• AsterA

Vem sjutton ska man ringa?

Vi har inte skyddat oss på 3 år, men det blir inga barn. Ingen av oss är förvånad då jag sedan jag var 19 år, har vetat att jag har PCOS och får väldigt sällan mens. Men nu vill vi alltså ha hjälp på traven och som jag förstått så är en utredning det första steget.

Jag ringde Sophiahemmet, men de sa att jag måste återkomma i november eftersom deras kö är full. Jag vill dock försöka sätta igång detta fort. I alla fall så vi får en tid att förhålla oss till. Ringde gynmottagningen i min hemkommun, men de "sysslar inte med sånt" och kunde inte riktigt tipsa om vart man ska vända sig "Kanske Stuvsta? Eller inne i City?". Så jag ringde till Fertilitetsenheten i Huddinge men de sa att de bara gör behandlingarna där och uterdningen ska jag göra hos min gynekolog. Så vart ringer jag härnäst? 

• Svar på tråden Vem sjutton ska man ringa?
  • AsterA

Tack så mycket! Jag ska ringa direkt imorgon! Jo jag är medveten om det. Jag känner dock att jag liksom inte orkar gå till november och inte veta NÅT. Vet jag att vi är satta i en kö av något slag så väntar jag lugnare på nåt vis om du förstår. Att då är det på gång på riktigt.

• Hjärtefröjd

Ring Andrologmottagningen på Sophiahemmet så får du förmodligen hjälp direkt. Det brukar alla få.

• Kråkakråka

Det kan också vara värt att överväga privata alternativ, så att ni kommer igång före väntan blir förtärande. Det kostar en del, men med tanke på vad själva föräldrarskapet kostar under barnets liv är den försumbar.

• Hjärtefröjd
    Kråkakråka skrev 2012-09-04 21:02:56 följande:
    Det kan också vara värt att överväga privata alternativ, så att ni kommer igång före väntan blir förtärande. Det kostar en del, men med tanke på vad själva föräldrarskapet kostar under barnets liv är den försumbar.
    Andrologmottagningen på Sophiahemmet är privat, men kostar bara landstingstaxa.
  • AsterA

Jag ringde till Kvinnokliniken på Karoliniska i Huddinge, men de sa att dit måste man ha remiss från gynekolog i sin egen hemkommun. Så jag ringde till gyn här där jag bor. Bemötandet var under all kritik. Personen i telefonen var hur otrevilg som helst. Jag presenterade mig och sa vad mitt ärenda var.
    Svaret blev "Nej! Sånt gör INTE vi här"
    "Nehe, Jo det vet jag för att jag har ringt tidigare i veckan. Men i Huddinge sa de att jag ska be er om en remiss."
    "Det får du inte här!"
    "Nej? Så vem ska jag kontakta?"
    "Vårdcentralen!"
    "Jaha. Skulle jag kunna få ett nummer dit?"
    "Jag vet ju inte ens var du bor!"
    "Jag bor i XY"
    "Jaha men du kan ta reda på numret själv då"
    "Ja tack för hjälpen."

Ja så kan man väl också bemöta patienter. Hursomhelst ringde jag min vårdcentral. Är nyinflyttad så jag visste ju knappt vilken vårdcentral jag tillhör. Fick en tid hos en läkare där. Så dit ska jag den 19:e. Men jag tänkte prova att ringa Andrologmottagningen på Sophiahemmet imorgon och höra med de också.

Tack för all hjälp jag fått här! Känns som att vi är på gång nu i alla fall och resten får ju ta den tid det tar helt enkelt.

• isadora81

Ring någon privat mottagning. Det finns två privatgynekologer på hötorget, en privat mottagning i södertälje som heter oxbackskliniken. Alla ivf-mottagningar privata gör även utredningar exempelvis ivf-centrum på st görans sjukhus. De privata gynekologerna som sitter en och en är oftast lättast att komma till. Det kostar bara landtingstaxa.

• enäggs81

ring ocbackskliniken i Södertälje. dom är super bra!

• Kråkakråka

Hoppas det går bra för dig och låt inte hindren bromsa dig. Du behöver utredningen för att du ska kunna få rätt behandling på IVF-kliniken. Jag skulle hoppa över vårdcentralen och kontakta en privat gynekolpg, t ex Mamma Mia. Eller gå andra vägen - kontakta IVF-kliniken och be dem ge dig råd var du ska börja. Kanske de har särskild kontakt med några kliniker.

• AsterA

Hej igen allihop!
    Vad många råd jag fått! 
    Nu har jag kontaktat Andrologmottagningen på Sophiahemmet och mycket riktigt, de har inga väntetider för utredning. Men de sa att jag måste kontakta en gynekolog först och få igång min menstruation. Så nu ska jag väl ringa till Gyn här i min hemkommun igen då. 

Jag måste dock säga att det här är allt annat än smidigt. Jag vet ju vad problemet är och visst, jag förväntade mig inte att det skulle gå att fixa direkt, men jag trodde det skulle vara smidigare att få en tid för utredning i alla fall. Känns ju mest som att jag blir puttad från ett ställe till ett annat.

Svar på tråden Vem sjutton ska man ringa?