• MissT01

Hjälp mig inreda mitt studentrum

Hej,

Jag behöver hjälp och inspiration med att inreda mitt studentrum. Det är på ungefär 16kvm. Det jag vill ha är en säng på 120cm och ett bord där jag kan studera och äta. Jag har funderat på en bäddsoffa men kom fram till att det är nog inte så bekvämt. Min idé är då skaffa en 120 och "göra om" den till en soffa under dan. Hur det ser ut i praktiken vet jag inte. Några andra möbler behövs inte vad jag kan komma på. Ingen tv, har jag bestämt iaf.

Har ni några ideér?

• Svar på tråden Hjälp mig inreda mitt studentrum
  • mamma smurfen

jag hade nog kollat upp loftsängar,

Ikea har en som är 120 bred.

Sedan kan man välja att ha soffa under, eller köpa till grejor som förvandlar platsen under sängen till ett "work space", finns ofta att få tag i på blocket=)

• Pirum

Jag hade loftsäng i studentrummet med en arbetshörna under. Då fick jag plats med en liten soffa och ett soffbord i resten av rummet. Vill man skärma av kan man sätta upp ett draperi i taket som döljer sängen och arbetshörnan. Finns ju många fina gardintyger att välja på secondhand om man är lagd åt retrohållet, annars är åhléns bra på snygga tyger även om IKEA förstås är mer studentvänligt i pris. 

Lycka till! 

• Pirum

Förresten, vi hade korridorskök så jag åt oftast där och inte inne på rummet. 

• MissT01

Jag gillar inte loftsäng. Sen orkar jag inte klättra upp och ner speciellt på natten om man e två och behöver gå på toa. Fina tyger och gardiner e bra tips.

• Ankmor

Ikea har en hylla "expedit" som även har skrivbord som tillbehör.

Ni kanske kan ha en sådan hylla mot ena väggen och ha skrivbordet som mat-/arbetsplats.
    Behöver ni mer golvyta så kan ni fälla upp bordet i och med gånggärnen.

Ett annat alternativ är ett sängskåp med "inbyggt" skrivbord.
    http://www.clei.it/prodotto.php?id=48
    (finns här http://www.compact-livingbutiken.se/saengskaap.htm# )

Eller ett sängskåp som ser ut som en byrå?
    http://www.sovcomfort.com/ klicka på "Sesam dubbel".

Tomt här just nu...
  • MissT01

Vilka fina sängkombinationer. Tyvärr har jag inte råd. Däremot expedit var en smart lösning. Om det finns plats blir det en sån. Såg att det finns på blocket. Tack för tipset. Imorrn ska jag hämta nycklar och titta på rummet. Spännande!

• Ankmor
    MissT01 skrev 2012-09-06 16:46:26 följande:
    Vilka fina sängkombinationer. Tyvärr har jag inte råd. Däremot expedit var en smart lösning. Om det finns plats blir det en sån. Såg att det finns på blocket. Tack för tipset. Imorrn ska jag hämta nycklar och titta på rummet. Spännande!
    Jo tack, sängskåp är fruktansvärt dyrt! 

Lycka till med inredningen! 
    Tomt här just nu...
  • Nennen sthlm

Jag skulle köpa en dagbädd. Säng och soffa i ett, dessutom är dom himla snygga tycker jag!
    Bara lyxa till det med massa kuddar.
    Om man är två kan det bli lite trångt men jag tror Ikea har en variant med en extra säng under...

• MissT01
    Nennen sthlm skrev 2012-09-06 19:57:39 följande:
    Jag skulle köpa en dagbädd. Säng och soffa i ett, dessutom är dom himla snygga tycker jag! Bara lyxa till det med massa kuddar. Om man är två kan det bli lite trångt men jag tror Ikea har en variant med en extra säng under...

Jag har oxå funderat på dagbädd. Men undrar om det passar in i en vanlig lght oxå. Jag vill inte köpa ngt som bara anv i 2 år. Annars har IKEA em snygg dagbädd, PS 2012 heter den.
  • MissT01

Nu har jag tittat och mätt rummet. Jag får plats med en 120 längs med ena väggen. Där sängen ligger på ritningen. Andra väggen ska jag ha nån slags bokhylla. Fönsterväggen får jag plats med en liten skrivbord. Tycker jag får in det nödvändigaste. Nu är jag lugn.

Sängen tänker jag då skaffa en överkast och massa stora kuddar så  det blir en hyffsad soffa på dan. Har ni tips på snygga kuddar? Jag tänker mig färger som lila, turkos, limegrön eller svart/vitt. 

Svar på tråden Hjälp mig inreda mitt studentrum