Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Varför adoption så lätt

Velouria skrev 2012-09-04 18:46:51 följande:
    Nope, inte alla. 
    If you say so. Jag har ännu inte stött på någon som lyckats och då har jag ändå träffat en ansenlig andel adoptivföräldrar och barn. De barn som har bra relation till sina föräldrar och aldrig behövt känna tacksamhetsskuld är de vars föräldrar adopterat dem ENBART för att de så gärna velat ha ett barn helt av egoistiska orsaker. Precis som den som föder barn biologiskt. Att "rädda" ett barn har inte varit en del i adoptionen utan mer en "bonus" så att säga.
  • Plutteli
    Herr Arvidsjaur skrev 2012-09-04 19:08:07 följande:

Sen vill folk ha de "fulländade" barnen, så fort de får nys om nått handikapp så är barnet inte intressant längre.
    Stämde förr men inte idag, även på barn med funktionshinder tom svåra sådana är köerna långa.
  • Plutteli
    fortsätt paddla skrev 2012-09-04 19:20:10 följande:
    Putteli: jag försöker att inte läsa i tråden. Vill än mindre skriva mer.Man kan verkligen bli mörkrädd . Så stort tack:)
    Så lite :)
  • Plutteli
    GakkenLive skrev 2012-09-04 20:35:54 följande:
    Är då mer förundrad över alla kändisar som verkar ha tävlingar om hur många man kan adoptera fast de kan få naturligt...... 
    Inget ont i nu att man adopterar o sedan får ett barn, för sånt kan ske. Men jag tycker ju att de som adopterar ska ha lite "förtur" mot andra som redan har barn,biologiskt.  
    Jag tycker det är rätt äckligt faktiskt, för iaf i USA är det ju uppenbart att de får gå före i kön osv. I Sverige sker det ju på lika villkor. Jag tror ju dock att risken för ett barn som adopteras av en kändis att känna tacksamhetsskuld är rätt mycket större än för barn adopterade av "svenssons"...
  • Plutteli
    Themis skrev 2012-09-04 20:51:27 följande:
    Jag är inte säker på det, världen är ju full av barn till berömda personer som inte pallat trycket och fått ganska tragiska liv?

Va? Nu är jag för trött i mössan känner jag, hur menar du?
  • Plutteli
    loka skrev 2012-09-05 13:20:46 följande:
    Jag ÄR inte emot adoption över lag och jag tycker att människor adopterar alldeles för lättvindigt. Personligen tycker jag att det borde vara en sista utväg om man inte kan få barn och inte vill göra en IVF som jag tycker är bättre. OCH.. Adoption ÄR ingenting g som passar alla även om man har ett ordnat liv och råkar slinka igenom hemutredningen. Jag PERSONLIGEN tycker inte att man är mamma till en adopterad unge och som Johanna i detta fallet har betett sig och gav upp sina försök att skaffa egna barn efter att ETT barn dött anser inte jag att är värdig att kalla sig mamma överhuvudtaget. Och ja hennes adoption tog ETT år även om ni inte tror det så har jag gått igenom alla papper.
    Varför har du gått igenom alla papper? De är sekretessbelagda så det är inget du kan få ut bara av att veta hennes person nr. Har du begärt ut dem genom ditt yrke? Har hon gett dem till dig att läsa i tron att du faktiskt var en vän och inte den trångsynta falska varelse du är? Eller är det snarare som jag tror, att du bara hittar på att du läst nått när det egentligen bara är dina förutfattade meningar du baserar allt på?

Slutligen: Sen när blev det ett krav att försöka få biologiska barn när ens barn har dött?
    Din "vän" ÄR en mamma vare sig du gillar det eller ej, hon är mamma till sitt änglabarn och mamma till sina två adoptivbarn. Till adoptivbarnen är hon inte biologisk mamma men lika fullt deras mamma, mycket mer än deras biologiska mamma är! Blod är faktiskt inte tjockare än vatten, vem som helst kan skaffa en unge men vem som helst kan INTE bli en förälder!

Jag har två föräldrar, en mamma och en pappa, vi delar ingen genetik alls eftersom jag är adopterad men min mamma är så fan mycket mer av en mamma till mig än en kvinna jag inte kan komma ihåg som förlorade vårdnaden om mig och min pappa är miljoner gånger mer en pappa än den man som gjorde min biomamma på smällen men inte var närvarande nog att ens få sitt namn på mina födelsebevis!
  • Plutteli
    loka skrev 2012-09-05 18:30:18 följande:
    Alla papper har fått via socialkontorets arkiv och det är HELA akten med alla intervjuer, rapporter, hembesök läkarintyg, rubbet och allt tog ett år från ansökan tills dess att de hade sitt barn.
    HUR kan du ha fått ut sekretessbelagda papper bara sådär? Fattar du inte själv att din story inte håller? Har du de facto fått hela akten finns bara ett fåtal alternativ:
    1: Du har en del i utredningen du vägrar tala om som berättigar dig att se akten
    2: Din vän gav dig den
    3: Någon på ert socialkontor har gjort en tabbe stor nog att förlora jobbet över!
  • Plutteli
    loka skrev 2012-09-05 19:15:36 följande:

Jo, det kan man. Jag bad att få ut papprens för att jag ville ha reda på allt pm adoptionen och allt jag behövde var mamman och pappans personnummer. Allt är inte sekretess för all evighet
    Hahaha, seriöst och det vill du vi ska tro på?

JO det är sekretessbelagt i all evighet, när handlingarna inte längre  ska/får arkiveras mer så ska de FÖRSTÖRAS.

Som sagt, OM du verkligen bara knatade dit med deras personnr och sa att hej jag vill veta allt om deras adoption och du faktiskt fick ut uppgifterna kan kommunen där du bor bli stämda, få betala rejält skadestånd till din vän och den som gav dig akten kan vinka hejdå till sitt arbete.
  • Plutteli
    loka skrev 2012-09-05 19:17:08 följande:
    Efter att jag gått igenom allt så äcklas jag ännu mer över hela processen ALLT är så fel
    Upp till bevis då, fota/scana papperen och lägg upp så vi får se. Har du papperen där är det ju en smal sak att göra. Eller ge iaf ETT enda exempel på VAD det är som gör adoptionen fel, VARFÖR det var fel att det gick igenom och VARFÖR din vän inte är lämplig som mamma. (Nej, att hon valde att adoptera istället för att skaffa biologiskt barn är INTE en orsak till att vara olämplig som förälder!)
  • Plutteli
    pigglo skrev 2012-09-05 19:37:17 följande:
    Ja precis. Ett konkret exempel på något fel i utredningen.  Det räcker liksom inte med att bara säga att hon är en dålig mamma för att hon valt att adoptera.
    Ja, inget i resonemanget går ju ihop!

Att man får ett sjukt barn som dör säger ju inget om ens föräldraförmåga, det kan ju ske för vem som helst! Och bara för att mamman (enligt TS) inte har hjärtfelet i generna kan ju pappan ha det varav de valde att inte försöka igen.
  • Plutteli
    Limpan1234 skrev 2012-09-05 19:42:04 följande:
    TS - kan du inte berätta hur och varför du blev så arg av folk som adopterar?
    Ja det vore intressant, är TS den jag tror så vet jag ju redan varför så vore kul att få det motbevisat eller bekräftat...
  • Plutteli
    Lillan090815 skrev 2012-09-05 19:51:46 följande:
    Att ts är adopterad själv, mår dåligt, och skyller allt på adoptionen?
    Exakt. Är hon den jag är typ 98% säker på så har hon i tidigare trådar bland annat hävdat att hon hade mått jättemycket bättre på ett barnhem, att en våldtäkt eller flera hade varit en klackspark i jämförelse med att adopteras till föräldrar som inte kunde se hennes behov samt att hon därmed inte tror att något adopterat barn kan må bra.
  • Plutteli
    pigglo skrev 2012-09-05 19:53:02 följande:
    Då förstår jag, Det låter ju inte helt otroligt att det ligger något i det. Något "fel" är det ju helt uppenbart, det här är inte normala åsikter..
    Nä jag menar det, och skulle hon nu bara vara ett troll är det nog nära på värre än om hon "bara" är bitter över något...
Svar på tråden Varför adoption så lätt