Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Läxor för eller emot?

Har pendlat en del över åren man känner mig idag rätt övertygad om att det vore bättre att barnen inte hade läxor, i alla fall inte som en del i den undervisning som krävs för att uppnå målen. Elever som själva vill fördjupa sig i något borde ha tillgång till den typen av uppgifter att ta med sig hem, men det ska inte vara ett krav.

I högstadiet är det dock läge att börja öva eleverna i att ta ansvar för sina egna studier så smått.

• Danitra
    Viktoria123 skrev 2012-09-05 20:56:35 följande:
    För. Jag pluggar ekonomi på högskolan.

Min lärare sa häromdagen att på föreläsningarna får man en yt-inlärning och  när du läser själv så blir det djupinlärning. Jag tycker att varje person (föräldrar)  måste ta eget ansvar för vad och hur mycket man lär sig.
    Och dom barn som är för små för att ta ansvar för sitt lärande och inte har föräldrar som kan hjälpa dom?
  • Danitra
    Mercurialis skrev 2012-09-05 20:58:22 följande:
    Jag är för läxor och jag är gymnasielärare.
    För alla åldrar eller för just gymnasieelever?
  • Danitra
    Mercurialis skrev 2012-09-05 21:06:17 följande:

För alla åldrar.
    Och hur ska man kompensera för de ojämlika förhållanden som barnen har?
  • Danitra
    miljarden skrev 2012-09-05 21:16:03 följande:
    Är mot läxor. iaf upp till gymnasiet, sedan är jag osäker.
    I undantag kan läxor vara okej, men då ska det vara en typ av uppgifter som kan utföras utan stöd av vuxna, typ ta med en strumpa, eller mäta en stol (då tänker jag mig att detta skulle vara en typ någon slags förberedelse eller en del av något arbetsmoment i skolan och inte rena nonsensuppgifter).

Jag är utbildad lärare.
  • Danitra
    garib skrev 2012-09-05 21:30:44 följande:
    Det  ska finnas möjlighet att få hjälp i skolan .Skoldagen kan förlängas.De yngre får göra läxorna på fritids. Detta kräver resurser men svensk skola måste bli bättre.
    Många av de som behöver mer stöd från skolan har inte rätt till fritids.
  • Danitra
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 10:14:19 följande:

Kan det vara därför som svenska barn blir sämre och sämre, för attde aldrig repeterar det de lärt sig under dan och då glömmer allt. Repetition är ju grunden för att minnas.
    Fast det är lite mer komplicerat än så. Bara för att eleverna får en läxa på det som man gått igenom så resulterar inte det i livslång kunskap, eller ens att man kommer ihåg det en månad senare.

Repetition är viktigt för inlärning, ju oftare något aktualiseras i hjärnan desto mer bemästrar man det. Det behöver även kompletteras och sättas i bredare kontext i takt med utbildningsnivån.

Jag har behövt banka in fakta, repeterat det gång på gång och ibland skrivit PM om det, men om det inte fortsätter att återkomma i andra sammanhang försvinner det ur minnet likt förbannat.

Ja, repetition är viktigt. Läxor är INTE det enda, eller ens det bästa, sättet att åstadkomma detta.
  • Danitra
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 11:23:01 följande:
    Jag är högskoleutbildad och arbetar som fritidspedagog.

Min son går i ettan i en friskola. Jag är för läxor. Min sons läxor är bra! Just nu har de tema "kroppen" och de pratar om måltider. Läxan innebär att dokumentera frukost, lunch, mellanmål och middag i både bild och text (man skriver så mycket man vill själv). Sen ska en av måltiderna redovisas muntligt. Min son tycker läxan är kul! Det innebär också att han är med och hjälper till att tillaga alla måltider så han ser hur det går till och vad maten innehåller.
    Låter jättehärligt!

Men tänk på hur det blir för dom barn som oftast inte ens får frukost för att föräldrarna inte har pengar, inte orkar fixa det eller bara glömmer? Hur tror det det går för dessa barn att göra en sådan läxa?
  • Danitra
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 12:22:56 följande:
    Ja, det finns massa barn som har det svårt! Men just nu svarade jag utifrån mitt perspektiv och min sons läxor. När det gäller skolan så kommer det alltid finnas barn som kommer ikläm oavsett vad det är för läxor. Exempelvis finns det föräldrar som inte engagerar sig alls i barnens läxor och barnen får göra det själva. Men som sagt, frågan löd om man var för eller emot. När det gäller min sons skola och hur de lägger upp läxorna, är jag för. Det andra är egentligen en helt annan sakfråga.
    Jag trodde frågan gällde läxor i allmänhet och inte läxor för just mitt barn.
  • Danitra
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 12:54:20 följande:

Kanske vi skulle förbjuda alla att ge sina barn frukost i rättvisans namn. Man kan inte tänka så alltid. Kanske det ärvts med en sådan läxa så att soc kan kopplas in, som sig bör om man inte ens orkar ge sina barn frukost. Även om inte alla människor får frukost är det väldigt bra att kära sig om frukost och om kost över huvud taget.
    Självklart ska man inte förbjuda föräldrar att ge sina barn frukost, inte heller förbjuda föräldrar att uppmuntra lärande utanför skolan! Om du tror det är vad jag menar så har du missförstått mig.

Det jag menar är att ansvaret för inlärning ligger på skolan och förutsättningarna för att uppnå detta bör vara lika för alla barn. Att ge läxor som kräver hjälp av en vuxen lägger en del av detta ansvar på föräldrarna och jag tycker inte det är rätt.

Och ja, jag tycker att skolan borde erbjuda alla barn frukost men det är ingen fråga jag skulle prioritera i dagsläget.
  • Danitra
    Plutteli skrev 2012-09-07 14:17:27 följande:
    Jag har en högskoleutbildning, tekniskt arbete med relativt hög lön. Jag har även studerat pedagogik men vill inte arbeta som lärare. Jag är EMOT läxor, de fyller helt enkelt ingen funktion!

Det har gjorts studier på klasser där barnen fått läxor så som det i regel ser ut i skolan idag (glosor, läsuppgifter, mattetal som skall räknas) och skolor där den enda "läxa" som getts är till barn som ev. inte arbetat på lektionerna och behöver arbeta ikapp. Resultatet var att barnen som inte fick läxor klarade sig LIKA BRA eller BÄTTRE i skolan än de barn som fick läxor!
    Ska se om jag kan hitta metastudien alt. artikel om den senare ifall nån är intresserad.
    Gärna!
Svar på tråden Läxor för eller emot?