• Kaupa Jaur

Jag hör en klocka i mitt hem... Men jag har ingen!

Jag är en helt normal människa, tror lite på paranormalt men är absolut vän av fakta och naturvetenskap. Om ni förstår vad jag menar. Jag hetsar sällan upp mig och är övertygad om att det mesta har en naturlig förklaring.

För ungefär tre veckor sedan började jag höra en tickande klocka (typ väggklocka) när jag skulle sova. Alltid när jag var ensam hemma (har vv för ett barn), aldrig i sällskap med någon annan. Alltid samma tid på kvällen, runt 21-23. Ljudet är tickande, som en äldre sekundvisare.

Förra söndagen dog min farfar. Efter det har klockan hörts ännu tydligare. Alltid på kvällen. Igår gick jag upp och försökte lokalisera ljudet, men det finns i hela lägenheten, kan inte peka ut nån speciell punkt. Jag är helt säker på att det inte är grannar eller inbilldning, jag är helt vaken när detta sker men jag ligger ALLTID i sängen. Det låter som en gammaldags klocka.

Problemet är bara att jag inte äger någon sån klocka. Jag har en ärvd klocka från min avlidna farmor, men den har inte ens batterier i sig och ligger i ett skåp.

VAD är detta??? Har det samband med min farfars död? (dödsfallet var väntat)

• Svar på tråden Jag hör en klocka i mitt hem... Men jag har ingen!
  • Kaupa Jaur
    kossi skrev 2012-09-03 21:18:35 följande:
    Grannens?
    Nej, bor i lägenhet, är helt säker på att det inte är grannen. Det är ett svagt tickande ljud, men rytmiskt. Har kollat glödlampor, kontakter, mikron, kablar... Verkar inte låta någonstans ifrån. Kommer bara på kvällarna, vilket gjorde att jag trodde det var något med att folk duschade, men det kom inte från rören heller.
  • mp90

Kan säkert ha samband med hans död! Be de bara sluta! Eller be din bortgångna om att hjälpa dig! Även om du inte tror på de övernaturliga så kan man ju alltid testa o se om de försvinner!

Jag har varit med om endel konstiga saker o vet aldrig vad jag ska tro men brukar bara säga att de ska försvinna för ja orkar inte osv :)

Måste berätta hur de sluta

• katalysator

Det är inte så att du har en timer kopplad till någon lampa eller fläkt eller liknande?

• ljuvliga

Säger som inlägg 3. att be det sluta (om det stör dig eller är obehagligt) Eller fråga om det är din farfar. Kan mycket väl ha något med det att göra som du beskriver.

Eller kan det vara i din hjärna du hör, alltså att din farfar eller nån ger dig ljudet. Jättesvårt att förklara men en som jag jobbade med hörde prat i rummet. Så hon frågade sin man om han hörde samma sak. Men det gjorde han inte. Andevärlden hade tagit kontakt med henne av olika anledningar fick hon senare reda på utav dem själva.

Men jag har varit med om liknande när jag var yngre. Alltid när min pappa gått iväg till jobbet så började en stol knarra i köket. Varje vardagmorgon, samma tidpunkt. O den stolen knarrade alltid när någon satt i den. Det hördes högt o jag hade mitt rum på övervåningen. Stolen kunde även knarra dagtid när ingen var i köket. Och alltid när jag kom in i köket slutade det knarra, Till slut bad jag det sluta. Minns inte riktigt om det hjälpte eller om knarrande fortsatte. Men jag minns att efter ett tag så blev jag van så jag "brydde" mig inte om ljudet.

• Hansen

Jag har varit med om något liknande, fast jag hörde knackningar som var konstanta. daradamm damm damm damm, daradamm dam dam typ. Första natten trodde jag att det var mekaniskt men andra natten blev det bara högre. Kan tänka mig att det blev högre för att jag ignorerade det kvällarna innan. Men jag började lyssna, rytmiska knackningar som inte upphörde men jag stördes av det så bad de att sluta. Och de slutade på en gång, innan jag ens hann säga klart hela meningen. Så antingen frågar du vem det är, eller så ber de hon/han sluta. Men det är ju uppenbarligen någon som vill göra sig hörd, bli bekräftad eller att du ska veta att personen finns där. Själv vet jag vem det var, men det förtäljer en annan historia:)

• pigglo

Hur kan du vara så säker på att det inte är grannens bara för att du bor i lägenhet? Jag hör allt möjligt från mina grannar, vibrerande mobiltelefoner, väckarklockor, radion för att nämna några exempel så varför inte en högt tickande klocka?

• Tigrino

Skäckiga trägnagaren 
    Xestobium rufovillosum 
    Ett stycke ekspärr från en landsvägskyrka, angripet av skäckig trägnagare

går ofta under benämningen dödsur p g a det tickande ljud som skalbaggarna använder som locktoner under parningstiden. Förr tolkades detta som ett varsel om dödsfall. 

Skäckiga trägnagaren anträffas i det fria vanligast på ek men inomhus på virke av både löv- och barrträ.

Larven blir upp till 8 mm lång. Vuxen insekt 4-6 mm. Flyghålen runda med en Ø 2-2,5 mm. 

Bekämpning: Djuren har behov av en viss fuktighet och är inte köldhärdiga och därför kan smärre föremål som är angripna saneras genom att läggas i frysboxen ngt dygn. 
    Annars rekommenderas kontakt med saneringsfirma.

http://www.lavtox.se/virkes.htm
  • Clotilda

Kan också vara i ditt huvud. Det är en stress här folk går bort. Jag har i perioder hört sirener från utryckningsfordon dygnets alla timmar, och SÄRSKILT när det är tyst i övrigt.

• R Franklin

Termostater har också en ovana att kunna lämna ifrån sig tickande ljud, speciellt vid den här årstiden då de jobbar mer än vanligt pga de stora temperaturskillanderna.

Svar på tråden Jag hör en klocka i mitt hem... Men jag har ingen!