• Anonym (Maria)

    Hur påverkar det en 4-åring då föräldrarna inte pratar med varandra?

    Min man slutade tvärt prata med mig för 1 månad sen. Nån vecka sen skicka han
    sms att han vill skiljas. Jag trodde i och med att han fick ur sig saken att vi efter
    vi skrev på skilsmässopapprena att han skulle börja prata igen. Men han vägrar.
    Så i princip är det enbart genom sms vi kommunicerar hämtning och lämning
    på förskolan av vår 4-åring. Min man letar efter nytt boende.

    Hur påverkas våran 4-åring av att min man vägrar prata med mig? Jag inte märkt
    nåt. Det enda vårt barn sa en gång till sin pappa var "varför surar du pappa"?

  • Svar på tråden Hur påverkar det en 4-åring då föräldrarna inte pratar med varandra?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om du hamnat i en outhärdlig situation med en man som moltiger och trotsar som en 4-åring, men mer envetet, trots att han fått det som han vill.
    Jag tror att er 4-åring säkert tar in den dåliga stämningen i familjen, kanske inte bara att pappa tiger, utan också dina känslor i sammanhanget.
    Vore det inte bäst för er alla att han flyttar omgående. Vart han ska flytta är ju hans problem. Ställ lite krav för din egen skull så kommer det också att bli bättre och tydligare för sonen vad som är på gång.
    Förklara också för honom att ni ska skiljas men att han ska få fortsätta att vara med både pappa och dig även i fortsättningen.
    Barn reagerar förstås men de klarar svåra besked om föräldrarna är tydliga och berättar vad som ska hända.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur påverkar det en 4-åring då föräldrarna inte pratar med varandra?