Anonym (***) skrev 2012-09-05 09:44:09 följande:
Hej TS,
Lyssna inte på de som säger att du ska kontakta familjerätten. Om du gör det för en sån här sak kan det vid ett senare tillfälle dyka upp en anledning när du verkligen behöver dom och då kanske dom inte lyssnar så bra utan tar dig som "hispig mamma".
MEN - det förutsätter förstås att du först verkligen verkligen försökt göra din sons besök hos sin pappa till en positiv sak från din sida och hans avighet ändå forstätter. Kom ihåg att han är 4 och jäkligt smart på att få sina föräldrar dit dom vill!
Du måste först försöka göra din sons besök till en positiv upplevelse. Måla upp en förväntan hos honom att han ska till pappan och göra det eller det. Du MÅSTE också försöka samtala med pappan - för barnets bästa.
Berätta för pappan hur det är och hur ni tillsammans kan försöka få vistelsen hos pappan som något sonen ser fram emot positivt.
Ni har växelvis boende och pappan har - "tyvärr" - rätt att vistas med barnet hos sin nya tjej.
Måste också fråga - det är inte så att han lämnade dig och att det sticker lite i ögonen för att han gått vidare? Anledningen att jag undrar är att du iså fall kanske ger ut negativa signaler som påverkar din son som intar ett "skydda mamma" sätt och det enda han vet fungerar att göra mamma glad är om han blir ledsen om han ska till pappa och säger att han inte vill åka. Att du svarar jag vill inte heller att du ska åka men du måste, jag kommer att sakna dig så fruktansvärt etc. Fäller en liten tår... Istället för att säga "Men oj va kul det ska bli hos pappa och sen när du kommer hem igen - då ska vi tex baka bullar. Och mamma ska gå och träna och träffa "bästa polaren" och ha jätteroligt. Tiden kommer att bara rusa iväg tills du är hemma igen". OM det är så - då måste du sätta dig över dina egna känslor och tänka igen på sonen och att han faktiskt har ett behov av sin pappa även om han inte riktigt förstår det.
Att han inte vill till pappans nya tjej kan ju också vara att sonen är lite svartsjuk på dom. Kanske han inte gillar att pappa kramar/pussar tjejen etc.
Ja - bara tänkar från mig och kanske kan du hitta något i detta.
Kram och hoppas det löser sig!
man kan kontakta familjerätten för goda råd och det handlar knappast om att man anses som nån hispig människa.
Familjerätten är till för såna här saker.
att man ringer familjerätten handlar inte om att man drar igång det stora gardet utan man kan ringa för ren rådgivning och få höra en kunnig människas syn på saken.
om nu inte ts och hennes ex kan samarbeta eller kommunicera så får man kanske ta sig en funderare och hitta andra vägar att nå fram till en lösning . utan att fördenskull behöva ställa till med något.