• Anonym (Ledsen....)

Ett brev till min dotters pappa....

Jag bestämde mig för att skriva ett brev till min dotters pappa och hoppas på att han kanske börjar bry sig mer om henne (och mindre om att plåga mig) efter det här....

Jag har inte varit annat än tillmötesgående med dig genom åren, jag har ställt upp, försökt vara trevlig och glad när jag pratar med dig, grattat, försöka vara på en vänskaplig nivå, jag har försökt få oss att samarbeta och komma överens, jag har försökt kompromissa och jag har väl kanske varit lite för snäll ibland...
    Som tack för att JAG uppfostrar vår dotter och gör allt jag kan för henne, tar henne till dagis, till läkare, till tandläkare, till mormor, morfar, farfar, söker skola och kollar upp information, ger henne kläder, skor, går på möten på dagis o.s.v. så får HON en sur och tvär pappa!?

Vad har tagit åt dig egentligen? Jag har kvar ett sms som jag sparat länge som jag fick av dig, där du skrev att du tyckte att jag var en väldigt bra mamma och en underbar person. 2011-01-03....
    Det var då.... Hur har jag förändrats sedan dess? Slår jag vår dotter? Gör jag henne illa på något vis fysisk eller psykiskt? Gör jag något fel som gör att du har gått från det till att hata mig mer än någon annan människa i hela världen?

Det enda jag försöker göra är att bli lycklig, göra Dotter lycklig och allt jag kan för att försörja henne och ge henne allt hon förtjänar. För visst är hon världens bästa unge? Jag menar.. Har du träffat en snällare och lugnare unge någon gång? Någon klokare och vackrare unge? Detta är något som VI skapat TILLSAMMANS och som VI ska uppfostra och forma genom hela hennes liv, tills vi dör....

Jag tror inte Dotter vill eller mår bra av att vi bråkar. Jag vill inte heller bråka. Jag vill att vi ska komma överens, vi behöver inte vara BBF's, men åtminstone kommunicera som vuxna, ta ansvar för våra handlingar och ord, kunna reflektera varandras åsikter, önskemål och tankar utan att bete oss som småbarn. För vi är ju inga småbarn, vi är vuxna förebilder för vår dotter.
    Hon förtjänar inget annat än att få växa upp med världens bästa mamma OCH pappa!

Jag vet inte om du riktigt förstår hur mycket hon älskar dig, trots att du skjuter bort henne.. Varje gång du inte svarar i telefon på kvällarna när hon ringer och vill säga god natt försöker hon bortförklara dig, att du är upptagen, sover, gör något annat och inte hör telefonen.... En snart 5 åring ska inte behöva bortförklara sin pappa..... Visst, du kanske inte kan svara varje gång, men du kan ju åtminstone ringa upp och se om hon är vaken sen när du får tid... Du kanske inte har tid att träffa henne på vardagarna för du har Bonus och Ny flickvän som tar upp din tid, men du kan åtminstone ge henne 3 minuter i telefon....
    På helgerna, du super väl inte på dagtid? Kom och umgås med henne en timma eller två. Hon skulle älska det, även om det inte är "din helg". Hon älskar dig så mycket, pratar om dig på dagis, men har aldrig något att berätta riktigt, eftersom hon knappt ser dig.... "Min pappa målar dagis" har hon sagt nu i 2 år... Det är det enda hennes pappa gör.. Målar dagis. Varje gång ni har hittat på något tillsammans och hon kommer hem och vi sätter oss och hon berättar så LYSER hon verkligen av lycka och glädje över att få göra något med dig!! Och det märks på henne när ni bara suttit hemma och inte gjort något alls.....

Aja, jag vet att både du och Ny flickvän kommer skratta åt mig efter det här, för jag antar att du kommer visa henne detta.... Men jag hoppas även att du tänker efter lite, minns det som var förr och ser vad du har framför dig nu. Världens mest underbara dotter....
    Ser du inte det är du blind.....
    Hata mig allt du vill, men låt det inte gå ut över Dotter.. Du straffar inte mig när du säger nej till att träffa henne, du straffar Dotter...
    Jag skulle ge mitt liv för henne och du kan inte ens ge henne en extra dag..... Eller ett par timmar.... Eller ett telefonsamtal....

Snälla snälla snälla jag ber dig.... Tänk efter... Erbjudandet om samarbetssamtal finns kvar, åtminstone ett tag till.... Du måste inte gå, men tänk efter.. Tänk på Dotter!!

Ps: Tänker inte tvinga dig att ha henne mer genom det här mailet... Jag vill bara göra dig uppmärksam på vad du missar. Jag har henne mer än gärna hos mig om inte du vill! Hon är ju trots allt det bästa jag har! <3

//X

---------------------
    Vet inte vad jag ville få ut med varken brevet eller att skriva det här.... Jag antar att jag kanske bara behövde få ur mig det.
    Och ja, det är skickat till honom....
  • Svar på tråden Ett brev till min dotters pappa....
  • minst

Fina ord! Hoppas att hennes pappa inser vad han är på väg att förlora. Om inte så är han ju helt känslokall!  Bra att du skriver som du känner och lägger över bollen på honom att föra den vidare. Kram och lycka till!

• Anonym (Ledsen....)
    minst skrev 2012-09-05 00:51:10 följande:
    Fina ord! Hoppas att hennes pappa inser vad han är på väg att förlora. Om inte så är han ju helt känslokall!  Bra att du skriver som du känner och lägger över bollen på honom att föra den vidare. Kram och lycka till!
    Tack! :')
  • Anonym

jättefint brev som jag hoppas han ser allvaret i, för hans dotters skull

• Anonym (Ledsen....)
    Anonym skrev 2012-09-05 01:12:32 följande:
    jättefint brev som jag hoppas han ser allvaret i, för hans dotters skull
    Det hoppas jag med... Jag tror inte att han kommer svara, men jag hoppas det får honom att tänka efter lite...
  • Anonym (fint)

Starkt och fint skrivet och du verkar vara en super mamma!!
    Dina ord skulle kunna vara mina och jag känner verkligen all smärta som lyser i genom i brevet. Jag hoppas för din dotters att hennes pappa fattar vad han gör och tar tag i sig själv och växer upp. Men om han inte gör det så verkar det som att din dotter kommer att få ett fint liv med en underbar mamma.
    Jag vet känslan, att oavsett hur bra mamma man är så kan man aldrig kompensera för att man är en förälder för lite men ibland kanske i längden ingen pappa är bättre än en dålig pappa som alltid sviker och sårar Det är hemskt när småbarn ska få lida för vuxna människors beteenden. 

• Anonym (***)

Känns som om du skrev från hjärtat!

För din egen skull, förvänta dig inget svar. Och svarar han aggresivt eller vill prata om brevet, kanske du bara kan säga "Jag skrev det jag ville ha sagt. Finns inget mer att prata om vad gäller det som står mer än samarbetssamtal mellan oss. Resten handlar bara om din dotter."

• BellaMagdalena

Tänkvärda ord från en fin mamma! Hoppas din dotters pappa förstår vad han missar... STOR KRAM till dig och din lilla dotter!

• Anonym (Ledsen....)
    Anonym (fint) skrev 2012-09-05 01:23:11 följande:
    Starkt och fint skrivet och du verkar vara en super mamma!!
    Dina ord skulle kunna vara mina och jag känner verkligen all smärta som lyser i genom i brevet. Jag hoppas för din dotters att hennes pappa fattar vad han gör och tar tag i sig själv och växer upp. Men om han inte gör det så verkar det som att din dotter kommer att få ett fint liv med en underbar mamma.
    Jag vet känslan, att oavsett hur bra mamma man är så kan man aldrig kompensera för att man är en förälder för lite men ibland kanske i längden ingen pappa är bättre än en dålig pappa som alltid sviker och sårar Det är hemskt när småbarn ska få lida för vuxna människors beteenden. 
    Tack så mycket! jag gör mitt bästa! :) jag hoppas oxå att han fattar... men jag tror han ser detta som ännu ett "påhopp" på honom tyvärr...
    Anonym (***) skrev 2012-09-05 10:09:01 följande:

Känns som om du skrev från hjärtat!

För din egen skull, förvänta dig inget svar. Och svarar han aggresivt eller vill prata om brevet, kanske du bara kan säga "Jag skrev det jag ville ha sagt. Finns inget mer att prata om vad gäller det som står mer än samarbetssamtal mellan oss. Resten handlar bara om din dotter."

Nej jag förväntar mig inget alls faktiskt, inte ens att han ska ändra sig... Det var skrivet rakt från hjärtat...
    BellaMagdalena skrev 2012-09-05 15:53:34 följande:
    Tänkvärda ord från en fin mamma! Hoppas din dotters pappa förstår vad han missar... STOR KRAM till dig och din lilla dotter!
    Tack! :)

• Anonym

väldigt bra skrivet.. känner så igen mig i det du skriver.. har två barn vars far är lite samma som din dotters far.. sorgligt för barnen... hoppas att han tar in det du skrivit o tolkar det på rätt sätt.. jag hoppas att han vill träffa sin dotter mer..

Svar på tråden Ett brev till min dotters pappa....