Anonym (***) skrev 2012-09-05 14:43:01 följande:
Hej TS!
Än en gång - samma misstag som vanligt. :) Man måste skilja på gemensam vårdnad och umgänge.
Det låter som om pappan inte vet vad han talar om - och kanske är även du osäker.
Om du idag har enskild vårdnad (att du inte skrivit på gemensamt när barnet föddes) då ska du försöka behålla den. Vårdnaden handlar om det legala ansvaret tex om du vill flytta med barnet behöver du inte hans godkännande, skaffa pass, åka utomlands etc. Gemensam vårdnad ges idag till föräldrar som har ett bra samarbete. Kan inte föräldrarna samarbeta så ser man inte att gemensam vårdnad är i barnets yttersta intresse (lagändring 2006).
Umgängesrätten är en annan sak. Pappan kan absolut få varannan vecka om barnet är tillräckligt gammalt och att inga andra saker gör att det inte gynnar barnet. Man utgår hela tiden ifrån barnets behov. Ett barn som är under året bör inte ha varannan veckas boende och särskilt inte om pappan ej varit närvarande.
För din egen skull. Var väldigt saklig i dina önskemål och tänk hela tiden utifrån barnet och inte utifrån era eventuella bråk och meningsskiljaktigheter. Han kan vara en skitstövel till kille men en underbar pappa.
Var realist i vad du vill. Föreslå inte att han INTE ska få träffa sitt barn - då är det stor risk att han får som han vill och inte tvärt om. Försök istället att arbeta fram ett schema som på sikt leder till ett växelvis boende varannan vecka.
tack för ett bra svar!
detta handlar om att han "Inte orkat/velat/pallat träffa sitt barn mer än ett fåtal gånger och barnet är över halvåret. Hur mycket jag än tjatat och bett honom dyka upp så har han inte velat det. ställt in de få träffarna som vi bestämt in.. nu har jag börjat ge upp kampen i att tvinga honom till umgänge....men det är då han vill ha gem.. alltså för att jävlas och göra det svårare för mig. det gör ont i hela mig att han gör detta av fel grund.jag vill se ett fungerande umgänge innan man kastar över de juridiska rättigheterna på någon som lär missbruka de.
är osäker och nervös över hur det blir i fr och liknande