• strangeryoutwo

Vad tycker ni om Tommee Tippee?

Jag vill delamma och vill då börja med ersättning. BVC-sköterskan rekommenderade mig Tommee Tippee flaskan eftersom att den är lik bröstet. Vad har ni för erfarenheter av denna eller andra flaskor? Rinner vätskan för fort så att barnet sätter i halsen? Min bebis är tre veckor gammal nu. 

• Svar på tråden Vad tycker ni om Tommee Tippee?
  • Solaika

Jag har en sån.. Den orsakade att min son slutade ta bröstet. Får numer använda amningsnapp för att han ska amma. Nej, köp flaskan Calma från Medela i så fall. Finns på Apoteket. Det e den enda flaskan som kräver samma sugteknik som bröstet. Det rinner inte ur den som alla andra flaskor.

• strangeryoutwo
    Solaika skrev 2012-09-05 15:11:22 följande:
    Jag har en sån.. Den orsakade att min son slutade ta bröstet. Får numer använda amningsnapp för att han ska amma. Nej, köp flaskan Calma från Medela i så fall. Finns på Apoteket. Det e den enda flaskan som kräver samma sugteknik som bröstet. Det rinner inte ur den som alla andra flaskor.
    Konstigt att BVC inte rekommenderade Calma.

Jag har haft problem med MAM flaskan att det rinner för fort.  
  • Ramborg

Jag använde Dr Browns från apoteket. Fungerade utmärkt att delamma med den.

42.
  • strangeryoutwo
    Solaika skrev 2012-09-05 15:11:22 följande:
    Kan man ge ersättning med calma-flaskan? Eller går det bara med bröstmjölk?
  • strangeryoutwo
    Ramborg skrev 2012-09-05 15:24:36 följande:
    Jag använde Dr Browns från apoteket. Fungerade utmärkt att delamma med den.
    Vad hade den för fördelar?
  • Ramborg
    strangeryoutwo skrev 2012-09-05 15:34:45 följande:
    Vad hade den för fördelar?

Den har en särskild ventil som minskar mängden luft barnet sväljer. Och sugtekniken ska visst vara mer lik amning än "vanliga" flaskor.

Jag vet inte om det stämmer. Allt jag vet är att den funkade för oss.
    42.
  • Dr to be

Jag delammade dottern i 4 månader och använde calmaflaskan till ersättning. Vi använder den fortfarande. Den är toppen

• Solaika

Jag använder Calma till både ersättning o urpumpad mjölk. Här rekommenderar både BB, amningsmottagningen och BVC enbart Calma just för att det är den enda som kräver samma sugteknik av barnet som när det ammar. Klart andra flaskor funkar de med.. Men risken finns att barnen är som min son som tyckte det var mer bekvämt med flaskan.. Han behövde ju inte kämpa för maten i de enklare flaskorna.
    Nu kämpar jag som ett djur för att få upp produktionen i brösten eftersom jag VILL helamma. Ångrar bittert att jag använde de andra flaskorna.

• Lollinor

Jag helammade till ca 4,5 och började då ge ersättning. Började först med Dr Browns flaskor som varit superbra till storebror, men han ammade aldrig. Lilltjejen vägrade dock att dricka ur dessa så istället köpte jag Tomee Tipee, dessa accepterade hon nästan genast och nu får hon både flaska och ammas utan några som helst problem. Det rinner inte för snabbt för henne men hon är ju lite större och använder nr 2 napparna.

• Ripper500

Vi har kört den till båda våra barn som delammat. Funkat kanon och ingen slutade amma självmant.
    Dock så ammade sambon 10 min innan vi gav flaska i början.
    När de blev runt 3 månader gick det att göra som man ville.

• strangeryoutwo
    Solaika skrev 2012-09-05 16:20:17 följande:
    Jag använder Calma till både ersättning o urpumpad mjölk. Här rekommenderar både BB, amningsmottagningen och BVC enbart Calma just för att det är den enda som kräver samma sugteknik av barnet som när det ammar. Klart andra flaskor funkar de med.. Men risken finns att barnen är som min son som tyckte det var mer bekvämt med flaskan.. Han behövde ju inte kämpa för maten i de enklare flaskorna.
    Nu kämpar jag som ett djur för att få upp produktionen i brösten eftersom jag VILL helamma. Ångrar bittert att jag använde de andra flaskorna.
    Hur kom det sig att du ändrade dig och ville börja helamma igen?
  • Solaika

Jag har velat helamma hela tiden.. Problemet e att sonen är en hungrig liten kille o när han skrek hysteriskt utan att jag förstod varför (första barnet o han hade nyss ammat) så gav jag i desperation lite ersättning. Det blev en ond cirkel av det och rätt vad det var så ville han inte ta bröstet för det går ju fortare ur flaska. Nu ammar jag med amningsnapp men mjölken räcker tyvärr inte till Jobbar på att öka men det går inte så fort.

• Solaika

Jag sköljer dem i varmt vatten o sen har jag steembags från Medela. Tre minuter i micron så e det rent sen.

• Mamma till Doris

Jag har inte ammat alls, men för oss funkade Tommee Tippee-flaskorna bäst.

• strangeryoutwo
    Solaika skrev 2012-09-05 21:11:35 följande:
    Jag sköljer dem i varmt vatten o sen har jag steembags från Medela. Tre minuter i micron så e det rent sen.
    vad är steembags för något? Dyrt?
  • Solaika

Finns på Apoteket.. Minns inte vad de kostade. Gå in på familjeapoteket o sök på Medela så hittar du dem. Man stoppar bara ner det man vill göra rent i påsen, häller i 60 ml vatten o stoppar i micron i ca 3 minuter. Lite beroende på vad man har för effekt. Sjukt smidigt!

• Lollinor

Jag sköljer i kallt vatten först och häller sedan på kokande vatten. Enkelt och effektivt, har fungerat i 2,5 år här.

• Mamma till Doris

Jag körde flaskorna i diskmaskinen, och kokade napparna efteråt. Tommee Tippee-flaskorna är lättdiskade - inte en massa olika delar, och stor öppning.

Svar på tråden Vad tycker ni om Tommee Tippee?