• Anonym

Fick inte jobbet pga. personligheten

Jag måste bara skriva av mig. Har varit ledsen sedan flera dagar då jag fick reda på att jag inte fått ett jobb jag verkligen ville ha pga. min personlighet. Mina kunskaper var likvärdiga den andra sökanden som fått jobbet men jag föll på min personlighet. Det var så att det var personligheterna som avgjorde.

Det var ett jobb jag verkligen ville ha och jag känner mig verkligen värdelös just nu. Jag är själv ganska lugn och pratar inte i onödan om skit som ingen egentligen bryr sig om. Jag är mestadels hemma och umgås med min familj och mina barn och sätter dem i främsta rummet.  Har ett fåtal vänner. Jobbade som kassör och kan kallprata vänligt och folk sa att jag var trevlig men jag släpper inte någon inpå mig förän jag helt litar på den människan.

Så min fråga är: Hur fan ska man vara för att få ett jobb genom en intervju om jag som person inte duger?

Min sambo förstår mig inte alls att jag är såhär ledsen. Han förutsatte att jag skulle orka åka och handla direkt efter att jag fått samtalet och ta med ett av mina barn. Jag höll på att grina hela tiden jag var på affären. På kvällen så skulle jag ta hand om all nattning hemma för att han inte ens försökte få barnen att vilja nattas av honom utan drog ifrån dem sakerna de höll på med och sa att de skulle sova vilket förståss aldrig fungerar. De är väldigt mammiga just nu. Att jag var arg på honom för att han inte förstog mig struntade han i även efter de somnat och han tyckte jag hade gjort fel för att de fick spela lite på telefonen innan de skulle sova.

Varför söka jobb över huvud taget känner jag nu? Min personlighet duger ju ändå inte till att jobba med annat än att städa, laga mat och diska som jag arbetade med innan jag började plugga igen (universitetet) och som jag även gör mest av hemma. Nu börjar en distanskurs jag ska gå och jag måste gå och låna böckerna på biblioteket men jag känner att varför ens kämpa med detta om jag ändå inte duger som person.

• Svar på tråden Fick inte jobbet pga. personligheten
  • CMM

You win some, you lose some. Bara för att du inte klickar med en rekryteringsansvarig innebär inte det att det är likadant med alla. Trist att inte få ett jobb man gärna vill ha, men faktiskt ingenting att bryta ihop över. Det händer de allra flesta någon gång - och vem vet, nästa intervju du kallas till kanske är för ett ännu bättre jobb.

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym

Om du tar så illa vid dig så kanske du borde jobba med din självkänsla? Att tro att man aldrig kommer få jobb för att EN person inte tyckte du passade på arbetsplatsen är ju att dra för stora växlar av detta, helt klart.

Alla jobb du inte får, beror förmodligen på antingen meriter eller personlighet. Men då vet du inte om det. Nu vet du och kan göra något åt det till nästa gång.

Bara av nyfikenhet, vad exakt var det som de inte gillade?

• Anonym

Jo jag vet att det bara är att försöka på annat ställe men just denna arbetsplats jobbar man med vissa saker som endast finns där i hela Sverige (statligt verk) och får jag inte jobbet där pga. min personlighet så får jag ju inte jobb där sen heller vare sig jag studerar mer eller inte. Jag som person duger inte där.

Nej jag har inte så bra självkänsla pga. min uppväxt och jag jobbar på den och den har blivit bättre på senare år med tiden.    

Nja förändra min personlighet vill jag inte göra. Jag vet att jag skulle passa för just denna tjänst rent kunskapsmässigt och jag skulle trivas jättebra med det men förändra mig som person vill jag ju inte för att jobba där. Känner mig mest besviken över att jag inte dög. Nej de berättade inte vad de inte gillade utan att den andra som fick jobbet hade annan personlighet som de gillade.  

Anonym skrev 2012-09-05 11:53:09 följande:
    Om du tar så illa vid dig så kanske du borde jobba med din självkänsla? Att tro att man aldrig kommer få jobb för att EN person inte tyckte du passade på arbetsplatsen är ju att dra för stora växlar av detta, helt klart.

Alla jobb du inte får, beror förmodligen på antingen meriter eller personlighet. Men då vet du inte om det. Nu vet du och kan göra något åt det till nästa gång.

Bara av nyfikenhet, vad exakt var det som de inte gillade?

• Anonym
      CMM skrev 2012-09-05 11:49:22 följande:
    You win some, you lose some. Bara för att du inte klickar med en rekryteringsansvarig innebär inte det att det är likadant med alla. Trist att inte få ett jobb man gärna vill ha, men faktiskt ingenting att bryta ihop över. Det händer de allra flesta någon gång - och vem vet, nästa intervju du kallas till kanske är för ett ännu bättre jobb.
    Jo jag försöker tänka att det kanske kommer bättre jobb men när man går hemma och är arbetslös och vill jobba och det var ett jobb jag gärna ville ha så känns det inte så kul med den motivering som de hade om personligheten. Jag hoppas på annat jobb, så snart som möjligt.
  • Anonym
    YummyMami skrev 2012-09-05 11:52:38 följande:
    Men oooo fan va taskigt att som bli informerad "din personlighet duger inte" man är nere nog som arbetsökande! 

*stor BAMSE KRAM* till dig ts! 
    Tack för det! Ja det är inte kul att gå hemma och veta att jag som person inte duger för att få ett jobb som jag pluggat i flera år för men visst finns det fler jobb inom mitt område också. Min personlighet är ju inte något jag kan eller vill förändra men studera kan ju vem som helst göra. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 12:06:55 följande:

Jo jag vet att det bara är att försöka på annat ställe men just denna arbetsplats jobbar man med vissa saker som endast finns där i hela Sverige (statligt verk) och får jag inte jobbet där pga. min personlighet så får jag ju inte jobb där sen heller vare sig jag studerar mer eller inte. Jag som person duger inte där.

Nej jag har inte så bra självkänsla pga. min uppväxt och jag jobbar på den och den har blivit bättre på senare år med tiden.    

Nja förändra min personlighet vill jag inte göra. Jag vet att jag skulle passa för just denna tjänst rent kunskapsmässigt och jag skulle trivas jättebra med det men förändra mig som person vill jag ju inte för att jobba där. Känner mig mest besviken över att jag inte dög. Nej de berättade inte vad de inte gillade utan att den andra som fick jobbet hade annan personlighet som de gillade.  

Nej, du ska inte förändra din personlighet, men när jag rekryterar så tittar jag nästan lika mycket på hur personen är och om de passar i arbetsgruppen som på kunskap. Så om de inte trodde att du skulle passa in, och i förlängningen kanske sluta, så är det bättre att erbjuda någon annan jobbet.

• Hannah76

Du passade inte för denna tjänst - det betyder ju inte att det är något fel på din personlighet??

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 12:11:25 följande:
    Hur sa personen det? Exakt.
    Att vi har valt att gå vidare med den andra personen. Det skulle lika gärna kunnat vara dig vi anställde men att vi valde den andra. Det var personligheterna på oss som skilde och avgjorde tillsättningen av tjänsten.
Svar på tråden Fick inte jobbet pga. personligheten