• Anonym

Hur räknar försäkringskassan beräknad födsel datum när det är ett planerat kejsarsnitt?

Jag kommer föda med planerat kejsarsnitt och kommer därmed veta exakt vilket datum som barnet kommer födas. Däremot vet jag att man får sitt beräknad födsel på rutinultraljudet som skickas in till försäkringskassan. Nu till frågan. Jag kommer ta ut föräldrapenning 60 dagar innan födsel som man har rätt till att göra, men skall jag då räkna 60 dagar från datumet som jag fått av rutinultraljudet för att fastställa beräknad födsel, eller skall jag gå på det exakta datumet som kommer bokas in för det planerade snittet?

• Svar på tråden Hur räknar försäkringskassan beräknad födsel datum när det är ett planerat kejsarsnitt?
  • Försäkringskassan

Hej!

Oftast går man på beräknad förlossning när det gäller 60 dagar innan.

För att få det beräknat från datum med kejsarsnitt behöver du skicka in ett nytt moderskapsintyg där det framgår att det är planerat kejsarsnitt och vilket datum.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-09-05 13:10:48 följande:

Hej!

Oftast går man på beräknad förlossning när det gäller 60 dagar innan.

För att få det beräknat från datum med kejsarsnitt behöver du skicka in ett nytt moderskapsintyg där det framgår att det är planerat kejsarsnitt och vilket datum.

Hälsningar

Asta, handläggare

Okej, tack så mycket för svaret :)
Svar på tråden Hur räknar försäkringskassan beräknad födsel datum när det är ett planerat kejsarsnitt?