• milo76

Torra skaviga ögon med linser

Dygnet-runt-linserna, de i silikonmaterial som man kan ha en månad i streck (men bör ta ut och tvätta av / vila ögonen från ibland), är väl inne på generation två nu.

Det tog rätt lång tid för mig att hitta en modell som passade mina ögon - de är liite lite tjockare och tydligen gjorde det skillnad för mig. Annars är det ingen större skillnad på dem som linser jämfört med de gamla vanliga. Men det är hur skönt som helst att aldrig behöva tänka på sina linser. Efter nån vecka börjar jag bli lite torrare i ögonen på morgon / kväll, då tvättas de av ett varv och sedan kan de bara sitta i igen.

• milo76
    Anonym skrev 2012-09-04 18:31:50 följande:
    Det lät intressant med dygnetrunt linser, men jättekonstigt att det ska fungera bättre. Ibland är jag helt slut i ögonen bara efter någon timme med linserna på och vill bara slita ur dem! Förr hade jag linser all vaken tid, men nu brukar jag vara utan hemma. Hittar ju hemma även utan linser Kan man inte ta ur dygnetrunt linserna till kvällen?
    Anledningen till att de går att ha så mycket längre i ögonen är att de nya materialen släpper igenom mycket mer syre, andas bättre.

Företagen hävdar att man får vitare ögon om man går från vanliga linser till silikonlinserna. Anledningen skulle vara att blodkärl i ögonen kan tillbakabildas eftersom de inte behövs lika mycket längre när ögat inte blir lika instängda av linserna.

De går att plocka ur och hantera precis som vanliga månadslinser. Optikerna rekommenderar att man gärna har dem ute en natt varje eller varannan vecka även om de ska fungera 30 dygn i sträck. 
Svar på tråden Torra skaviga ögon med linser