• Solblomman02

    4-åring som vägrar bajsa på toaletten

    Hej!

    Börjar bli lite smått frustrerad över att vår 4-åriga tjej vägra att bajsa på toaletten....hon ska bara bajs i blöjan!
    Hon säger att hon inte vågar och skriker hysteriskt om vi försöker sätta henne på toaletten. Vi har försökt med att säga att det är inte farligt och att alla göra det, att vi kan sitta med henne och läsa en bok eller sjunga...men hon tokvägrar. Har hört att "det kommer när det kommer" och såklart ska man ju inte tvinga, men det har varit så länge nu....hon slutade kissa i blöjan ganska sent...hon var närmre 3 ½-år...
    Jag känner att jag har svårt att hantera det och kanske säger fel saker och blir ledsen när hon inte vill bajsa på toaletten (eller pottan).
    Skulle vara tacksam för några råd och tips om hur vi ska hantera detta!

  • Svar på tråden 4-åring som vägrar bajsa på toaletten
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att ni fått ett klokt råd att inte försöka skynda på utvecklingen. Gör definitivt ingen kamp av detta, eller en prestation där ni som föräldrar blir glada eller ledsna när det går. Låt henne göra på sitt sätt. Bered sedan möjligheter, kanske genom att köpa en potta som kan vara lite mindre skrämmande. Hon kanske kan både kissa och bajsa i den.
    Men det viktigaste är att ni följer henne. Undvik allt som ger upphov till scener och gråt, annars är ni fast i kampen om vem som ska vinna och det är aldrig ni som gör.
    Ett svårt råd, jag vet det, men det hjälper om ni klarar av att avvakta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 4-åring som vägrar bajsa på toaletten