Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

MÄN, hur tänker ni??

Är det så att ni ALLTID vill jaga för att nånting ska vara intressant? Eller är det bara en naiv myt? Jag och killen/exet har gått igenom en massa på senaste tiden... Jag vill att dert ska vara vi, vilket jag visat tydligt. Han har haft mycket personliga problem, vilket han hävdar är anle´dningen till att han inte vet om vi kan hitta tillbaka till oss som vi var för några år sen.. Att hans självbild blivit så förändrad av saker han gått igenom. Att denna osäkerhet avtrubbat honom sexuellt och därmed skapat en ångest för hela ämnet..

Så min tanke är såhär;
    Ska jag fortsätta visa att jag tror på oss, "finnas" där (om det nu inte beror på mig, och hoppas på att nu när han går och prtatar med någon, att det kan släppa, hans ångest etc). Eller är det helt enkelt så, att ju mer jag visar att jag vill, ju mindre han behöcver "kämpa" för mig, ju mer ointressant blir det??

• Svar på tråden MÄN, hur tänker ni??
  • Anonym (Sara)

Tack för ditt svar anonym, det kändes hoppfullt =) Jag är glad för att det löste sig för er!

Min man är en väldigt..ja..känslig själ kan man säga. Han vill att sådana här saker som sex ska komma av sig självt och inget man ska behöva "jobba på". Jag vet inte om jag brännt mina broas för mycket genom att vara för angelägen om att vi ska funkar. Dvs, jag kommer med föslag på att vi ska sova med varann, vi kan mysa utan några krav på sex, vi kan gå i terapi m.m. Om det verkligen är så att hans problem är hans och som han säger inte alls har att göra med mig, så vill jag inte köra massa spel om att spela svårfångad etc, könns som vi passerat det statiet.. Men samtidigt vet man ju hur "osexigt" det kan bli med någon som är för på och lätt...

Känns lite som jag går och väntar på att antingen blir han kär igen eller också inte och då bryter vi helt.. Men som sagt så vill ingen av oss vara utan den andre helt. Då hade vi ju redan brutit.

• Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 09:47:41 följande:

Du kan nog förutsätta att om din man har så jobbigt i sitt liv som du beskriver så handlar det inte bara om sexet. Sexet är för många män något som bara ska fungera för det är så det är att vara man. Så är det naturligtvis inte så när det inte fungerar kan det utlösa de bakomliggande orsakerna som han ignorerat/förnekat/inte sett.

I grunden har män och kvinnor samma allmänmänskliga behov så hantera honom som en människa och inte som en man i det här fallet är mitt förslag.

Okej, tack för ditt svar!

Det ligger väldigt mycket bakom hans ångest, det vet jag och det har han sagt. Han har haft dåligt samvete för det vilket också spätt på den här pressen om att han borde vilja och kunna men det tar stopp.

Frågan är ju om jag forsätter att visa att jag vill och vill fixa det här, så finns pressen kvar. Han funkar fysiskt.. Han är attraherad av mig, men tar inget initiati till något. Som att han vet hur gärna jag vill, och bara väntar på att han ska vilja.. Lite som när man verkligen vill sova, ju mer man tänker på det, ju mindre går det.

OM det här ska funka, kan det släppa om man som vi nu träffas, hänger, m.m.? Eller är enda sättet att bryta och kanske ses igenom om några månader? Men det verkar ju vara en väldigt långsökt tanke.

• Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 10:07:11 följande:

Han behöver någon som kan hjälpa honom att sortera sina tankar och känslor. Lämna honom för guds skull inte! Det är nu han behöver ditt stöd även om du inte kanske är den som han pratar med.

Jag vill inte lämna honom.. Är bara rädd att det bara är jag som driver det hela.. Att han verkligen bara ser mig som en vän och inte VILL ha mig på det sättet (hoppas ju att han skulle säga det då). Att mina förslag och pådrivningar ska vara för mycket. Tjejer som tjatar verkar ju itne vara så poppis...
  • Anonym (Sara)
    Frida i det fria skrev 2012-09-04 10:34:56 följande:
    Jag tycker att folk har för svårt att säga vad de verkligen vill. Varför ska man alltid gå och tvivla på sin partner?? Just nu blir det ju jobbigt för er båda. Vad är det han gått igenom? Det är inte så att han är på väg att lämna dig men inte vågar säga det??

Hej Frida!

Jag jag håller med.. Han fick en mycket svårt hjärtinfarkt för ca 1 år sedan.. Var väldigt nära på att stryka med. Och det här satte väl igång en serie händelser som varit jobbiga för oss båda. Hans självförtroende och stolthet försvann, samlivet blev ingenting under lång stund, hittade tillbaka under ett tag, men sedan kom hans ångest och dåliga självkänsla ivägen. det blev en så stor grej av hela ämnet så det gick lixom inte.. Han har dåligt samvete för att han känner såhät eftersom han älskar mig fortfarande men har svårt att se mig sexuellt. Han vet inte om det beror på honom sjölv och hans problem, att han inte är där än. Eller om dethelt enkelt är så att han inte vill ha mig längre. Men vi har svårt att hålla oss borta från varann, båda har hopp. Kanske jag mer än honom.

Kan ju vara så att han har dåligt samvete gentomot mig efter allt och inte våga säga att han vill göra slut. Men det ser jag som för grymt för att vara sant eftersom han vet vad jag hoppas på. Svårt...
  • Anonym (Sara)
    Frida i det fria skrev 2012-09-04 10:44:19 följande:
    Du måste nog försöka få honom att svara på om han ens vill att du ska vänta på honom? Det är ju inte rätt mot dig heller. Kan han tänka sig att prata med nån annan om sina problem?

Jag har frågat det. Han svarar att han inte vill förlora mig, men att han förstår om jag inte orkar vänta. Ett väldigt hänsynsfullt svar... Hmm..

Han ska börja gå i terapi för att bearbeta allt han gått igenom. Frågan är ju bara om sånt här går att komma över. Att hitta tillbaka när den ena vill mer än den andre..
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 10:49:49 följande:

Om han höll på att dö kan det ha satt igång en massa grejer i honom. Att så tydligt bli påmind om sin dödlighet kan få en att se sitt liv i ett annat ljus. Det behöver inte betyda att han vill lämna dig. Det kan däremot betyda att han har konfronterats med känslor han inte trodde han hade. Dessa kan han sakna ett språk att prata om och/eller så kanske han skäms för att prata om det.

Utgå inte från att det handlar om dig.

Han har ju sagt klart och tydligt att det inte handlar om mig och när han ska förklara hur han vill ha det och hur han känner så vet han inte hur han ska förklara för han förstår itne själv. Det jobbiga skulle vara om vi skulle bryta och han kanske hitta en annan där all den här ångesten inte finns med. Eftersom jag varit med och sett hela den här resan så kanske det blir svårt att komma ifrån det och "börja om". Mycket förvirrande.. Men eftersom han är så pass gammal (!) så tycker man ju att han borde uppskatta att jag faktiskt är engagerad i honom och värdesätter oss. Inget barnsligt larv om att man drar så fort det blåser lite (som alla hans tjdigare förhållande varit kantat av). 
  • Anonym (Sara)

Jag skulle ge vadsomhelst för att det skulle lösa sig mellan oss. Tanken på ett liv utan honom gör att tårarna väller upp direkt och jag får sån panik att jag itne vet vart ja ska ta vägen. Så jag vill inte lämna honom. Men vetaskapen att gå runt kanske i månader för att sen kanske få nobben känns också väldigt jobbig..

• Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 11:04:30 följande:

Hjälp honom att söka vård. Han har säkert gått runt som "en riktig man" hela livet och tagit alla krämpor med jämnmod. Inte pratat så mycket om känslor eller hur han mår. Nu kom det en massa såna där känslor och han får inte stopp på det som han brukar.

Cristally har ett bra råd.

Vi pratade om det sist. Eller han sa att han ska söka hjälp och prata med någon. Ska jag ta upp det igen och verkligen pusha honom på det? Eller låta det vara nu eftersom han tog upp det.
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 11:21:48 följande:

Jag har ingen aning om vad du brukar göra för att få honom att göra det du vill. Prova någon av de beprövade metoderna eller boka allt så han bara behöver flytta på fötterna själv.

Ska föreslå det igen och hoppas att han verkligen tar tag i det.

Trust me, du som man, hur hade du reagerat om du hade varit i liknande sits som honom. Jag vet inte, det kanske inte är skillnad på män och kvinnor i det läget, är min största chans att det ska bli bra mellan oss igen att stanna kvar och finna mig i de regler som vi har, att ta det lugnt och se om allt kommer av sig självt. Sova med varandra utan obligationer och hoppas att han ser dom sidorna i mig som han såg när vi först träffades? Eller hade du behövt egen tid att rehabiliteras på egen hand. Gå i terapi och inte ha något förhållande öht? Det jag funderrar på är om ett upphåll på en längre tid är den enda chansen att det nånsin ska kunna funka igen, att starta om helt på nytt. Men jag vet inte.. Är det vldigt oattraktivt med en tjej på stannar kvar trots allt, kämpar, är extremt lojal genom allt. Är det som är lite svårare och inte helt självklart mer lockande..?
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 11:51:35 följande:

Finns inget bättre än lojalitet. Enda sättet att veta att en kvinna tycker om en är ju om hon faktiskt stannar kvar hos en vad man än hittar på för något. Skrattande

Jag vet inte hur er relation ser ut och hur ni brukar göra. Du kanske inte brukar vara den som bestämmer vad och hur han ska göra med läkarbesök och annat sånt som är hans eget. Nu verkar det vara så att han inte själv klarar av att ta tag i sitt eget liv och då kan han i efterhand vara glad att du gjorde det även om han obstruerar just nu.

Om ni skulle ta något slags "paus" kommer han troligen inte gör ett dugg åt det och inget blir bättre.

Nja, han är väldigt "egen" och fixar sånt själv. Vi har ju varit särbos hela tiden och han har aldrig varit sambo tidigare. Han erfarenheter av andra kvinnor har varit s¨nna med "issues" och destruktivitet så det har aldrgi slutat bra. Jo jag håller med dig om det, det är så det borde vara.. Men samtidigt känns det som att han var mer försälskad i dessa tjejer som behandlade honom som skit än vad han är i mig just nu. Men det kanske bara beror på den här jevla depressionen och sjukdomen han haft.
  • Anonym (Sara)
    giftfri skrev 2012-09-04 11:53:46 följande:
    Jag tycker det låter som han lindar in att han inte vill forsätta, skyller på saker som gör att han slipper vara tydlig, att han vill få dig att ledsna så han slipper ta steget att göra slut..

Ja, det kan ju vara så.. Jag har flertalet gåger dock frågat om han inte vill det här MÅSTE han säga det, för då vill jag absolut inte fortsätta heller. Han har fått många chanser att faktiskt säga att han itne tror på det, men aldrig gjort det. Skulle bli mäkta ledsen och arg om det visade sig att han inte trott på det här och bara hållit mig på sträckbänken.
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 12:25:19 följande:
    Det är ju inte första gången det dyker upp en sån här person i FLs historia. Människor som är så inställda på att det kommer skita sig att de ständigt förbereder sig för det och därmed i princip verkar för att det ska bli så. Människor som har svårt att tillåta sig att vara lyckliga och därmed aldrig kan känna lycka förutom ett kort ögonblick tills eländesappen i hjärnan kickar in.

Läste en tråd för någon dag sedan om en kvinna som var bekymrad över att hennes man inte njöt lika mycket som hon av sexet. När de hade haft skönt sex var hon lycklig ett ögonblick men började sedan fundera på om han njutit av det, om han ens tyckt om det osv.

Mannen verkar ju också ha en historia av att välja kvinnor som hjälper honom att upprätthålla den här föreställningen han har om livet. Nu är det annorlunda och det gör honom säkert rädd. Tillåter han sig att vara lycklig och nära blir ju fallet så mycket större när han blir övergiven, vilket i hans värld är oundvikligt.

Din fråga, TS, är hur du ska kunna få honom att få modet att känna att ett bra liv är möjligt även för honom.

Håller med om allt du skriver Trust Me =)
    Eftersom hans förhållanden varit som dom varit och han har en viss föreställning om hur passion och kärlek ska vara så är det nog väldigt annorlunda från det vi har nu, som på många sätt är mycket starkare än det han haft förut.
    Tyvärr önskar man ju att han kunde uppskatta det mer och ta vara på det. Fallet kan ju även vara så att han tycker mycket om mig och inte vill förlora mig, men trots det inte är kär i mig längre. Vi har pratat om det men han säger klart och tydligt att om han itne trodde nånting på det här skulle han tala om det. Så jag har valt att tro på det. Men kan ändå inte bli besviken varje gång vi ses och det inte "blir nått". Skittrist. Svårt också när man älskar nån så mycket att det gör ont i hjärtat av att tänka sig livet utan denna person.
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 13:38:32 följande:

Det där tror jag är viktigt. Alldeles särskilt som ni är särbo. Tyck om honom för den han är på det sätt han kan förstå och uppskatta. {#emotions_dlg.flower}

Jag hoppas att det räcker..=)
  • Anonym (Sara)
    Trust me skrev 2012-09-04 14:11:42 följande:

Klart det gör.
    Kärlek, respekt, omtanke. Räcker inte det så är det inte så mycket man kan göra.
    Lycka till nu Skål

Nej precis..

det jag tänkt mycket på är just det här med att inte vara för "på".. Det jag själv erfarat när killar eller dåvarande pojkvänner vara föööör snälla och föööör lojala så har det lixom blivit..tråkigt? Men i detta fall är det ganska mycket mer till bilden. Jag har övervägt att vara "svårare" att låta honom höra av sig, ställa mot väggen etc. Vet inte om det skulle funka dock.. Men att inte vara allt för tillgänglig, ha andra saker för sig, ha ett "liv" kanske inte är helt fel..

Pojkar är svåra att förstå sig på ibland =)..
  • Anonym (Sara)

Egentligen, väldigt kort sagt; Går det att få tillbaka en passion attraktion om det dalat/försvunnit för en tid?

• Anonym (Sara)
    giftfri skrev 2012-09-04 14:30:49 följande:
    Kanske, men knappast genom att aktivt försöka hitta tillbaka, känslor brukar inte fungera så.. 

Hmm..njae kanske inte.. Men aktivit, är det att träffas utan krav? Eller är det överhuvud taget att träffast..? Jag föreslog sist att vi ska träffas och sova med varann, och att vi ska bestämma att vi INTE ska ligga, att vi inte får ligga, oavsett, att vi bara ska sova och vara nära. Med en liiiten baktanke att när bestämt att man inte ska så kanske det kommer ändå.. Men också för att slippa pressen påt..
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-09-04 14:45:50 följande:
    Jag tog mig igenom sorgen genom bearbetning och tack vare min sambo så klarade jag det ganska bra. Utan honom vet jag inte hur det gått alls faktiskt. Han fanns där hela tiden och det var fruktansvärt jobbigt för honom. Jag var ju inte deprimerad, jag sörjde, och det hjälper inte mediciner mot.

När jag mådde bättre kom min lust tillbaka som ett brev på posten typ. Av sig själv.

Jag såg inte min sambo alls om jag ska vara ärlig. Jag var så inne i min sorg. Sex fanns inte på kartan, knappt nån närhet alls förutom när han tröstade mig. Det var som om någon lagt ett lock på alla känslor jag hade, jag kunde inte känna annat än sorg. Men jag kan säga som så här att nu i efterhand så inser jag ju vilken fantastisk människa han är och även om jag inte orkade se det då, så har det ju byggt upp en enorm trygghet. Vi går igenom eld och vatten för varandra.

Och sen när jag mådde bättre så var det som att en knut lösts upp och jag insåg ju att känslorna fanns där men att det helt enkelt inte funnits utrymme.

För min sambo fanns det inget säkert svar heller. Han visste ju inte om hans kärlek var ett måste som han kände och han visste inte hur länge jag skulle må dåligt. Men han stannade.

Jag visste inte heller vad mina känslor för sambon bestod av under en tid. Om det var tryggheten att han alltid finns eller om det faktiskt var riktig  kärlek. Och det var inte bara under den där sorgeperioden, vi har haft det kämpigt av andra anledningar också. Vi har helt enkelt inte varit synkade förrän efter lång tid.

Många hade nog gett upp och tänkt att det inte är nån idé men vi valde att inte göra det. Valde att tänka att om det inte var för alla dessa hinder och dålig tajming med saker och ting så hade det varit hur bra som helst så vi såg till att ta oss igenom allt istället. När vi trodde att allt var på väg att verkligen bli bra efter jobbiga perioder (efter att jag mått dåligt) så dog hans pappa. Och då fanns jag där för honom.

Vi blev tillsammans 2009 och under dessa år har det hänt mycket, en berg och dalbana hela tiden, vi har liksom gått lite baklänges känns det som.

Och det har varit värt varenda sekund.

Vad hans känslor för dig innebär är omöjligt att svara på, han själv vet kanske inte det. Och OM du väljer att fortsätta så är det något du får acceptera och se som en del av själva processen. Antingen blir utkomsten av allt att han mår bättre och att han älskar dig som flickvän och då har du fått lön för mödan. Eller så blir han inte bättre och till slut orkar du inte mer. Eller så mår han bättre men har kommit för långt bort.

Det GÅR inte att veta, alltså ingen idé att älta. Du måste helt enkelt (jag vet, INTE enkelt) bestämma dig för om du vill ta risken.

Man kan tänka "tänk om.." tusen gånger. Men det hjälper inte så mycket.

För vår del har det blivit så att vi redan nu vet att vi finns där för varandra i nöd och lust, efter det här klarar vi vad som helst.

Vad du än väljer så finns det ett "tänk om". Det blir sällan som man tänkt sig och livet kan vara väldigt svårt ibland med beslut man behöver fatta. Dock  så kan du aldrig veta om ditt beslut är rätt eller inte förrän efteråt, oavsett om du får lida för det eller inte.

Just närheten betyder mycket. Och att acceptera hur den andre är och mår. Gör du det så kommer det underlätta för honom och gynna både dig och relationen i längden.

Tack så mycket! Jag är så himla glad för er skull att ni har det bra och att ni klarade er igenom allt! =)

Jag hoppas att det blir så för oss också. Just nu är jag ju väldigt inne i det hela så jag kommer nog inte avsluta det hela. Om han däremot inte vill längre och inte har nån lust så förutsätter jag att han säger det och då är beslutet hans och då finns det inte mycket jag kan göra. Sen får väl tiden utvisa hur länge jag orkar "vänta". Någonting måste ju såklart ändras/bli bättre efter en tid, speciellt nu om han går och pratar med någon, för hoppningsvis någon som kanske får honom att tänka över att han faktiskt har en tjej här som älskar honom och som finns här och alltid kommer göra.
    Men det är ju så att man inte kan tvinga fram käsnlor, hur mycket man än vill. Jag har ju föreslagit att vi ska dela säng då och då, och att jag vill att vi bestämmer innan att vi INTE ska ha sex,utan BARA sova. Kanske få honom att slappna av lite.

Mina funderingar är ju att han kanske skulle må bäst av att vara "ensam" i sin "misär" och att vi kanske möts upp igen när och om han mår bättre, för att få en nystart. Men risken finns ju att känslor dör ut av bara tiden..
Svar på tråden MÄN, hur tänker ni??