• Sockerpiller

Ni som arbetar heltod - klarar ni hundlivet?

Jag tänker mig att det finns fler än en i detta land som arbetar heltid, har familj och andra intressen men som ändå har hund? Ni som har heltidsarbeten och inte kan ha med hunden på jobbet  - hur får ni ihop det? Hur länge var ni hemma på heltid med er valp i början? Nyfiken!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 16:41
    HelTID menar jag förstås!

• Svar på tråden Ni som arbetar heltod - klarar ni hundlivet?
  • dezibel

Jag brukar vara hemma 3-4 månader med valpen för att "skola in" den hos hundvakten och på mitt jobb. Jag har turen att kunna ha hund med på jobbet och har pålitliga hundvakter som tar henne när jag behöver annars hade jag aldrig skaffat hund.

• Sockerpiller
    dezibel skrev 2012-09-04 18:15:24 följande:
    Jag brukar vara hemma 3-4 månader med valpen för att "skola in" den hos hundvakten och på mitt jobb. Jag har turen att kunna ha hund med på jobbet och har pålitliga hundvakter som tar henne när jag behöver annars hade jag aldrig skaffat hund.

Vilket härligt jobb där du kan ta semester i flera månader i sträck! V Var har du hunden när den är med dig på jobbet?
  • Dexter dot com
    Sockerpiller skrev 2012-09-04 20:09:51 följande:

Vilket härligt jobb där du kan ta semester i flera månader i sträck! V Var har du hunden när den är med dig på jobbet?
    När jag börjar planera att köpa valp brukar det ta 1-2 år innan jag hittat vad jag vill ha och då hinner man spara ihop rätt mycket semester+ att jag jobbar natt och är helt ledig var 3:e vecka.
    Jag jobbar på ett äldreboende så hon har sin korg på kontoret och sover antingen där eller hänger mig i hasorna :) Jag börjar 21 och då är hon välrastad innan och så får hon pinka på gräsmattan ca 01:00 och sen en liten promenad vid 5:00, sen går jag ordentligt med henne vid 7:00 när jag slutar innan vi åker hem och sover.
    Helt suveränt att kunna ha hunden med vilket jag haft med alla mina hundar under 20år !!
  • Sockerpiller
    Philippa skrev 2012-09-04 17:40:29 följande:
    Vi var hemma de första åtta veckorna.... nu har vi hunddagis där vovven trivs jättebra

Nyfiken bara: vad har ni för hund? Hur mycket är den på hunddagis? Hur mycket spenderar ni på hunddagis en "vanlig" månad?
  • Maivor
    Sockerpiller skrev 2012-09-04 22:05:03 följande:

Nyfiken bara: vad har ni för hund? Hur mycket är den på hunddagis? Hur mycket spenderar ni på hunddagis en "vanlig" månad?
    Jag har haft två hundar. jag jobbade heltid och min sambo jobbade hemifrån så hunden var knappt aldrig ensam. Nu är jag ensam och saknar hund extremt mycket. Jag jobbar heltid men kan styra min arbetstid till stor del själv och under perioder så arbetar jag hemifrån. Har dessutom bara 8 minuter med bil mellan bostad och arbete. Jag bedömer att jag skulle kunna klara ha en hund under förutsättning att hunden klarar vara ensam under 3-4 timmar, inte varje dag, men kanske 3-4 dagar i veckan.
    Jag undrar om det finns någon hundras som har lättare för att klara att vara ensam eller om det enbart är en fråga om individ?
    Jag har inte tänkt mig köpa en valp för jag vet att det kräver mycket närvarande tid under de första månaderna, utan jag kan tänka mig en omplaceringshund. Dehundar jag haft tidigare var omplacerade och det fungerade jättebra. Självklart kommer jag knyta an till en hundklubb för att gå kurs i allmänlydnad, spår eller liknande, allt beroende på hundens egenskaper.
  • Leeroy

Jag har hund, en schäfer men ligger i separation och kommer bli ensam med hunden & håller för mitt liv på att få tag på en dagmatte som kan hjälpa mig de dagarna jag inte är hemma. Annars jobbar jag dag & min man natt, så hunden har sällan varit ensam. Hunddagis går på ca 3.000/mån och det har jag inte råd med.
    Jag undrar också hur folk fixar hundlivet om de jobbar heltid..

• Opappan
    Leeroy skrev 2012-11-19 23:57:41 följande:
    Jag har hund, en schäfer men ligger i separation och kommer bli ensam med hunden & håller för mitt liv på att få tag på en dagmatte som kan hjälpa mig de dagarna jag inte är hemma. Annars jobbar jag dag & min man natt, så hunden har sällan varit ensam. Hunddagis går på ca 3.000/mån och det har jag inte råd med.
    Jag undrar också hur folk fixar hundlivet om de jobbar heltid..
    Finns inte billigare hunddagis? Menar om du har hittat en som tar 3 000kr ävem för heltid är det lite väl mycket
  • riboflavin

Våran flock har sällskap av varandra, så vi behöver inte tänka lika mycket på den sociala biten som de som har ensamhundar. Vi har också valt att hålla hundarna utomhus i rasthage om vi är borta dagtid för att kunna fokusera på träning och lek istället för rastning när vi är hemma. Trots detta tycker vi inte att vi kan vara borta på heltid. Jag pluggar idag och har ingen ambition att jobba heltid senare, min sambo jobbar borta och är således ledig långa perioder när han väl är hemma.

Jag undrar också hur ensamhundar till heltidsarbetande människor som inte har dagmatte eller dagis egentligen har det. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Leeroy
    Opappan skrev 2012-11-20 00:06:01 följande:
    Finns inte billigare hunddagis? Menar om du har hittat en som tar 3 000kr ävem för heltid är det lite väl mycket
    Nej, det som finns och är billigast ligger på 2.700 ca för heltid. Och heltid behöver jag inte ha, eftersom jag inte jobbar heltid. Men betalar jag bara för deltid är det ju inte alltid att det finns ledig plats de dagarna jag behöver ha en.

Men jag har ett par kandidater som har hört av sig ang dagmatte nu, får bara hoppas att de vet vad en ung tungviktare med massa energi innebär. Senaste dumma ursäkten jag fick var senast idag, på sms, av en dagmatte som haft honom på prov två gånger "min son är visst allergisk". Ja, jo. Eller hur.
  • Leeroy
    riboflavin skrev 2012-11-20 00:09:26 följande:
    Våran flock har sällskap av varandra, så vi behöver inte tänka lika mycket på den sociala biten som de som har ensamhundar. Vi har också valt att hålla hundarna utomhus i rasthage om vi är borta dagtid för att kunna fokusera på träning och lek istället för rastning när vi är hemma. Trots detta tycker vi inte att vi kan vara borta på heltid. Jag pluggar idag och har ingen ambition att jobba heltid senare, min sambo jobbar borta och är således ledig långa perioder när han väl är hemma.

Jag undrar också hur ensamhundar till heltidsarbetande människor som inte har dagmatte eller dagis egentligen har det. 
    Jag har faktiskt ibland funderat över att skaffa en hund till, med tanke på att hunden nu kommer kanske behöva vara ensam lite mer än innan. Men jag tror inte jag skulle reda ut det, för tänk sen, att hitta dagmatte till två hundar. Njäe. Och ekonomin, tiden & orken för två finns inte. Tror du annars att två hundar hade varit bra för varandra i ensamheten, än en enstaka hund ensam?
  • riboflavin
    Leeroy skrev 2012-11-20 00:17:16 följande:
    Jag har faktiskt ibland funderat över att skaffa en hund till, med tanke på att hunden nu kommer kanske behöva vara ensam lite mer än innan. Men jag tror inte jag skulle reda ut det, för tänk sen, att hitta dagmatte till två hundar. Njäe. Och ekonomin, tiden & orken för två finns inte. Tror du annars att två hundar hade varit bra för varandra i ensamheten, än en enstaka hund ensam?
    Hundar som trivs ihop har ju självklart ett socialt utbyte av varandra, även om de kanske inte umgås hela tiden så är de ju inte ensamma på samma sätt.

Man behöver kanske inte skaffa en hund till, många av mina klasskompisar går ihop och låter sina hundar vara tillsammans på dagarna, kanske kan du hitta någon i samma sits som också tycker att det vore skönt om dennes hund fick en kompis på dagtid?

Jag tycker mitt liv som hundägare blev lättare när hund nr 2 flyttade in, dels blev de bägge lugnare, krävde mindre uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull, jag var inte längre den enda tryggheten mm. När 3:an kom hit så började dessutom alla hundar leka mer med varandra och min roll blev mer lekledare än kamrat. 

Jag tror absolut att en hundkompis kan ge mycket, och känner att det är mer ok att lämna 2 hundar (eller fler) ensamma hemma en längre stund än en ensam hund. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • hannis

Jag jobbar 3-skift heltid och har 3 hundar. Min man jobbar dagtid. Jag har dessutom hundgård och snälla grannar som hjälper till ibland.

Hundarna är ensamma en del ändå men har sällskap av varandra och är i hundgården så de kan rasta sig om de vill och kan välja om de vill vara ute eller inne. Tack vare oregelbundna arbetstider hinner jag oftast med promenader och träning på dagtid när det är ljust under vinterhalvåret.

Hade inte velat ha hund om jag hade jobbat heltid med kontorstider. Fixar inte det ständigt dåliga samvetet.

När jag har haft valpar har jag valt att jobba fler nätter och därför varit hemma dagtid eller tagit semester. En av valparna hade dagmatte i form av sin uppfödare vissa dagar den första tiden.

• vargaa

Vår hund (border collie-mix) är med mannen på jobbet när vi båda jobbar. Han arbtar på olika byggen och beroende på vart han är får hunden vara på olika ställen. Ibland ligger han mycket i bilen, ibland är han med ute på bygget och ränner runt som han vill. Ibland är han i boden. Nu är han dock hemma med mig 3 dgr/veckan för jag är för'äldraledig.

Vi ägnar ingen tid på honom speciellt i form av hundträning eller liknande utan han får helt enkelt vara med där vi är. Jag har häst så han är med mig de eftermiddagar jag är i stallet och på ridturer.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Kpax

Jag jobbar ganska oregelbundet (6-15, 10-19 eller 13-21) och min sambo jobbar 7-16.
    Han jobbar 40h/v måndag-fredag och jag 30h/v inkl. helg minst varannan vecka. Det är alltså inte så ofta vi båda jobbar dagtid mitt i veckan. När vi gör det åker jag hem och rastar henne på lunchen, eller så är hon hos mina svärföräldrar.

När jag skaffade nuvarande hund pluggade jag på distans, så jag visste att jag skulle vara hemma 24/7 ett helt år. Hur bra som helst eftersom jag fick bakslag i ensamhetsträningen.
    När jag skaffat tidigare hundar har jag pluggat och jobbat korta kvällspass samtidigt som jag haft en sambo so jobbat dagtid. Jag har aldrig haft en kortare "deadline", och det har varit jäkligt skönt!

Nackdelen med hunddagis om man köper valp är dels att de har en minimiålder, dels att man inte är ensam om att uppfostra, och dels att man inte vet om hunden trivs på hunddagis. Alla dagis tar inte emot löptikar heller, och visar det sig att er nya hund inte klarar av andra hundar (av samma kön eller ö.h.t) när den blir äldre funkar det ju inte heller.

Sen är det väl inte bara ensamheten som är ett potentiellt problem, man ska orka aktivera hunden på lämpligt sätt också, trots jobb, familj och andra intressen.

• romlen

Jag har jobbat natt och maken dag så då har det funkat bra. Byter dock till dag nu i januari. Ska jobba 80% och då ska vovven gå på hunddagis! Kostar 2700:- / månad. (Vi har en Cocker-kille på 2 år)

• myway

Mina hundar är med på jobb för det mesta. Är dom hemma så vet jag att grabben kommer hem runt 14.30, vi sticker till jobb ungefär 10.30. Så det blir inte så långa dagar.

jag säger bara vad jag tycker
  • Kat91

Just nu jobbar jag inte heltid men när vi båda gjorde det så jobbade jag heltid ständig natt och sambon heltid treskift. De nätter vi jobbade samtidigt var hunden hos en av mina (också nattarbetande) arbetskamrater vars barn var hemma själva och tyckte det var lite otäckt. 2 flugor i 1 smäll.

Då gick vi ut en långpromenad när jag kom hem från jobbet om inte sambon jobbade eftermiddagsskift för då fick han ta den promenaden, sen sov hunden med mig hela dagen, promenad direkt när vi vaknade eller om sambon kom hem innan från förmiddagsskiftet, och så en gång till på kvällen innan vi lämnade honom hos nattfamiljen som kissade honom en sista gång innan de gick och la sig. Ofta var nån av grabbarna uppe halva nätterna och härjade med honom så han var trött när han och jag kom hem på morgonen och inte hade nåt emot att sova med mig

Nu är sambon pappaledig och jag jobbar 65% ständig natt och kommer fortsätta med det så länge vi har småbarn. Får även ha med hunden på jobbet här även om det är onödigt när han ändå bara sover :)

• Kat91
    Kat91 skrev 2012-11-22 01:34:34 följande:
    Just nu jobbar jag inte heltid men när vi båda gjorde det så jobbade jag heltid ständig natt och sambon heltid treskift. De nätter vi jobbade samtidigt var hunden hos en av mina (också nattarbetande) arbetskamrater vars barn var hemma själva och tyckte det var lite otäckt. 2 flugor i 1 smäll.

Då gick vi ut en långpromenad när jag kom hem från jobbet om inte sambon jobbade eftermiddagsskift för då fick han ta den promenaden, sen sov hunden med mig hela dagen, promenad direkt när vi vaknade eller om sambon kom hem innan från förmiddagsskiftet, och så en gång till på kvällen innan vi lämnade honom hos nattfamiljen som kissade honom en sista gång innan de gick och la sig. Ofta var nån av grabbarna uppe halva nätterna och härjade med honom så han var trött när han och jag kom hem på morgonen och inte hade nåt emot att sova med mig

Nu är sambon pappaledig och jag jobbar 65% ständig natt och kommer fortsätta med det så länge vi har småbarn. Får även ha med hunden på jobbet här även om det är onödigt när han ändå bara sover :)
    och med promenad så inkluderar det träning osv.
Svar på tråden Ni som arbetar heltod - klarar ni hundlivet?