Inlägg från: Limpan1234 |Visa alla inlägg
  • Limpan1234

Varför adoption så lätt

TS, jag tycker synd om dig! Vilket tragiskt liv du måste ha som får sådana våldsamma reaktioner på något som gör andra lyckliga och inte har med dig att göra. {#emotions_dlg.flower}

Om du är så olycklig, sök hjälp! Det är inte sund att gå med aggressioner och bitterhet för länge, förr eller senare brister allt...

• Limpan1234
    Bittersweetlife skrev 2012-09-04 15:07:50 följande:
    För det första tycker jag att det är fruktansvärt att du använder uttrycket "köpa en unge" när det handlar om att adoptera ett barn. Men det säger mer om dig själv, hur obilad och korkad du är.

Vet du inte att alla människor olika? För en del människor är inte adoption att sämre alternativ att få barn på än något annat, även om det blir mer aktuellt efter biologisak försök. Om man har försökt i tre år utan resultat och sedan blir gravid med ett barn som avlider efter att par veckor.  Har du ärligt talat inte någon som helst förståelse för deras val att adoptera? De har säkert  varit öppna för adoption redan från början, och nu när de upplevt något så hemskt som dödsfall så vill de säkerligen inte gå igenom något liknande igen. Även om de inte skulle behöva det, så ansåg de nog att få barn genom adoption var ett bättre alternativ för dem!

Du måste förstå att alla inte värderar biologiska barn som ett absolut måste. I slutändan handlar det om samma sak; att få bli föräldrar, uppfostra, älska och allt vad ett föräldrarskap innebär till en annan människa.

Om man nu försöker i ett, fem eller tio år har ingen betydelse. För alla är inte det biologiska alternativet det enda alternativ som finns. För mig är det så givet att bara för att man själv tycker en sak, så betyder det inte att alla andra ska tycka och göra samma. Om du nu tycker att det är förkastligt att det finns människor som väljer att adoptera, så räcker det väl med att du själv föder fram dina barn och blir nöjd? Varför ha negativa åsikter om hur andra bildar familj? Inskränkt, ignorant, elakt och rentav korkat.
  • Limpan1234
    JAG är BÄST skrev 2012-09-04 16:05:56 följande:

Man adopterar inte för att HJÄLPA ett barn utan man adopterar för att man VILL HA barn. Annars så adopterar man av fel orsaker.
    Mycket sant.
  • Limpan1234
    Velouria skrev 2012-09-04 16:46:22 följande:
    Det finns också de som adopterar för att HJÄLPA ett barn. Alla tänker ju inte enbart på sina egna behov. Vari ligger felet i det?
    För att barnet ska känna sig önskat, inte som ett välgörenhetsprojekt? 

• Limpan1234
    Velouria skrev 2012-09-04 17:17:51 följande:
    Det är väl inget som säger att man inte älskar det barnet man väljer att hjälpa. Shit, är det verkligen så svartvitt
    Det var inte alls svartvitt menat, däremot tolkade jag det inlägg jag svarade på som att man gärna kunde adoptera även utan att egentligen ha någon stor barnlängtan ("att man inte alltid ska sätta sina egna behov först"). Det var det jag opponerade mig emot - dvs jag tror att man måste ha en stark barnlängtan i grunden, dvs ett eget behov.
  • Limpan1234
    Wittra skrev 2012-09-04 18:13:59 följande:
    Över tjugo sidor i tråden och inte någonstans tycks TS kunna förklara vad denna kvinna lider av eftersom hon tydligen inte platsar som mamma. 

När ska du svara på den frågan egentligen? O nej, ditt svar om att hon borde försökt på biologisk väg räcker inte. Inte heller att hennes första barn dog. Jag vill höra varför hon är olämplig och varför dessa barn/barnet inte kommer bli lyckliga. 

Många inlägg handlar ju just om att den aktuella kvinnan "inte ens försökte" och att det är "så lätt att köpa ett barn". Jag får känslan av att TS har kämpat på efter att hennes barn dog och kanske har haft något trauma i samband med graviditeten/förlossningen av andra barnet. Att hon inte tycker att hon fått tillräckligt mycket uppmärksamhet/cred/stöttning av sin omgivning i sitt svåra medan den här kvinnan kanske fått det och att det är därför TS är bitter.

För det verkar ju inte egentligen handla om att kvinnan är olämplig som förälder, utan mer om att TS blir jäkligt provocerad över att hon tagit vad TS anser vara en mycket enklare väg...? Min tolkning Drömmer
  • Limpan1234
    Herr Arvidsjaur skrev 2012-09-04 19:08:07 följande:

Sen vill folk ha de "fulländade" barnen, så fort de får nys om nått handikapp så är barnet inte intressant längre.
    Vilket ju även gäller biologiska barn till viss del...
  • Limpan1234
    SillyJokes skrev 2012-09-05 11:40:51 följande:
    TS

"Det är ett köp med adoption!"

Det kostar med sina biologiska barn också. Jag slår vad om att du är emot adoption även om det hade varit helt gratis (vilket är ganska ologiskt eftersom människorna som jobbar med att få oönskade barn till kärleksfulla hem, också behöver en lön!)

Var är empatin, TS? 
    För att inte tala om vad det kan kosta att göra IVF om det sker på privatklinik...
  • Limpan1234
    Wittra skrev 2012-09-04 20:38:39 följande:
    Ja, TS verkar ju inte ha alla hästar hemma. jag skiter i faktiskt om man mår dåligt, man kan uppföra sig ändå. Jag har gått igenom otroligt jobbiga grejer i livet, men det jag kan inte vräka ur mig vad som helst till andra för den sakens skull.. 
    Ja, det håller jag med om fullständigt! Mitt inlägg vara bara ett försök att spåna i HUR hon blivit så förbittrad, galen och aggressiv. Att hon är är tokig som 17 råder inget tvivel om - hon verkar närmast psykotisk.
  • Limpan1234
    Limpan1234 skrev 2012-09-04 19:02:47 följande:
    Många inlägg handlar ju just om att den aktuella kvinnan "inte ens försökte" och att det är "så lätt att köpa ett barn". Jag får känslan av att TS har kämpat på efter att hennes barn dog och kanske har haft något trauma i samband med graviditeten/förlossningen av andra barnet. Att hon inte tycker att hon fått tillräckligt mycket uppmärksamhet/cred/stöttning av sin omgivning i sitt svåra medan den här kvinnan kanske fått det och att det är därför TS är bitter.

För det verkar ju inte egentligen handla om att kvinnan är olämplig som förälder, utan mer om att TS blir jäkligt provocerad över att hon tagit vad TS anser vara en mycket enklare väg...? Min tolkning Drömmer
    TS - kan du inte berätta hur och varför du blev så arg av folk som adopterar?
  • Limpan1234
    Plutteli skrev 2012-09-05 19:45:17 följande:
    Ja det vore intressant, är TS den jag tror så vet jag ju redan varför så vore kul att få det motbevisat eller bekräftat...

Ja, det ska bli intressant om man får något svar... känner faktiskt igen det där du skrev om någon som själv är adopterad, har mått jättedåligt och löper amok mot alla som adopterar.
  • Limpan1234
    Selfish Geene skrev 2012-09-05 21:30:29 följande:
    haha!
    Jag börjar oroa mig för att vissa här förökar sig lite väl lättvindigt, har du verkligen egenskaper som är värda att avla vidare på?

Menar du att det skulle vara negativt att vara en kolerisk rasist med dåligt språkbruk?
Svar på tråden Varför adoption så lätt