Baka med äpplen, tips tack!
Vi hinner inte äta av våra äpplen i år så jag tänkte att jag kunde passa på att baka en massa olika sorter och helst då lägga en del i frysen.
Så ge mig ditt favoritrecept!
Vi hinner inte äta av våra äpplen i år så jag tänkte att jag kunde passa på att baka en massa olika sorter och helst då lägga en del i frysen.
Så ge mig ditt favoritrecept!
På DNs hemsida hittade jag ett oväntat supergott recept på en kaka med äpplen för ett par år sedan. Googla "plåtbröd med äpplen" så borde du hitta det!
Sen kan man använda hackade äpplen tillsammans med mandel och russin som fyllning i vanlig vetelängd. Saftigt utan en massa smör och socker. Och går utmärkt att frysa.
jag brukar baka sma appleknyten med applen, socker, kanel, och smordegsplattor
Inte ett bakverk, men... äppelmos är superenkelt och går jättebra att frysa in! Så kan man ta fram det och ha som fyllning i bullar, eller ha på t.ex. pannkakor, under vintern Perfekt att göra på överblivna och kantstötta äpplen.
http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14926
I "sju sorters kakor" finns ett alldeles underbart recept på fyllda äpplebullar, men istället för pärlsocker så penslar jag dom i smör och doppar i socker och kanel
Du kan också frysa in äpplen i bitar eller klyftor och ha till pajer och kakor senare.
Sockerkaka med äppelbitar doppade i kanelsocker nedstuckna i smeten slår det mesta. Brukar heta fyriskaka tror jag...
Jag gjorde en underbart god äppelkaka idag i långpanna - galet god! Recept kommer jag att lägga upp på min blogg, förhoppningsvis ikväll.
På bloggen finns också recept på en jättegod äppelkräm.
Kommer även lägga upp ett recept på en vaniljpannacotta med äppelkompott på bloggen. Riktigt god! :€
Nu har jag fått upp receptet på äppelkakan på bloggen.
www.allagodating.se
Frysa äpplen är också smart. Du kan ju tom göra färdiga smulpajer osv att frysa in (ogräddade) och bara grädda när det finns paj.behov :)