kan inte TR döma till gemensam. Och gör de det lär mamman vinna.
    Ska gemensam bli aktuellt måste samarbetet fungera från båda håll. Om ena förälderna motsätter sig gemensam ska det tas hänsyn till det och tas reda på varför. Nya regler från 2006.

Det kan du inte veta. Om pappan kan bevisa att ts motverkar umgänge och en bra kontakt så sitter hon risigt till.

Du skriver om samarbetsproblem, det gäller även omvänt. Är samarbetsproblemen så stora, och rätten ser en fara för att umgänget begränsas/minimeras av ts, så kan pappan absolut få både vårdnad och boende.

Bara om någon part yrkar på gemensam kan tingsrätten egentligen döma till gemensam. Men tingsrätten har egen utredningsskyldighet och kan besluta att gemensam vårdnad är bästa alternativet även om ingen part yrkar på det. Dock är det ovanligt.

Jag vet vad som gäller även sen 2006.
  • Anonym (***)

Hej TS,

Som Anonym skriver ovan så kan "det obefintliga samarbetet" slå på två håll, både mot dig och mot honom.
    I mitt svar utgår jag från att du har försökt samarbeta. I mitt svar lägger jag att han har avböjt samarbetssamtal med FR.

Tänk på att vara saklig vad gäller umgänget med barnet. Lägg dina personliga åsikter om honom åt sidan = smutskasta INTE honom.

Gör ett förslag på hur du tycker att ett umgänge skulle vara. Var tydlig i det du skriver.
    Du nämner här To - Mån, sen Ons - Mån för att sedan övergå i växelvis boende. Lägg tidslinjer i detta förslag, tex
    To - Mån 1/11 - 28/2, Ons - Mån 1/3 - 30/6, växelvis boende tex med start efter semestern.
    Hur ska semestern fördelas? Lov? Helger? etc etc.
    Skriv att överlämning med fördel ska ske på dagis på grund av samarbetssvårigheter och att ni då kommer att ha minsta möjliga kontakt. Ge förslag om att införa en anteckningsbok som ska följa barnets vistelse. Den andra föräldern anger i boken relevant information. Tex något i barnets utveckling, sjuk, skador etc etc.

Vi ska vara noga med att skilja på umgänge och vårdnad.
    Gemensam vårdnad där föräldrar har stora samarbetssvårigheter blir det inte. Man ser i dagsläget inte att det då är i barnets intresse.

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-09-04 12:13:51 följande:
    Hej TS,

Som Anonym skriver ovan så kan "det obefintliga samarbetet" slå på två håll, både mot dig och mot honom.
    I mitt svar utgår jag från att du har försökt samarbeta. I mitt svar lägger jag att han har avböjt samarbetssamtal med FR.

Tänk på att vara saklig vad gäller umgänget med barnet. Lägg dina personliga åsikter om honom åt sidan = smutskasta INTE honom.

Gör ett förslag på hur du tycker att ett umgänge skulle vara. Var tydlig i det du skriver.
    Du nämner här To - Mån, sen Ons - Mån för att sedan övergå i växelvis boende. Lägg tidslinjer i detta förslag, tex
    To - Mån 1/11 - 28/2, Ons - Mån 1/3 - 30/6, växelvis boende tex med start efter semestern.
    Skriv att överlämning med fördel ska ske på dagis på grund av samarbetssvårigheter och att ni då kommer att ha minsta möjliga kontakt. Ge förslag om att införa en anteckningsbok som ska följa barnets vistelse. Den andra föräldern anger i boken relevant information. Tex något i barnets utveckling, sjuk, skador etc etc.

Gemensam vårdnad där föräldrar har stora samarbetssvårigheter blir det inte. Man ser i dagsläget inte att det då är i barnets intresse.
    Bra skrivet men jag vill tillägga att det finns utrymme för gemensam vårdnad om enskild vårdnad bedöms vara en risk för barnet (gällande omsorg eller umgänge). Det är som sagt inte vanligt men det inträffar. Sen kan det vara så att den andra föräldern hävdar att samarbetet funkar hur bra som helst och lägger fram bevis för det. Eller så framstår den andre som den bättre föräldern gällande barnets behov.  Och då står man där med skägget i brevlådan och undrar vad som hände när domen faller och man får gemensam vårdnad trots att man var så säker på att få enskild, eller förlorar vårdnaden till den andre trots att man aldrig trott att det var möjligt.
  • Anonym (panik!!)
    Anonym skrev 2012-09-04 09:23:56 följande:
    Det kan du inte veta. Om pappan kan bevisa att ts motverkar umgänge och en bra kontakt så sitter hon risigt till.

Du skriver om samarbetsproblem, det gäller även omvänt. Är samarbetsproblemen så stora, och rätten ser en fara för att umgänget begränsas/minimeras av ts, så kan pappan absolut få både vårdnad och boende.

Bara om någon part yrkar på gemensam kan tingsrätten egentligen döma till gemensam. Men tingsrätten har egen utredningsskyldighet och kan besluta att gemensam vårdnad är bästa alternativet även om ingen part yrkar på det. Dock är det ovanligt.

Jag vet vad som gäller även sen 2006.
    Anonym (***) skrev 2012-09-04 12:13:51 följande:
    Hej TS,

Hej,

I det här fallet är jag inte ett dugg orolig för att han skulle kunna bevisa att jag inte samarbetar. Eftersom vi inte talar med varandra, finns allt i mail och jag har sparat alla. Han har hittills avböjt samarbetssamtal 57 gånger. Att lägga schema via FR 28 gånger osv. Han har även avböjt medling och någon annan form av försök som jag inte minns namnet på.

Det finns massor av mail från mig där jag ber honom om att utöka schemat via FR och hän i stället hänvisar till TR. Finns massor av mail där jag föreslagit extra umgänge där det funnits möjlighet mm.

Så - nej - han kommer aldrig i livet att kunna påstå att jag försvårar eller saboterar på något vis.

Det finns även mängder av mail som visar graden av samarbetsproblem och ovilja att ens kommunicera med mig när vårt barn blivit sjukt under umgänget. Att jag bett honom att höra av sig vid sjukdom för att kunna planera ev. vab på måndagen struntar han i. Han menar att han vägrar höra av sig vid en "vanlig" förkylning med feber - men är det något AKUT skulle han höra av sig.

Att visa normal hänsyn och meddela snarast om ett barn blir sjukt under umgänge för att den andra föräldern ska kunna planera sitt liv/arbete anser han inte att han behöver göra.

Han kommer dessutom - även i sin stämning - med rena lögner. Lögner som skriftligen - och bevisligen - är just lögner och inget annat. 

Då känns det skönt att kunna lägga fram ett papper som visar att det inte stämmer, kan jag säga. Och då är jag glad för att allt finns skriftligen.

I det här fallet kan det aldrig bli ord mot ord - eftersom inga ord uttalats.

Det är väl det enda positiva med det hela - även om det är åt helvete med resten.

jag är bara rädd om mitt barn och önskar mig ett slut på det här.

• Anonym (panik!!)

Och just det - jag har specat allt in i allra minsta detalj med mitt ombud med både datum, klockslag mm. Den här gången vill jag inte att något lämnas utanför...

Svar på tråden Umgänge och semester inför TR??