Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Läxor för eller emot?

Har pendlat en del över åren man känner mig idag rätt övertygad om att det vore bättre att barnen inte hade läxor, i alla fall inte som en del i den undervisning som krävs för att uppnå målen. Elever som själva vill fördjupa sig i något borde ha tillgång till den typen av uppgifter att ta med sig hem, men det ska inte vara ett krav.

I högstadiet är det dock läge att börja öva eleverna i att ta ansvar för sina egna studier så smått.

• Danitra
    Viktoria123 skrev 2012-09-05 20:56:35 följande:
    För. Jag pluggar ekonomi på högskolan.

Min lärare sa häromdagen att på föreläsningarna får man en yt-inlärning och  när du läser själv så blir det djupinlärning. Jag tycker att varje person (föräldrar)  måste ta eget ansvar för vad och hur mycket man lär sig.
    Och dom barn som är för små för att ta ansvar för sitt lärande och inte har föräldrar som kan hjälpa dom?
  • Danitra
    Mercurialis skrev 2012-09-05 20:58:22 följande:
    Jag är för läxor och jag är gymnasielärare.
    För alla åldrar eller för just gymnasieelever?
  • Danitra
    Mercurialis skrev 2012-09-05 21:06:17 följande:

För alla åldrar.
    Och hur ska man kompensera för de ojämlika förhållanden som barnen har?
  • Danitra
    miljarden skrev 2012-09-05 21:16:03 följande:
    Är mot läxor. iaf upp till gymnasiet, sedan är jag osäker.
    I undantag kan läxor vara okej, men då ska det vara en typ av uppgifter som kan utföras utan stöd av vuxna, typ ta med en strumpa, eller mäta en stol (då tänker jag mig att detta skulle vara en typ någon slags förberedelse eller en del av något arbetsmoment i skolan och inte rena nonsensuppgifter).

Jag är utbildad lärare.
  • Danitra
    garib skrev 2012-09-05 21:30:44 följande:
    Det  ska finnas möjlighet att få hjälp i skolan .Skoldagen kan förlängas.De yngre får göra läxorna på fritids. Detta kräver resurser men svensk skola måste bli bättre.