• undine

Hur göra med bjudning vid fest?

Hej alla!

Jag har väldigt svårt med sociala situationer; det tar extremt mycket av min energi och jag har därför en fråga hur ni hade gjort och vad folk kan förvänta sig i denna situation.

Jag fyller 30 i oktober och ska ställa till med fest för mina närmsta vänner. Jag har lagt en hel del energi på att välja ut folk jag verkligen tycker om och som jag kan vara mig själv inför. Tanken är inte att ha en megafest med så mycket löst folk som möjligt, utan som sagt, mina närmaste. Jag har bjudit runt 15 personer och satt det som maxgräns eftersom matsalsbordet jag har inte tar in fler. Dessutom så kommer jag bjuda på mat och då vill jag inte ha in en massa folk och betala deras mat när jag inte känner dem.

Jag pratade lite med en kompis som jag bjudit och där klargjorde jag att jag bara kommer bjuda mina närmaste, så festen kommer bli rätt lugn och sansad. Då ställde hon, enligt mig opassande nog, frågan: "Kan jag ta med min partner?" Jag känner inte hennes partner. Vi har träffats hastigt en gång men aldrig pratat med varandra.

Jag har medvetet valt att inte bjuda folk för att jag bara vill ha mina absolut närmaste vänner. Detta för att jag har svårt med sociala relationer, jag har svårt att träffa nya människor och jag har tidigare haft mycket fester där jag bara bjudit en massa folk och låtit dem ta med sina vänner. Det blir skitmycket folk att hålla reda på och vara trevlig mot. Jag mår väldigt dåligt under kvällen och har svårt att slappna av med massa random folk jag inte känner. Dessutom blir det dyrt att fixa mat till massa folk som man ändå inte får något tillbaka från. Därför känns det så lamt att plötsligt försvinner mitt koncept med att bara bjuda mina närmaste. Om folk ska börja ta med sig sina partners, jag aldrig träffat, kan jag ju lika gärna köra en jättefest med massor av folk jag knappt pratar med. Det är ju samma sak!

Varför ska jag bjuda dem på massa mat när de säkert inte kommer ha med sig en gåva till mig? Tidigare när jag haft födelsedagsfest eller inflyttningsfest, så har folk sällan med sig något. Och om det är polare/partner till dem jag bjudit som jag inte känner, har dem ju aldrig med sig något. Vilket jag tycker är en rätt tråkig och otacksam stil när det finns symboliska, billiga presenter för under 40 kr man kan ge. Och det känns som att kvällen blir tråkig när personen inte kan visa tacksamhet för att den fick komma samtidigt som jag ska köpa och fixa mat till den. Ja, ni förstår nog hur jag tänker nu..

Så, jag undrar:

1. Förväntas jag säga "ja" när mina gäster frågar om de får ta med sina respektive, rent etikmässigt?
    2. Hur hanterar jag vänner (och/eller deras partners) som inte har med sig presenter? Åter igen kräver jag inget fett, utan något symboliskt. Jag tycker det är extremt obekvämt när man ska öppna presenter och så sitter det folk som inte har något med sig och som bara sitter och säger inget.

Vad säger ni?
    Svara gärna så förklarande som möjligt. Jag har som sagt svårt för detta och förstår inte riktigt hur man bör göra alltid.

Hälsar
    Undine

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Svar på tråden Hur göra med bjudning vid fest?
  • FreeForAll

Hon tänkte nog "det skadar inte att fråga". Säg nej bara så är det ur världen.

• Emmi27

Säg som det är. Att du vill ha dina absolut närmaste och att du därför måste dra en gräns nånstans. Att du inte vill behöva försöka lära känna nya människor på din 30-års fest, samt att du vill ha en middag och om alla ska få plats så går det inte rent praktiskt att bjuda fler.

Jag tycker inte att man måste bjuda folk i par. Människor har väl ett eget liv med egna vänner? Jag är inte heller så bra på det här med sociala relationer, har svårt att veta hur man beter sig på en fest med folk jag inte känner, eller öht när det är flera jag inte känner och man ska försöka vara social, känner mig väldigt obekväm och avskyr när man måste försöka komma på nåt att prata om, vad ska jag prata med en okänd människa om? Haha. Supersocial med vänner men absolut inte med andra när det inte faller sig naturligt.

Bara för att din kompis frågade om hon får ta med sin partner så innebär inte det att du måste säga ja. Dessutom tycker jag inte att man frågar en sån sak om det är uppenbart att du bjudit HENNE. Och om hon känner dig (vilket jag antar att hon gör eftersom du bjuder dina närmsta) så borde hon ju inte ta illa upp när du säger nej till hennes kille med förklaringen du har. Så nej,ingen kan förvänta sig att du ska säga ja. Det är DIN fest.

Det där med presenter är svårt. Jag tycker att tackar man ja till att komma på födelsedagsfirande så är det direkt ohyfsat att inte ha med sig något, även om det bara är en blomma. Och det handlar inte om att man som födelsedagsbarn har någon sorts rätt till paket utan för att... det bara är så!

Att köpa present till nån man inte alls känner är bara konstigt så i min värld har man inte födelsedagsfest där folk man inte känner är bjudna. En sak om man har kompis+partner där man ger en present från båda. Och vill man bjuda människor som man är bekant med för att det är folk man trots allt verkligen gillar så tycker jag ändå att en symbolisk blomma är på sin plats.

• Pirum

Ok. 

Man bör enligt etiketten bjuda partners till kompisar också om man har en fest. Är man yngre, exvis student, brukar det inte vara lika noga. Om dina närmaste enbart är av samma kön kan du göra det lätt för dig och säga att det är en "tjejmiddag". 

Så om du inte bjuder partners kommer folk tycka att du är konstig och ev bli sura eller tacka nej till att komma eftersom du avviker från normen. För att undvika det behöver du på något sätt förklara varför du inte gör som man "ska". 

När du förklarar ska du INTE säga något om att det är dyrt för då uppfattas du som snål. Heller inget om presenterna. Par brukar ju aldrig ge separata presenter utan alltid något gemensamt och en present är inte heller en betalning för att få gå på fest. 

Däremot kan du gott säga att den här gången vill du gärna bjuda på middag och det är inte möjligt att ha så många sittande gäster hemma hos dig så därför har du inte bjudit partners. Eller så kan du säga att det beror på dina sociala svårigheter: att du mår dåligt och blir obekväm med att vara värdinna för människor du inte känner så bra. Om det är nära vänner vi talar om så känner de dig så bra att de är medvetna om dina svårigheter och då bör de inte ha några problem med att acceptera det. 

• Anonym (så gör jag)

När jag fyllde 30 för ett par år sedan bjöd jag också in de jag ville skulle vara med och fira. Jag fixade med catering och när en av mina dåvarande vänner frågade om han fick ta med sin tjej så sa jag att ja det var okej, förutsatt att hon kunde tänka sej att betala för sin mat eftersom jag inte känner henne. Jag sa det rent ut, inga konstiga kringgående ursäkter utan bara precis så. Jag hade aldrig träffat henne trots att de varit ett par ca 1 år. Varför jag skriver dåvarande vän beror på att vi inte längre umgås, dock har det inte alls med att göra med denna fest utan vi gled isär när jag bytte jobb. Och han kom, utan henne men tyckte inte alls det var ngt konstigt och det vart ingen konstig stämning.
    Till samma fest bjöd jag även en vän som jag känt i år och dar, men aldrig umgåtts nära med men när vi träffas har vi alltid roligt. Hans tjej hade jag träffat 2-3 ggr lite sporadiskt och där ansåg jag att hon gott kunde följa med, också för att de hade redan då varit tillsammans i 2-3 år.

Så gjorde jag och gör jag. OM jag träffat respektive och OM de varit ett par i flera år, då kan jag själv känna att det är småaktigt om respektive inte får komma med.  Men om jag aldrig träffat dem eller om de nyligen blivit ihop ser jag ingen anledning att bjuda in en sådan respektive och skulle förklara det utan knussel. Sen får folk ta det som det vill. Det är MIN fest, en enda kväll typ. Jag hade 30 årsfest och kanske kommer ha 40 årsfest, jag har inte fest varannan helg.

Ang. present så det är klurigt. Faktiskt så fick jag ingen present av en av mina närmaste vänner på den festen. Jag kom på det först efteråt och hade då väldigt svårt att fråga henne om det. Så nu 4 år senare vet jag fortfarande inte varför och hon har aldrig nämnt det heller. Personligen kan jag tycka att man tar med sej ngt till ngn som bjuder, särskilt vid jämna födelsedagar, fyller man ojämnt så kan det ju räcka med en blomma eller en flaska vin t ex vid den här åldern.

• katalysator

Det här varierar så himla mycket mellan olika bekantskapskretsar. Enligt gängse etikettnorm så ska man ju bjuda etablerade partners också, men bland mina vänner och bekanta är det betydligt vanligare att vi umgås utan respektive när inte den respektive är en gemensam vän till gänget. Då blir det också naturligt att en inbjudan gäller den som har fått inbjudan, partners är inte underförstått bjudna på alla tillställningar. Hur brukar det gå till i din bekantskapskrets?

• Ms H

Jag håller med i mycket av det som står i inlägg #2. Tycker också att du kan, om du känner dig bekväm med det, säga till din kompis att du gärna lär känna hennes (nya?) partner vid ett annat tillfälle och kanske kan bjuda in dem på fika eller nått.

Svar på tråden Hur göra med bjudning vid fest?