Hur göra med bjudning vid fest?
Hej alla!
Jag har väldigt svårt med sociala situationer; det tar extremt mycket av min energi och jag har därför en fråga hur ni hade gjort och vad folk kan förvänta sig i denna situation.
Jag fyller 30 i oktober och ska ställa till med fest för mina närmsta vänner. Jag har lagt en hel del energi på att välja ut folk jag verkligen tycker om och som jag kan vara mig själv inför. Tanken är inte att ha en megafest med så mycket löst folk som möjligt, utan som sagt, mina närmaste. Jag har bjudit runt 15 personer och satt det som maxgräns eftersom matsalsbordet jag har inte tar in fler. Dessutom så kommer jag bjuda på mat och då vill jag inte ha in en massa folk och betala deras mat när jag inte känner dem.
Jag pratade lite med en kompis som jag bjudit och där klargjorde jag att jag bara kommer bjuda mina närmaste, så festen kommer bli rätt lugn och sansad. Då ställde hon, enligt mig opassande nog, frågan: "Kan jag ta med min partner?" Jag känner inte hennes partner. Vi har träffats hastigt en gång men aldrig pratat med varandra.
Jag har medvetet valt att inte bjuda folk för att jag bara vill ha mina absolut närmaste vänner. Detta för att jag har svårt med sociala relationer, jag har svårt att träffa nya människor och jag har tidigare haft mycket fester där jag bara bjudit en massa folk och låtit dem ta med sina vänner. Det blir skitmycket folk att hålla reda på och vara trevlig mot. Jag mår väldigt dåligt under kvällen och har svårt att slappna av med massa random folk jag inte känner. Dessutom blir det dyrt att fixa mat till massa folk som man ändå inte får något tillbaka från. Därför känns det så lamt att plötsligt försvinner mitt koncept med att bara bjuda mina närmaste. Om folk ska börja ta med sig sina partners, jag aldrig träffat, kan jag ju lika gärna köra en jättefest med massor av folk jag knappt pratar med. Det är ju samma sak!
Varför ska jag bjuda dem på massa mat när de säkert inte kommer ha med sig en gåva till mig? Tidigare när jag haft födelsedagsfest eller inflyttningsfest, så har folk sällan med sig något. Och om det är polare/partner till dem jag bjudit som jag inte känner, har dem ju aldrig med sig något. Vilket jag tycker är en rätt tråkig och otacksam stil när det finns symboliska, billiga presenter för under 40 kr man kan ge. Och det känns som att kvällen blir tråkig när personen inte kan visa tacksamhet för att den fick komma samtidigt som jag ska köpa och fixa mat till den. Ja, ni förstår nog hur jag tänker nu..
Så, jag undrar:
1. Förväntas jag säga "ja" när mina gäster frågar om de får ta med sina respektive, rent etikmässigt?
2. Hur hanterar jag vänner (och/eller deras partners) som inte har med sig presenter? Åter igen kräver jag inget fett, utan något symboliskt. Jag tycker det är extremt obekvämt när man ska öppna presenter och så sitter det folk som inte har något med sig och som bara sitter och säger inget.
Vad säger ni?
Svara gärna så förklarande som möjligt. Jag har som sagt svårt för detta och förstår inte riktigt hur man bör göra alltid.
Hälsar
Undine