Leeroy skrev 2012-11-20 00:17:16 följande:
Jag har faktiskt ibland funderat över att skaffa en hund till, med tanke på att hunden nu kommer kanske behöva vara ensam lite mer än innan. Men jag tror inte jag skulle reda ut det, för tänk sen, att hitta dagmatte till två hundar. Njäe. Och ekonomin, tiden & orken för två finns inte. Tror du annars att två hundar hade varit bra för varandra i ensamheten, än en enstaka hund ensam?
Hundar som trivs ihop har ju självklart ett socialt utbyte av varandra, även om de kanske inte umgås hela tiden så är de ju inte ensamma på samma sätt.
Man behöver kanske inte skaffa en hund till, många av mina klasskompisar går ihop och låter sina hundar vara tillsammans på dagarna, kanske kan du hitta någon i samma sits som också tycker att det vore skönt om dennes hund fick en kompis på dagtid?
Jag tycker mitt liv som hundägare blev lättare när hund nr 2 flyttade in, dels blev de bägge lugnare, krävde mindre uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull, jag var inte längre den enda tryggheten mm. När 3:an kom hit så började dessutom alla hundar leka mer med varandra och min roll blev mer lekledare än kamrat.
Jag tror absolut att en hundkompis kan ge mycket, och känner att det är mer ok att lämna 2 hundar (eller fler) ensamma hemma en längre stund än en ensam hund.