Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

Varför adoption så lätt

Med de åsikter du har hade det varit bättre att aldrig starta en tråd. Detta hade du kunnat behålla för dig själv och sluppit skämma ut dig.

Det finns ingen här i tråden som håller med.

Att köpa ett barn t ex.
    Kostnaderna vid adoption går till läkarundersökning (dyra privatläkare), mediciner, vaccinationer, uppehälle dvs mat och kläder.När adoptionen ska genomföras flyttas barnet ofta från barnhemmet och tas om hand i en familj som måste ha ersättning.  Blir barnet sjukt tillkommer kostnader för vård (ej subventionerat). Sedan är det dyra advokatkostnader för att få adoptionen genomförd i det landet, översättning av handlingar och stämpelavgifter till myndigheterna. 

Inte något av detta är köp, alltså ersättning för barnet. Det är absolut inte tillåtet. I annat fall skulle människor i fattiga länder adoptera bort barnen för att skaffa sig pengar.

Detta vet jag därför att jag har vänner både som adopterat och som själva är adopterade.

I Sverige betalas läkarvård och vaccinationer för barn via skattsedeln. Tror inte du säger att du säljer dina barn och samhälet köper dem av dig när du anlitar läkare och sjukvård eller vaccinerar dem. Inte heller när du köper mat och kläder och har andra utgifter för dem, skulle jag tro att du säger att du köper barnen. 

Svar på tråden Varför adoption så lätt