• Moonis

Problem med BUP

Vill höra om det är fler som har/haft problem med BUP angående utredning av ens barn.

Vi har sökt hjälp för utredning på sonen men dom verkar väldigt ovilliga att ens sätta en diagnos (sonen är 7 år) trots stora problem i skolan (även hemma såklart). Känns som det är vi föräldrar som är under utredning istället i våran föräldraroll och dom har kallat in två personer som kollar hur vi fungerar som familj. Problemet är bara att dessa personer inte verkar ha mycket erfarenhet av att hjälpa familjer där det finns diagnoser utan mer när det handlar om brist på uppfostran hos barnen.

Vi har inte heller fått veta vad testerna visar på och fick veta nu att det bara är ett mindre test dom gjort som ger en fingervisning, inte det riktiga testet på sonen. Skolan står bakom oss i detta och anser att han har så stora problem att han behöver en egen assistent.

Detta är väldigt frustrerande och undrar om det är fler som råkat ut för BUPs ovilja att utreda och sätta diagnos? 

• Svar på tråden Problem med BUP
  • DesJoh

Vi har haft problem med BUP........men inte ang utredning  - de gav ingen bra vård.  Vi klagade flera ggr men ingen respons så vi tog kontakt med massmedia = Radio Uppland och efter 2 dagar ringde de och sa att vi får byta mottagning om vi ville.
    Så nu går vi på en toppenmottagning..........vår son (12 år) har ADHD & Tourette. 

• Moonis
    DesJoh skrev 2012-09-05 16:22:20 följande:

Vi har haft problem med BUP........men inte ang utredning  - de gav ingen bra vård.  Vi klagade flera ggr men ingen respons så vi tog kontakt med massmedia = Radio Uppland och efter 2 dagar ringde de och sa att vi får byta mottagning om vi ville.
    Så nu går vi på en toppenmottagning..........vår son (12 år) har ADHD & Tourette. 

Skönt att ni fått bättre hjälp nu. Trist att det ska behövas gå så långt innan bara.
  • DesJoh
    Moonis skrev 2012-09-05 16:45:27 följande:
    Skönt att ni fått bättre hjälp nu. Trist att det ska behövas gå så långt innan bara.

Precis........var fler som som sa att "tänk att massmedia måste kontaktas innan man får hjälp".

Nu är sonen hyfsad lugn.........men när det var som värst och vi gick på vår egentliga mottagning så höll vi på att bli tokiga, jag & min man......Obestämd
    Vi har pratat med andra om denna mottagning som säger samma sak = att de inte får ngn hjälp.

Mellandagarna jul/nyår 2008 - 2009 var det värst = sonen(han är född -00) jagade lillasyster (född -03) med kniv, han jagade även oss föräldrar med kniv.
    Vi ringde till BUP ett flertal ggr utan att de ringde tillbaka - det är telesvarare som man lämnar meddelande på och de ska ringa tillbaka inom 24 timmar.
    Vi VET att de hade öppet i mellandagarna för vi hade frågat.   Vi började ringa typ 8.30 och ringde sista ggn runt 15.30 (de har öppet 8 - 16).........ingen ringde.  Efter 2 veckor ringde de tillbaka - då hade vi redan varit på BUP-akuten med sonen + haft telefonkantakt med BUP-akuten.  
    De frågade vad de kunde hjälpa oss med.......vi frågade om de inte hade hört våra desperata meddelanden.....jodå, det hade de gjort men de förstod inte vad som var problem.
    öööhhhh, vi sa i alla 20 meddelanden att sonen jagade oss med kniv ,mm mm och de hajjade inte vad som var problem......Kräks
    Det var efter det som vi tog kontakt med Radio Uppland.

En ggn vi var på BUP träffade vi en väldigt nonchalant doktor.......sonen uppfattade inte hans namn så han frågade doktorn "vad heter du?".
    Det har inte med saken att göra, det är inte därför du är här.......fick sonen till svar.
    Sonen sa "jo, jag vill veta vem jag pratar med"...........doktorn sa "om du ska tjafsa så kan du gå härifrån för det är inte mitt namn vi ska prata om"Obestämd                         
  • ummabdilleh

jag har ocksa haft problem med bup..de vet sjalva inte vad de sysslar med...kanns som de sover pa jobbet..gick dit 2 ar for ingenting

• ummabdilleh

glomde skriva med att bup flera ggr gav mig komplimanger for hur engagerad jag var i att ta mmitt bar dit, men detta skrevs aldrig ner istallet var de snabba med skriva att jag ar oengagerad som foralder, sa mitt barn blev omhandertagen..sa bra ar bup..de sager en sak och gor en annan

• Moonis
    DesJoh skrev 2012-09-05 17:06:47 följande:

Precis........var fler som som sa att "tänk att massmedia måste kontaktas innan man får hjälp".

Nu är sonen hyfsad lugn.........men när det var som värst och vi gick på vår egentliga mottagning så höll vi på att bli tokiga, jag & min man......Obestämd
    Vi har pratat med andra om denna mottagning som säger samma sak = att de inte får ngn hjälp.

Mellandagarna jul/nyår 2008 - 2009 var det värst = sonen(han är född -00) jagade lillasyster (född -03) med kniv, han jagade även oss föräldrar med kniv.
    Vi ringde till BUP ett flertal ggr utan att de ringde tillbaka - det är telesvarare som man lämnar meddelande på och de ska ringa tillbaka inom 24 timmar.
    Vi VET att de hade öppet i mellandagarna för vi hade frågat.   Vi började ringa typ 8.30 och ringde sista ggn runt 15.30 (de har öppet 8 - 16).........ingen ringde.  Efter 2 veckor ringde de tillbaka - då hade vi redan varit på BUP-akuten med sonen + haft telefonkantakt med BUP-akuten.  
    De frågade vad de kunde hjälpa oss med.......vi frågade om de inte hade hört våra desperata meddelanden.....jodå, det hade de gjort men de förstod inte vad som var problem.
    öööhhhh, vi sa i alla 20 meddelanden att sonen jagade oss med kniv ,mm mm och de hajjade inte vad som var problem......Kräks
    Det var efter det som vi tog kontakt med Radio Uppland.

En ggn vi var på BUP träffade vi en väldigt nonchalant doktor.......sonen uppfattade inte hans namn så han frågade doktorn "vad heter du?".
    Det har inte med saken att göra, det är inte därför du är här.......fick sonen till svar.
    Sonen sa "jo, jag vill veta vem jag pratar med"...........doktorn sa "om du ska tjafsa så kan du gå härifrån för det är inte mitt namn vi ska prata om"Obestämd                         
    Ibland undrar man vad dom sysslar med Förvånad
    ummabdilleh skrev 2012-09-05 17:14:08 följande:
    glomde skriva med att bup flera ggr gav mig komplimanger for hur engagerad jag var i att ta mmitt bar dit, men detta skrevs aldrig ner istallet var de snabba med skriva att jag ar oengagerad som foralder, sa mitt barn blev omhandertagen..sa bra ar bup..de sager en sak och gor en annan
    Det va just detta utredaren menade på, att sonen va utåtagerande för att han ville ha uppmärksamhet vilket vi gav honom för lite av. Detta konstaterade hon efter att ha ett samtal med mig och sen träffat sonen under utredningen som blev fyra dagar knappt en timme varje gång.

När sen dom andra två kom så fick dom för sig att vi gav sonen för mycket uppmärksamhet och att han tog över i familjen. Behöver jag säga att man blev förvirrad Obestämd
  • ummabdilleh

samma sak sa de till mig som  till dig..om jag visste da vad jag visste idag med de erferenheter jag varit med om vid bup och andra barn myndigheter skulle jag aldrig igen ga och soka hjalp av nan..vi har istallet anmalt oss till forladrarutbildning , som vi kanske kan anvanda oss av i framtiden men detta ar inte enskilld tbildning utan for fler foraldrar pa en gang...jag  maste saga att myndigheterna gor mkt onytta med barnen och ingen nytta..vet en annan tjej som inte har slakt eller familj i sverige och som ar ensamm mamma..hon sokte hjalp for helgfamilj..slutade med att hon blev frantagen sitt barn..nu fortiden kollar de varken fosterfailjena eller nat..trivs inte barnen dar de ar maste de tydligen anda vara kvar..sen gor det heller inget att ens barn inte far ata sig matta hos familjen de bor hos..trots att familjena far 12.000 for varje barn i man, har 3 barn och jobbar heltid..socialen bara placerar barn hur som helst

• DesJoh
    Moonis skrev 2012-09-05 18:00:20 följande:
    Ibland undrar man vad dom sysslar med Förvånad

Tyvärr så vet inte alla vad dom sysslar med.........Obestämd
Svar på tråden Problem med BUP