• blomiss

Ta körkort fort!?TIPS

Jag känner en otrolig press och stress inför att jag måste ta körkort innan barn nummer 2 kommer. Beräknad den 24e Januari 2013. Körde en del när jag hade dottern i magen,Hon är nu 7 månader så barnen kommer tätt.

Personligen tycker jag att jag lär mig väldigt fort och känner mig lite som en naturbegåvning när det gäller just köra bil tycker det är skoj och "lätt".

Kört manuellt innan men jag äbsolut inte fullärd men känner att jag MÅSTE fixa körkortet NU. Skall jag ta automat bara för att??

TIPS mottages gärna. Negativitet kan köras upp där *** ...

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ta körkort fort!?TIPS
  • Fia 28

Vad menar du med "ta automat" ? Man får väl inte köra upp med en automatväxlad bil, eller?

• sasso78

Det brukar finnas snabbkurser på många körskolor på 2 veckor. Då har du lektioner varje dag och det är intensivt. Kolla upp om det finns nån sån kurs! Sen så tar det ju en tid efter de 2 veckorna då du måste göra teoriprov och uppkörning. Lycka till!

• JasonDamian

Jo, man får köra upp med automat. Då tar man ett "automatarkörkort" vilket i sin sin tur innebär att man bara får lov att köra automat. Dock inte säker men det är vad jag har för mig iaf. Detta ska även vara något billigare om jag har rätt för mig. Lycka till :)

• Fia 28
    JasonDamian skrev 2012-09-05 11:34:51 följande:
    Jo, man får köra upp med automat. Då tar man ett "automatarkörkort" vilket i sin sin tur innebär att man bara får lov att köra automat. Dock inte säker men det är vad jag har för mig iaf. Detta ska även vara något billigare om jag har rätt för mig. Lycka till :)
    Rätt smart om man vet att man alltid kommer köra automat och har problem med att köra manuellt av någon anledning. Trodde dock det mest gällde handikappade.
  • blomiss

Jo automat funderar jag på. mest för att underlätta för mig själv och ev klanta mig vid växling osv osv..Går ju att ta "riktigt" körkort senare. Jo jag funderar på en intensivkurs på 2 veckor. Finna en 40 min hemifrån från morgon till kväll..Vet inte hur jag skall göra med dottern på 7 månader bara.. Sambon jobbar och är borta från 05-18 varje dag..

• Momalicious

Jag tog körkort när jag var gravid. Började i vecka 26 och körde upp i vecka 34. Gick fint! Hade aldrig kört bil innan när jag började. Ta vanligt körkort direkt! Om du har lätt för att lära dig tar det inte många lektioner innan du kan växla utan att tänka på vad du håller på med. Kan jag med mina extrema nerver klara uppkörningen höggravid, mitt i vintern utan några problem kan nog vem som helst göra det. Lycka till!

• MammaTillGuldklimpar

Själv fixade jag körkortet på 2 månader i våras. Gick på en superbra skola som gjorde upp en individuell plan. Jag tog 15 lektioner och gick på 4 teorilektioner. Gjorde ca 50 tester på nätet varav de sista 30 var alla rätt. De flesta körlektionerna gjorde jag kvällstid då min man kunde va hemma med våra två barn. Datortesterna gjorde jag på Ipaden - hemma, i trädgården, på lekplatsen, på bussen! Sen körde jag med min man mycket hemma, vardagskörning.
    Kör på bara! Det fixar du! Tycker du ska ta manuell på en gång så är det gjort!

• Fiii

Först: klart du ska ta ett "riktigt" körkort när du ändå gör jobbet/lägger ned pengarna! Växla är verkligen något som bara är klurigt precis, precis i början och det är ju skönt att kunna köra ALLA bilar och inte bara sin egen.

Hur som. Jag tog mitt körkort lite i panik när jag fått mitt första barn. Då hade jag tagit någon körlektion innan och sedan kört mycket privat med min man, men aldrig kommit mig för/haft tid/tagit mig råd att göra den där satsningen som ledde till körkort. Och nu hade jag som sagt kört hyffsat mycket privat och kände att jag bara ville göra klart allt snabbt. Funderade först på någon intensivkurs i obyggden, men efter att ha diskuterat det med en släkting på min mans sida som haft körskola alltid, så struntade jag i det. Han menade att de ofta är för simpla om man redan har kört en del och att man kanske inte får tillräckligt avancerad träning för att faktiskt klara en uppkörning. Så jag ringde en körskola och sydde i hop min egen intensivkurs på två veckor. De fixade allt under de här två veckorna – körlektioner, halkkörning, risk-ettan, uppkörning etc. Mellan de momenten hade jag obegränsad tillgång till deras datorer för självstudier av teorin.

Efter två veckor skrev och körde jag upp den sista fredagen, och jag vet inte om det är lite av en myt att det är svårare att köra upp som privatist, men nu körde jag ju upp med körskolans bil som jag kört i två veckor och det var en trygghet för mig. Nu kommer jag inte ihåg vad det kostade, men vet att det inte blev dyrare än en "färdig" intensivkurs. Och fortfarande, några år senare, så tänker jag varje gång jag sätter mig i bilen att detta är mitt livs bäst investerade pengar...

Lycka till! 

• Jenny 237

Kör du upp med automat får du bara köra automat men kör du upp med manuell växellåda så får du köra båda sorterna.

• Fiii

Jo, beträffande det här med barnvakt så löste jag det så att jag bokade detta hos en körskola i mina och min mans hemtrakter och sedan åkte jag och barnet hem under de två veckorna (barnet var så litet att jag var föräldraledig). Jag inkvarterade oss hos min mamma och sedan mobiliserade jag hela släkten på både min och min mans sida och de var snälla och ställde upp och turades om att ta hand om barnet (eftersom vi bor långt bort så var ju de flesta glada att få extra tid med barnet som de ju av naturliga skäl inte har möjlighet att träffa på regelbunden basis annars). Någon mor- eller farförälder hade en ledig onsdag och någon annan tog en semesterdag och någon moster jobbade natt och kunde ta en eftermiddag och en annan dag kunde en gamlamormor som var pensionär ställa upp en stund. Min mamma var dessutom otroligt snäll och var någon slags "bas", så hon tog semesterdagar samt flexade för att det inte skulle bli för många personer hit och dit. Jag hade dessutom inte många heldagar på körskolan, vissa dagar lade jag körlektioner tidigt eller sent för att ha barnvakter som kunde ställa upp före eller efter jobb, och sedan pluggade jag mycket kvällstid efter att barnet somnat. 

Förstår att det är långt ifrån alla som har möjlighet att göra på det här viset, men ville bara berätta hur jag löste det!

• blomiss

Blir så himla tveksam ...Nästan lust att "skita" i kortet för att inte lämna bort dottern. Finns ingen i närheten som skulle kunna passa henne :(

• september0809

Jag fick mitt körkort 22 dagar innan min son föddes! Gjorde uppkörning i vecka 35 och skrev upp den 5 mars och sonen föddes den 27 mars! Tog mig 3 månader!

• blomiss

Åh läser om er som fixar det på så kort tid. Vill jag så kan jag ju påbörja det hela nästa månad. MEN nu är det faktiskt över ett år sedan jag körde med min mor, Vågar jag mig på det ändå?? Blir ju som rena rama nybörjarn nu :/

• Momalicious

Jag hade bf 30 december och klarade uppkörningen 16 november. Började 26 september att ta körlektioner och jag kunde INGENTING. Så jag tror stenhårt att du kan klara det bara du jobbar på det varje dag.

Svar på tråden Ta körkort fort!?TIPS