• Gladskit

Måltidsersättning istället för mat!

Metoden i sig är det väl inget fel på.
    Om man tänker att man håller sig till en viss typ av "mat" vid vissa måltider för att nå ett uppsatt mål.
    Jag tycker bara att just Nutrilett är en dålig måltidsersättare i och med att en sån tetra (330ml) innehåller så mycket som 29g rent socker. Gissar att det lätt slår den mängd kolhydrater du får dig vid en vanlig måltid. 
    Drar du i dig tre såna om dagen har du fått i dig nästan 100g socker.

• Gladskit

Ja det var ju typiskt.
    Och du får ursäkta mig men att bli av med sockerberoende genom att dricka Nutrilett låter inte alls särskilt smart. De är sockerbomber! Därav går det även att hålla nere kalorimängden eftersom kolhydrater innehåller mindre energi än vad fett och protein gör.
    Ett gram kolhydrat ger uppskattningsvis 4 kalorier. Likaså 1 g protein. Ett gram fett däremot ger 9 kalorier. Och när människor i allmänhet vill gå ner i vikt så är det många som nästan uteslutande tittar på kalorierna, inte lika mycket var de kommer ifrån.
    Alltså får du en mer kalorifattig produkt om du har mycket kolhydrater i den. Protein ger samma antal kalorier som kolhydrater men proteinet är oftast dyrare och därför använder man mindre av det i den här typen av produkter.

Mitt enda tips mot sockerberoende är att kapa intaget helt under en period. Kalla det strikt LCHF eller vad som helst men du måste verkligen rensa ut allt som innehåller socker; bröd, frukt, flingor, söt yoghurt, ris, pasta. Allt! Sen kan du sakta föra in detta i din kost igen, steg för att steg för att se var din gräns går innan du triggas och är tillbaka i sötsugsträsket igen. Det är ett projekt för livet men det är sååå värt det när man väl är där!!

• Gladskit
    Winterfell skrev 2012-09-07 20:15:16 följande:
    Mitt tips är helt klart att du går till en personlig tränare med kunskaper om kosthållning.
    Jag är inte ett dugg förvånad över att det står still för dig så som du håller på.

Skippa måltidsersättningen och satsa på ett koncept som håller i längden. Investera i att utbilda dig själv inom kost och träning så att du hittar en livsstil som håller, både nu och senare. 

Och stirra dig inte blind på vågen. Ärligt talat tycker jag att du ska kasta ut den! Personvågen är nog den i särklass värsta uppfinningen som finns och borde inte få existera i vanliga hem, snacka om att ge ångest! 
    Använd istället ögonmåttet.

Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!