• Pipsen­e
    Äldre 4 Sep 16:44
    19794 visningar
    16 svar
    16
    19794

    Tips på litet akvarium eller fiskskål!

    Nån som vet var man kan köpa ett litet akvarium (Max 40L!!) eller en fiskskål på minst 30 cm i diameter??

    Vill väldigt gärna ha en fiskskål!
    Vet att många är emot det, men tar man hand om fiskarna rätt så går det. Min kompis har 2 fiskar i en skål och dom trivs bra!

    Så nån som vet var man kan köpa en fiskskål eller ett litet akvarium??    

  • Svar på tråden Tips på litet akvarium eller fiskskål!
  • Äldre 4 Sep 17:43
    #1

    Det är djurplågeri med akvarium mindre än 40 liter om du inte har dem som yngelkar, de funkar som räkkar. Sen är 40liters väldigt svåra att sköta.

    Det syns inte på fiskar om de mår dåligt men de blir lättare sjuka och får kortare livslängd.

    Små akvarium går att köpa i vilken akvariebutik som helst eller tex på Hornbach

  • Pipsen­e
    Äldre 4 Sep 18:00
    #2
    Lena skrev 2012-09-04 17:43:16 följande:
    Det är djurplågeri med akvarium mindre än 40 liter om du inte har dem som yngelkar, de funkar som räkkar. Sen är 40liters väldigt svåra att sköta.

    Det syns inte på fiskar om de mår dåligt men de blir lättare sjuka och får kortare livslängd.

    Små akvarium går att köpa i vilken akvariebutik som helst eller tex på Hornbach

    Tack!
    Skulle väldigt gärna haft större om jag haft plats!
    Kan kanske få plats med ett 50 liters

    Men är mest inne på fiskskål.
    Ska ju självklart inte ha 8 stora fiskar utan kanske 2 lite mindre i den då.
    Får väll åka in till stan och kolla runt och höra med dom i butikerna!      
  • Äldre 4 Sep 18:06
    #3
    Pipsene skrev 2012-09-04 18:00:58 följande:

    Tack!
    Skulle väldigt gärna haft större om jag haft plats!
    Kan kanske få plats med ett 50 liters

    Men är mest inne på fiskskål.
    Ska ju självklart inte ha 8 stora fiskar utan kanske 2 lite mindre i den då.
    Får väll åka in till stan och kolla runt och höra med dom i butikerna!      
    Fiskskålar är sämre då de har mindre yta och därför sämre syresättning.
    Guppy är bra fiskar för den storleken av akvarium. Två honor och en hane.
  • Äldre 21 Sep 02:13
    #4

    enligt EUs regler så får man inte ha fiskar i skålar då det stör fiskens orienteringsorgan.
    Tillslut vet fisken inte om den är upp eller ned och simmar mot botten för att få luft...

  • Äldre 21 Sep 08:46
    #5

    Litet trassel: det är felaktigt. Reglerna förbjuder små akvarium. Fisk hämtar inte luft vid ytan. Runda akvarium kan göra dem stressade

  • Äldre 16 Nov 16:47
    #6

    Mitt första akvarium var ett överdimensionerat snapsglas med en kampfisk i
    Nästa blev en skål

    Båda fick städas till förbannelse

    Nästa blev ett en meter långt akvarium på 90 liter, det städades nästan aldrig
    och fiskarna levde mycket mycket längre 

  • Äldre 17 Apr 20:35
    #7

    någon som har tips?  jag har max typ 500:- att göra av med så en eller två fiskar i skål skulle passa perfa för mej! jag vet dock inte om fisken skulle trivas eller om stäning ecs.Skrattande

  • Äldre 1 Jun 18:02
    #8

    Skålar är som tur är inte tillåtna till fiskar längre. 
    Jag kan rekommendera ett cocoonakvarium, de är snygga, små, med bra belysning och påhängsfilter. 

  • Äldre 1 Jun 18:26
    #9

    Runda skålar är förbjudna

  • Äldre 24 Jun 21:11
    #10

    Man får hålla fiskar i skålar om man uppfyller kraven på insynsskydd, syresättning, volym m.m. :)

  • Äldre 24 Jun 22:09
    #11

    Som tidigare säger så är en skål förbjudet enligt jordbruksverket.

    "3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 ? 8 §§ är uppfyllda.
    4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
    Utrymmen
    5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
    Allmänna råd till 13 kap 
    5 § Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk." -Jordbruksverket.

    Lyckas man få in alla de krav som ställs i en skål har man ju verkligen jobbat på bra. Jag tycker inte att man ska skaffa ett djur med inställning att det inte får kosta mer än en viss summa, ett djur kommer alltid att kosta så länge som det lever. Då tycker jag det är bättre att spara pengar till ett rejält akvarie om man inte har turen att kanske få köpa ett större för ett bra pris.Det är ju inte bara akvarie som kostar, det ska finnas en fungerande pump som passar till mängden liter vatten, det ska finnas grus, gömställen såsom växter och pinnar och även själva fisken kostar ju i inköp såklart. Spara pengar och nöj dig med dammråttorna som husdjur sålänge tills där finns utrymme med inköp.

  • Äldre 30 Jun 00:53
    #12

    Du skriver att skål är förbjudet men motsäger dig ändå med citatet du klistrade in? Fiskar får alltså hållas i skålar om alla kraven är uppfyllda.

  • Äldre 1 Jul 22:02
    #13
    Firre skrev 2015-06-30 00:53:25 följande:

    Du skriver att skål är förbjudet men motsäger dig ändå med citatet du klistrade in? Fiskar får alltså hållas i skålar om alla kraven är uppfyllda.


    Ja, men jag ser det inte praktiskt genomförbart, hur ska man få in allt som krävs såsom bakgrund och pump samtidigt som fisken ska ha sitt antal liter vatten beroende på hur stor fisken är? Det kanske funkar i teorin men inte i praktiken.
  • Äldre 2 Jul 19:51
    #14

    Hittade detta: www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp

    Jag skulle själv inte välja skål. Ville bara få sagt att det faktiskt är okej enligt lag att ha en skål om kraven är uppfyllda :)

  • Äldre 3 Jul 22:29
    #15
    Firre skrev 2015-07-02 19:51:44 följande:

    Hittade detta: www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp

    Jag skulle själv inte välja skål. Ville bara få sagt att det faktiskt är okej enligt lag att ha en skål om kraven är uppfyllda :)


    Det är ju inget nybörjare bör syssla med iaf. Att få bra vattenvärden är så mycket enklare i ett större akvarium och fiskarna/djuren brukar ha en tendens att leva längre då. 
  • Äldre 4 Jul 00:01
    #16

    Det stämmer.

Svar på tråden Tips på litet akvarium eller fiskskål!