• Anonym (orolig)

Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?

Jag blir skitorolig när jag läser olika historier där barnen tagits från sina föräldrar utan något skäl.
    Hur vanligt är det egentligen om någon elak släkting ringer och anmäler misshandel/övergrepp och sedan kommer socialen och tar barnet från förskolan?
    Jag skulle gå under om min son inte var med mig.

Jag vill, för säkerhetsskull, skriva att min roll som mamma är perfekt. Min son äter bra och hemlagat. Han sover bra. Leker fint. Jätte social och är glad jämt. Fina och hela kläder.
    Jag brukar inte droger eller dricker alkohol. Jag röker inte.

Vi får nog aldrig någon kontakt med socialen men jag blir orolig ändå...

• Svar på tråden Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?
  • Anonym (Inte sant)

Det händer inte. Slappna av, ingen kommer att ta ditt barn.

• Anonym

Omkring hälften av utredningar innehåller grava faktafel eller är färgade av utredarnas personliga åsikter, man kan bara spekulera hur många barn det är som försvinner från sina hem under såna förutsättningar.
    Svaret på din fråga är på tok för många.

Har du inte haft kontakt med soc så var glad för det och håll tummar att ingen idiot skitanmäler dig, man ska hålla sig borta från soc så länge det bara går, hamnar man i deras klor och det vill sig riktigt illa så slutar det i tragedi som tar månader om inte år att reda ut i domstol.
    Domstolar som i såna fall är partiska och ofta sidar med sina "kolleger".

• Anonym (lugn)

En väninna till mig arbetar med utredningar kring utsatta barn och har förklarat hur otroligt mycket som krävs för att få igenom ett omhändertagande. Sen är det knappast en person som tar ett sådant beslut, det är många personer inblandade och det är inte soc som tar själva beslutet. Det är snarare så att det omhändertas för få barn då det krävs så mycket för att ett omhändertagande ska bli verklighet. Hon har daglig ångest för barn hon tvingas se leva under ej lämpliga förhållande pg av att bevisen inte räcker trots att alla vet hur barnet har det.

Du kan vara lugn, ditt barn kommer inte omhändertas utan grund. Skulle ni ha några problem hemma kommer soc i första hand försöka hjälpa er utan omhändertagande. Att sen en del föräldrar lever i förnekelse och inte förstår att de behöver hjälp eller att deras barn inte har det bra hos dem ligger lite i sakens natur. Det är naturligtvis hemskt att behöva inse att man inte räcker till för sitt barn. 

• Anonym

valdigt vanligare an vad folk tror..jag sjalv ar ett sant fall..de som sager att socialen inte gor det..vet inte vad de pratar om

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 10:20:27 följande:
    Omkring hälften av utredningar innehåller grava faktafel eller är färgade av utredarnas personliga åsikter, man kan bara spekulera hur många barn det är som försvinner från sina hem under såna förutsättningar.
    Svaret på din fråga är på tok för många.

Har du inte haft kontakt med soc så var glad för det och håll tummar att ingen idiot skitanmäler dig, man ska hålla sig borta från soc så länge det bara går, hamnar man i deras klor och det vill sig riktigt illa så slutar det i tragedi som tar månader om inte år att reda ut i domstol.
    Domstolar som i såna fall är partiska och ofta sidar med sina "kolleger".

du har ratt!!!!

de tog mitt bar pa grumd av min personliga konflikt och anmalan mot sochandlaggaren som inte  skotte sitt jobb..detta slutade med att hon skrev masssa skit om mig och hittade pa saker som inte gar att bevisa och de tvangstog mitt barn..socialkollegor och chefer litar pa varandra och backar upp varandra..ma har inget att saga till om..jag ger er radet att ALDRIG sjalva ringa och ta hjalp av soc med era barn..det komer sluta med en kniv i eran rygg
  • Anonym
    Anonym (lugn) skrev 2012-09-05 11:19:02 följande:
    En väninna till mig arbetar med utredningar kring utsatta barn och har förklarat hur otroligt mycket som krävs för att få igenom ett omhändertagande. Sen är det knappast en person som tar ett sådant beslut, det är många personer inblandade och det är inte soc som tar själva beslutet. Det är snarare så att det omhändertas för få barn då det krävs så mycket för att ett omhändertagande ska bli verklighet. Hon har daglig ångest för barn hon tvingas se leva under ej lämpliga förhållande pg av att bevisen inte räcker trots att alla vet hur barnet har det.

Du kan vara lugn, ditt barn kommer inte omhändertas utan grund. Skulle ni ha några problem hemma kommer soc i första hand försöka hjälpa er utan omhändertagande. Att sen en del föräldrar lever i förnekelse och inte förstår att de behöver hjälp eller att deras barn inte har det bra hos dem ligger lite i sakens natur. Det är naturligtvis hemskt att behöva inse att man inte räcker till för sitt barn. 

din vanninna kaske ar ett undantag, men jag sj vet att det inte kravs mycket alls...aven om det blir domstol nar soc vill ta ens barn gar politikerna som bestamer tvangstagning helt efter vad soc sager..

jag personligen kanner folk som jobbar innom soc som sjalva sager att de flesta inom soc ar daliga pa sitt jobb.. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 12:32:25 följande:

du har ratt!!!!

de tog mitt bar pa grumd av min personliga konflikt och anmalan mot sochandlaggaren som inte  skotte sitt jobb..detta slutade med att hon skrev masssa skit om mig och hittade pa saker som inte gar att bevisa och de tvangstog mitt barn..socialkollegor och chefer litar pa varandra och backar upp varandra..ma har inget att saga till om..jag ger er radet att ALDRIG sjalva ringa och ta hjalp av soc med era barn..det komer sluta med en kniv i eran rygg
    Om man hamnar i konflikt med handläggare så måste det finnas skäl till att man överhuvudtaget får kontakt med soc, det är inte så att soc. söker upp alla föräldrar i kommunen för att hitta de som brister i föräldraförmåga.
    Någon måste ha anmält dig till soc. för att de överhuvudtaget fått kännedom om att du existerar. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 16:47:51 följande:
    Om man hamnar i konflikt med handläggare så måste det finnas skäl till att man överhuvudtaget får kontakt med soc, det är inte så att soc. söker upp alla föräldrar i kommunen för att hitta de som brister i föräldraförmåga.
    Någon måste ha anmält dig till soc. för att de överhuvudtaget fått kännedom om att du existerar. 

jag sokte upp soc for att be om hjalp for min dotter borjade spara ut och fick en handlaggare som gjort allt annat an skota sitt jobb
  • Tjenixen

soc tar inte barn utan en anledning.. Man ska inte tro på allt man hör från folk där dom säger att soc tog mitt barn och jag har inte gjort något fel..

• Anonym

De tog mitt barn av rätt skäl, men behåller det av helt sjuka skäl som media inte vågar tro på ens...

Svar på tråden Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?