• Anonym (referens)

Hjälp mig med fråga angående referens!

Hej!   Håller på att söka arbeten! Undrar vad som gäller ang. referenser. Vad gäller? Måste man alltid fråga personen/arbetsgivaren i fråga om det är ok att den är referens innan man nämner den i ansökan?
    Hur gör ni? En som jag bla. vill. ha som referens är min nuvarande arbetsgivare där jag är timanställd. Är det ok att ha som referens?  Känns lite dumt att fråga den när jag jobbar där, som att jag inte vill jobba kvar?

• Svar på tråden Hjälp mig med fråga angående referens!
  • Anonym

Ja, det är klart att du måste fråga. Tänk om de ringer upp personen och den står som en frågetecken och vet inte vem det gäller och inte vet vad den ska säga. Personen kanske inte ens tycker att du är bra på ditt jobb eller inte gillar dig?

• Hannish

Jag har alltid frågat, skulle aldrig ange en person som referens för mig. Dock skriver jag aldrig ut referens i ansökan, utan lämnar namn vid ev. intervju.

Anser att man som arb.givare ringer o kollar referens som sista kontroll innan anställning, typ att under förutsättning att referensen inte säger något konstigt så får jag jobbet. Är själv arbetslös nu och söker därför en hel del jobb, vill inte att alla ställen skall ringa mina referenser i onödan.

• Anonym (Ella)

Klart du ska fråga innan! Då kan referenten friska upp sitt minne av dig Det är inte kul att bli "tagen på sängen" och få frågor om någon man knappt kommer ihåg... Det ser ju inte seriöst ut från ditt håll heller.

Du skriver att du är timanställd - ingen vill väl vara timanställd för evigt? Givetvis kan du fråga på din nuvarande arbetsplats om du får lämna chefen som referens.

Svar på tråden Hjälp mig med fråga angående referens!