Inlägg från: miljarden |Visa alla inlägg
  • miljarden

Läxor för eller emot?

Är mot läxor. iaf upp till gymnasiet, sedan är jag osäker.
    I undantag kan läxor vara okej, men då ska det vara en typ av uppgifter som kan utföras utan stöd av vuxna, typ ta med en strumpa, eller mäta en stol (då tänker jag mig att detta skulle vara en typ någon slags förberedelse eller en del av något arbetsmoment i skolan och inte rena nonsensuppgifter).

Jag är utbildad lärare.

• miljarden
    garib skrev 2012-09-05 21:14:08 följande:
    För.Jag tycker den svenska skolan har för lite krav på eleverna.Allt ska vara roligt .Deras fritid tas upp av fritidsaktiviteter,istället för att satsa på utbildng.Äldre elever  är  ute på kvällar och helger  istället för att ägna sig åt läxor.
    Ställer samma fråga som Danitra, hur ska man kompensera för de ojämlika hemförhållanden som barnen har?
  • miljarden
    garib skrev 2012-09-05 21:30:44 följande:
    Det  ska finnas möjlighet att få hjälp i skolan .Skoldagen kan förlängas.De yngre får göra läxorna på fritids. Detta kräver resurser men svensk skola måste bli bättre.
    Om läxorna ändå ska vara skolans ansvar och ligga inom skolans verksamhet, vad är då poängen med läxor? Är det inte bättre att lägga krut på den ordinarie undervisningen.
    Tänk också på hur mycket lärartid/resurser läxor tar, i form av förberedelse och framför allt rättning.
  • miljarden
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-06 06:55:55 följande:
    Det kan aldrig bli rättvist i alla fall. Tänk de föräldrar som skickar barn på dyra tekniksommarskolor, pratar med sina barn om olika allmänbildande ämnen, förklarar saker för sina barn, går till museet mm mm mm och jämför med de Arn som inte får denna stimulans. Förstår inte varför alla jämt ska sträva efter lägsta möjliga nivå i rättvisans namn.
    Det är nog inte lägsta möjliga nivå någon strävar efter, tror du verkligen det?
  • miljarden
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 11:20:30 följande:

Ja det är ganska vanligt här. I takt med art svenska barn blir sämre bildade sänks kraven på vidareutbildningarna. Det är knappast evolution som gjort det, utan brister i inlärningen.
    Fast nu blandar du ihop saker och ting. Att mena att någonting blir följden är något annat än att mena att någonting är målet.

• miljarden

En annan sak man får tänka på vad gäller läxor är hur mycket tid det tar av den redan knappa planeringstiden, att förbereda och rätta. Vill man inte hellre att lärarna lägger den tiden på att planera lärarledd undervisning?

Svar på tråden Läxor för eller emot?