• Lisaet

För stor för v25, orolig?

Jag är gravid i v 25 och de är mitt första barn, va till barnmorskan igår där hon mätte magen för första gången och jag är lika stor som en som ska va i v 27 och då spände hon till mät bandet (vet inte va de heter), skulle annars vara i 28/29. Någon annan som varit med om de, att dom kanske räknat fel vid ultraljudet eller något annat tok, eller väntar jag och min sambo en jätte bebis?

• Svar på tråden För stor för v25, orolig?
  • TheFamily

Måttet ska vara +- 2 veckor. Dvs är du i vecka 25 är det normalt med 23, 24, 26, 27 i mått!
    Bebisen snurrar runt kraftigt i dessa veckor också att det är svårt att få ett exakt mått!
    Säkert en helt normalstor bebis därinne!
    När jag fick dottern hade jag 40 i symfysmått i vecka 36. Gjorde ett tillväxtul som visade att hon skulle väga 4500-4700g när hon skulle födas.
    Det gjorde hon inte....hon vägde 3480 och var 51 lång....helt normal alltså!
    Lycka till!

• Mercurialis

När jag väntade första barnet låg mitt SF-mått högre än alla de kurvor som fanns förtryckta där BM bokförde mina resultat.

I vecka 27 var SF-måttet 31 cm. I vecka 31 var det 35 cm.

Sonen var inte stor, när han föddes. Han vägde 25% mindre än vad som förväntades för hans födelsevecka.

När jag väntade andra barnet låg SF-måttet precis under den översta kurvan. Även andra barnet var litet och vägde 44% mindre än förväntat för födelseveckan.

Ett stort SF-mått behöver inte betyda att bebisen är stor.          

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vickan I

Som andra skriver så behöver inte måttet betyda någonting. Ganska dum metod att mäta sf-mått egentligen. Jag hade istället väldigt litet mått mina två graviditeter, men båda killarna vägde precis över tre kg och helt inom normalspannet ändå. TUL visade att de skulle vara ca -16%. Men om du är orolig och inte kan släppa det så be att få göra ett tul.

• Minza83

låg över med båda mina grabbar - 1a vägde 4115gr och var 56 cm lång, född i 39+1.. lång och smal!
    2a visade sig vara markant mindre men hade på gränsen till för mycket fostervatten istället - därav det stora sf-måttet.. :)) han kom i 36+4 och vägde 3275gr o var 50cm lång.. ;))) (beräknades vägde typ 3,8kg vid BF)

• Takex

V27 (26+3) låg mitt på 30. Jag fick mage tidigt och var lite stor hela tiden. I 5:e månaden var livmodern stor som i 6:e. Nu är jag i vecka 40 och det stannade av för någon månad sen, ingen bjässe bebis hos mig inte, han har bara varit bortskämd med plats :) Dom gissar på runt 4kg om jag går lite över tiden som man brukar göra med ettan.

Oroa dig inte om inte barnmorskorna gör det! ;D 

• Lisaet

Tack så hemskt mycket för alla lugnande svar! Men måste fråga vad är ett tul?

• Lisaet
    Lisaet skrev 2012-09-05 10:06:47 följande:

Lisaet skrev 2012-09-05 10:06:47 följande:

• Vickan I

TUL brukar man göra runt v32 i de fall sf-måttet avviker mkt ner eller upp.

Svar på tråden För stor för v25, orolig?