Usch vad sur jag blir!!
Igår kom det här gällande skolmaten för Stockholms skolorna:
http://www.kostdoktorn.se/livsmedelsverkets-gamla-fettskrack-drabbar-stockholms-barn/
Och idag har jag haft en diskussion med en kollega som ska börja på Itrim. Kanonbra att man tar tag i sin vikt och om det fungerar för henne att göra det på ett strukturerat sätt i grupp så fine. Man ska göra det som funkar, likaväl som att den bästa träningen är den som blir av.
Dock ville hon inte förstå mina synpunkter på deras måltidsersättningar. Jag VET att en snabb viktminskning i början är menat att peppa folk som behöver minska mycket i vikt. Jag VET också att Itrim rosats för att det är ett långsiktigt program (tror meningen är att man ska gå 2 år) och att man sett bra resultat. Men jag kan bara inte släppa detta.
Min åsikt var att många av deras produkter (LCD och VLCD-drinkar, bars och soppor) som man äter inledningsvis innehåller alldeles för mycket socker. Nähej säger min vän och hänvisar till en text på Itrims hemsida. Så här står det:
I Itrim LCD-smoothies ingår 25 g sockerarter i förpackningen varav 14 g laktos. Detta är alltså inte en renframställd sockerart då laktos förekommer naturligt i mjölk. Värt att notera är även att en del av det tillsatta sockret i smoothien kommer från fruktjuicer. Kvar är då 11 g tillsatt socker (fruktos) , vilket gånger fyra måltider ger 44 g. Räknat på dagsintaget 2000 kcal för en kvinna ger det 8,8 E%. Livsmedelsverket rekommenderar att intaget av renframställda sockerarter inte bör överstiga 10 E%.
Ser ni vad jag ser?
De använder alltså normalbehovet för en kvinna (2000 kcal) i sin uträkning. Trots att personen som intar dessa produkter förväntas ligga på ett mycket lägre dagsintag än så!!!
I sin uträkning har de bara tagit med laktosen och då blir det så här;
11g x 4 måltider = 44g
44g x 4 kalorier = 176 kcal
176/2000 = 8,8E%
Så det känns som att jag räknar på samma sätt.
Jag har räknat så här utifrån vad jag vet om produkterna;
En person dricker 4 shakes på en dag
Varje shake innehåller totalt 25g sockerarter
4 x 25 = 100g
100g kolhydrater x 4 kalorier = 400 kcal
Totalt kalori-innehåll per shake = 200 kcal
Totalt kalori-innehåll per 4 shakes (=per dag) = 800 kcal
400/800 = 50E%
Hälften av energiinnehållet kommer alltså från socker.
Eller räknar jag fel?
Jag blir galen på sånt här!!!!