• Tesserese

Baka med äpplen, tips tack!

Vi hinner inte äta av våra äpplen i år så jag tänkte att jag kunde passa på att baka en massa olika sorter och helst då lägga en del i frysen.

Så ge mig ditt favoritrecept! 

th,
  • Svar på tråden Baka med äpplen, tips tack!
  • vivianne

Här är det, mitt nya favoritrecept.
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/platbrod-med-applen

Och sen brukar jag variera vanliga smulpajer med att blanda en eller ett par nävar frusna hallon i äpplena istället för kanel. Lite vaniljsocker i "smulorna" passar bra till. Blir fantastiskt friskt och gott samtidigt som de rosa "fläckarna" av hallonen gör pajerna dekorativa.

• Danjella
    vivianne skrev 2012-09-05 18:22:20 följande:
    På DNs hemsida hittade jag ett oväntat supergott recept på en kaka med äpplen för ett par år sedan. Googla "plåtbröd med äpplen" så borde du hitta det!
    men de står ju inte hur mycket av allt  :P eller får man gå på känsla?

• Tesserese
    Vilda Tiger skrev 2012-09-10 10:13:10 följande:
    Det där äpplebrödet i långpanna, är det ett matbröd eller mer som en bulle med äpple på? Jag har en påse äpplen hemma och et låter ju godomligt gott.
    Blir som en sockerkakssmet och sen trycker man ner äppleklyftorna i smeten och skär dom i rutor när den har svalnat.
  • Tesserese
    Vilda Tiger skrev 2012-09-10 11:40:43 följande:
    Blir det?! Det är ju jäst i, känns som det borde bli mer som vetebröd.
    Då mena vi inte samma, den jag tänkte på är inte jäst i. Var det plåtbrödet du mena?
  • vivianne
    Vilda Tiger skrev 2012-09-10 10:13:10 följande:
    Det där äpplebrödet i långpanna, är det ett matbröd eller mer som en bulle med äpple på? Jag har en påse äpplen hemma och et låter ju godomligt gott.
    Det blir lite "vetebrödsaktigt" men inte helt för botten blir tunnare så det blir väldigt saftigt. I alla fall sött och inte matbröd. Och ja, det är gudomligt gott. 
  • Vilda Tiger
    vivianne skrev 2012-09-11 17:04:03 följande:
    Det blir lite "vetebrödsaktigt" men inte helt för botten blir tunnare så det blir väldigt saftigt. I alla fall sött och inte matbröd. Och ja, det är gudomligt gott. 
    Jag gjorde det igår och det blev gott, ja. Jag hade det dock inne liiite för lite så botten blev lite för bakad. Jag stödde lite pärlsocker på kakan och istället för att strö strösocker och kanel skakade jag äppelbitarna i det innan jag lade på dem på kakan.
Svar på tråden Baka med äpplen, tips tack!