Matvägrare
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har två barn som är drygt 3,5 år och drygt 1,5 år gamla. Den stora har matvägrat sedan han var ca 20 månader. Det började i samband med att han började på förskolan. Den lilla följer storebrors spår och äter i princip bara det som han äter. Det har alltid varit några rätter som de gillar men nu börjar det bli väldigt få (det blir alltså färre och färre saker de äter). Sedan 4 veckor tillbaka har den lilla börjat på förskola och den stora börjar om efter långt sommaruppehåll. Ingen av barnen äter något alls på förskolan. Den stora har sedan ett år tillbaka inte smakat av lunchen på förskolan och nu äter alltså ingen av dem. De går på samma förskola men olika avdelningar och de äter inte tillsammans. Hemma försöker vi göra varierad, bra barnmat men de äter ingenting. Idag t.ex. gjorde vi hemmagjort potatismos och hemmagjorda köttbullar. ingen av de smakade ens. De äter alltså varken lunch eller middag och det märks på humöret. De går 8:30-15 på förskolan men de har svårt att orka eftermiddagarna eftersom de inte äter något.
Jag har försökt att servera bara korv och pannkakor hemma (det äter de) men jag kan ju inte tvinga förskolan att severa specialmat till mina barn. Förskolan är bra, båda barnen trivs jättebra och andra barn äter vid deras bord och det är bra stämning vid bordet (jag har varit med båda barnen på förskolan flera dagar i rad för att se hur de har det). Vad ska jag göra? Hur länge ska det hålla i sig (det har varit såhär i två år nu)?