Anonym skrev 2012-09-04 17:09:56 följande:
Ni byter alltså med några dagar emellan, istället för varannan vecka. Hur gamla är barnen? Är de inte så stora kan det vara bättre för dem att ha det så, istället för vv. Jag tycker att DU ska prata med familjerätten, och försöka få till ett samarbetsavtal där. Det är ju inte så att han kan polisanmäla dig för att du inte tar ditt ansvar, för att han helt plötsligt kommit på att han vill ha varannan vecka. Tror att han kan få svårt att få igenom sitt krav på vv om det bevisligen har funkat, så som ni har det nu. För alla inblandade, och framför allt då för barnen. Sedan är det ju ett samarbetsavtal det handlar om, så du kan ju fundera över vad du skulle kunna göra för att underlätta. T.ex. avstå från litet tid med dig, om det blir väldigt hattigt med byten. Ordna någon annan barnvakt som sover med barnen, för att åstadkomma samma sak (nu vet jag inte hur ditt schema ser ut, och vad som skulle krävas). Söka andra jobb, med mer regelbundenhet i schemat. Om det inte går att få det schemalagt så att du bara jobbar kvällar, nätter och helger den veckan du inte har barnen... Men i sådana här kontroverser brukar det läggas fokus på barnets bästa, och om barnen inte mår dåligt av bytena så måste ju han motivera varför den lösningen ni har är ett problem för honom. Men i god samarbetsvilja bör ju du också kunna se över möjligheterna att möta honom halvvägs, så jag tror att det är bra om du kan visa att du i alla fall har försökt, om ni hamnar i samtal hos familjerätten.
Det var mitt argument från början, att barnen behöver färre dagar då den lilla var endast 1,5 år. Men jag behövde det även för att kunna jobba. Nu är hon 3 år om tre mån och han har tydligen redan frågat familjerätten om det passar henne med vv nu och då fått medhåll. När jag pratade med dem i tlfn sade dom varken nu elr nä, bara att man ska komma överens om det som är bäst för barnen. Enligt honom är det en mamma på väg mot psykiskt sammanbrott, en arbetslös mamma eller en mamma som lämnar dom på ett dagis där dom måste sova.