• myone

Måltidsersättning istället för mat!

Sluta med småätandet mellan måltiderna. Det påverkar mycket. Speciellt eftersom du äter mycket onyttigheter då. Tror du kommer börja gå ner i vikt bara av att sluta med det.

Jag kör själv shakes (naturdiet) men inte regelbundet, utan tar det någon gång ibland bara.  Har några gravkilon kvar att gå ner, men har själv detta problemet med att småäta.  

• myone

Ja, ibland är det riktigt svårt att låta bli att ta den där kakan, eller godisbiten eller vad det nu kan vara som lockar. Ett sätt är att se till att inte köpa hem det. Det funkar faktiskt. Har man det inte hemma, så blir det genast mycket jobbigare (om man inte bor granne med kiosken) 

Ett sätt att bli av med sötsuget är att du kickstartar två veckor med bara pulver. Det är tufft de första dagarna, men blir lättare sen. Sötbegäret är ett hemskt beroende och att sluta med det är lika svårt som att sluta med ex cigaretter, snus, alkohol. Man får abstinens, huvudvärk osv. Men det är värt det i längden. Om man klarar av det förstås. 

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-04 11:36:23 följande:
    Myone:
    För något år sen prövade jag naturdiets pulverpåsar och jag fick i mig max en tredjedel av påsens innehåll. Fick kväljningar. Hade så svårt för det, så jag tror jag skippar pulver och kör på shakes, bars och smoothies. Den jag testa till frukost idag var jättegod. :) 
    Haha, det var shakes jag menade. Fast det klart, finns ju färdigblandade shakes med. 

Men de shakes man blandar själv varierar i konsistens beroende på märke har jag märkt. Nutrilett har jag svårt för, blir för tjockt och "mjöligt". Naturdiet är mer rinnande och betydligt lättare att dricka. (enligt mig då :)) Sen finns det massor med smaker, en del vidriga och en del supergoda, så det gäller att prova sig fram.
    rebeqqa skrev 2012-09-04 11:37:54 följande:
    Ett problem jag har är att jag måste äta på jobbet, så den måltiden får jag försöka göra det bästa av känner jag. Det kanske sinkar min viktnedgång en aning, men jag kommer inte riktigt ifrån det.

Så har jag med haft det. Jobbat i förskolan och där äter man med barnen. Fast, man får ju faktiskt ha med sig egen mat om man vill. 

• myone

Okej, då förstår jag om det inte är så lämpligt. Men vi kan ju hålla kontakten och peppa varann :) Ska försöka gå ner ca 5-6kg så 

• myone

Det är jätteviktigt att dricka mycket vatten oavsett om du kör pulverpåsar eller de färdigblandade. Har för mig att man ska dricka 2-3liter/dag. Äter man vanlig mat får man ju i sig en del vätska därifrån. 
    Du får en bättre mättnadskänsla genom att dricka ett glas då och då. Dricker du inte riskerar du dessutom att få förstoppning, vilket är mindre trevligt.

Jag har själv svårt att dricka mycket vatten, men ser till att fylla en tillbringare och lägger i ett par citronskivor för att få lite smak. Målet är att försöka dricka upp den under dagen (2liter) 

• myone

Har tyvärr inte tillgång till någon våg, är en vecka sen jag vägde mig. Fick i mig en halv shake imorse bara. Har ingen matlust alls idag. 

Jag äter såna pulver shakes. Varje vardagsmorgon har det blivit en senaste veckan. Är meningen att jag ska få i mig en till om dagen. Igår bytte jag ut lunchen mot en halv måltidsbar (hade tagit andra halvan dagen innan som mellanmål) 

Då jag sitter hemma i stort sett hela dagarna så blir det inte så bra ordning på maten. Men ska verkligen försöka få ordning på det. Idag har jag nog ingen chans då jag bla. ska iväg på ett superjobbigt (psykiskt) möte. :(

• myone

Okej, vad bra att det gick att lösa idag med maten. Jag sitter just nu och knaprar på några morötter och tänker att det får bli riktig mat när sambon kommer hem. Tills dess blir det grönsaker och så ska jag försöka få i mig lite vatten. Då jag inte druckit mer än en halv shake totalt idag. 

• myone

Jag har precis börjat så har ingen som helst koll :p ska försöka få till en startvikt imorgon.

Nja, middag, blev en liten bit pizza under em. Är jättehungrig nu, men inte sugen på något. 

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-06 07:11:51 följande:
    För mig är det tvärt om!
    Går runt hungrig och sugen på precis allt!
    Vägde mig nyss! -0.4kg efter 2dagar med mat+ Nutrilett smoothie/bars :) kul!
    Så, nuvarande vikt 72.0kg. 5kg till "bara"!

Idag blir det:
    07.30: 1/2 bar till frukost
    09.30: Frukt + ost skivor (jobbet)
    12.00: Chili Corn carne utan ris till lunch (jobbet)
    15.00: Ett par ostskivor till fika på jobbet
    18.00: banan efter träningen
    19.00 middag med älsklingen pyttelite rester från gårdagens gryta och en Nutrilett smoothie.

Hoppas du får tag på en våg, annars funkar måttband bra med :)
    Varför bara ostskivor? Jag går upp i vikt bara av att titta på osten, så ska försöka dra ner på det.

Dagen idag blev sådär.
    6.30 en shake
    8.00 en smörgås med kyckling (som en tunn skinkskiva)  och ost
    10.15 en måltidsbar o ett äpple
    12.15 en billys pan pizza (snabblunch)
    15.00 en halv risifrutti (delade med sonen)
    18.30 en lite portion mos och köttbullar (och en chokladbeskvi som gubben naturligtvis köpt med)

Nya tag imorgon.

Jag vägde mig ju för ca 2veckor sen så jag kan ju alltid utgå från den vikten. 66kg ska försöka gå ner till 60 
  • myone

Haha, tycker med om ost, så svårt att låta bli, men har hittat en osthyvel som gör betydligt tunnare skivor, samt att jag minskat på antalet. Det jag har svårast att låta bli är all läsk. Blir några glas (2-4 små) om dagen, så det måste jag med försöka få bort. 

Än så länge 6:30 en shake
    8:45 två små smörgåsar med kyckling och ost

Har inte planerat vad det blir mer. Funderar på om det ska bli en shake till lunch med. 

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-07 17:46:32 följande:
    Usch, idag har jag slarvat! Inte blivit några bra matval idag! Flickebarnet baka äppelpaj med vaniljsås, kunde inte låta bli. Blev macka till frukost Köttfärssoppa till lunch Paj och vaniljsås Och nu... Mat ute på stan! Usch.. Detta är svårare än jag trodde!
    Här blev det mindre bra igår. Var iväg på olika saker hela dagen, så blev smörgås, och en barnmeny med nuggets på mcdonalds. Väl hemma blev det en liten portion med tortellini gratäng. 
  • myone
    rebeqqa skrev 2012-09-09 16:29:42 följande:
    Jag försår hur det är! Igår var jag på Ikea hela dagen. Åt sådär bra =\ Men trots det ligger jag på 72.0 Nu ska jag iväg och träna! :)
    Bra, ett litet steg i rätt riktning. 

Idag har det blivit mycket ätande.
    07.30 shake
    11.00 en risifrutti
    13.00 blodpudding
    15.15 2 knäckebröd
    17.00 2 knäckebröd
    19.00 en billys
    22.00 en smörgås

kan tillägga att jag har rejäla smärtor i magen, och det lugnar sig lite när jag äter.

imorgon kommer jag ha tillgång till våg, så då ska jag väga mig. tror dock inte att det hänt något 
  • myone
    Kommandomamman skrev 2012-09-11 06:00:57 följande:
    Jag måste hålla med Winterfell - du behöver mer kunskap om mat och träning. Du äter mängdmässigt väldigt lite. En risifrutti, en shake eller Billys blir man inte särskilt mätt på men det blir ändå helt fel.

För att försöka visa dig hur fel det blir knappade jag in det du har ätit i min checklista hos Viktväktarna och du kommer upp i 38 propoints (och då har jag inte räknat ngt smör att steka i eller på mackan och inget pålägg på smörgåsen).

Det jag åt igår blev 26 propoints som
    en jämförelse - en portion havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, en varm bulgursallad (på 1,5 dl kokt bulgur) med kycklingfilé, grillade grönsaker och sås med ajvar relish, tre skivor ugnsstekt fläskfilé med klyftpotatis, grönsaker och vitlökssås och till mellanmål blev det 1 dl apelsinkeso. En banan och kaffe slank det också ner.

Jag hade kunnat ta mig ett par glas vin också om jag hade velat och ändå hamnat under dig.
    Då kan jag tala om att jag orkar inte äta mer åt gången. Absolut inte när jag inte mår bra. Sen äter jag egentligen bättre mat, men har varit väldigt rörigt omkring mig det senaste så varken tid eller ork har funnits.

Men, av det du räknat upp så äter jag kycklingfilé och klyftpotatis, resten äter jag inte. Är kräsen vad gäller mat, samt att jag har en hel del jag inte tål. Men tack för att du visade
  • myone
    rebeqqa skrev 2012-09-11 08:33:53 följande:
    Myone man vet ju aldrig! Hoppas det gått neråt lite för dig. Jag vägde mig nyss men såg att jag har samma vikt nu som när jag starta. Då har jag i åtanke att jag käkat en halv pizza massa chillinötter Och choklad i söndags då jag och mina vänner samlades och hade en myskväll. Det har heller inte blivit då många Nutrilett mål om dagen, det är svårare Än jag trodde med att avstå mat.
    Det är egentligen första veckan som är tuff, innan man kommit in i det. Nu måste jag göra ett uppehåll tills jag mår bättre. Men ska ställa mig på vågen sen ändå.

När jag åt shake sist, så bytte jag ut frukosten och ibland ett mål tid. Annars åt jag precis som jag brukade, och gick ner i vikt. 
  • myone

Rebeqqa: Hur går det för dig?

Idag  har det blivit 2shakes, 1måltidsbar, 1smörgås och 1/4 pizza

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-14 07:20:33 följande:
    Hej Myone Åh det går inte så bra! Unnat mig alldeles för murket gott, vägde mig nyss 72.8kg Jag känner mig liksom fortfarande hungrig på en smoothie/bar och jag går runt Och är sötsugen hela tiden. Med jobbet görs inget lätt heller. Pedagogiska lunchen försöker jag tänka på vad jag äter. Men när det bjuds på nybakad körsbärspaj och vaniljsås har jag svårt att motstå. Jag har unnat mig en stor frukost med föräldrarna med massa kolhydrater. En muskeln framför tvn med chips och choklad. Känner just nu "Esh det är lönlöst jag fixar det aldrig". Ska försöka ta nya tag nästa vecka.. Hur hår det för dig då? Sett av något på vågen än? Tränar du något?
    Förstår precis.

Nja, vägde mig i tisdags och då hade det inte hänt något, men hade ju inte gått upp heller :) Eftersom jag inte mått bra nu under veckan har det varit lite si och så med maten.

Hur ofta äter du? Jag håller mig mätt ca 3timmar på en shake, om jag ser till att dricka ordentligt. Vätskan man får i sig hjälper ju till med 
Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!