Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Stjärnfall76

Jag tror det blir mer rättvist med läxor om man ska tala om rättvisa. De flesta barn behöver repetera det de lärt sig i form av läxor. I min sons klass var det jättelite läxor och det som han hade svårt för fick jag köpa egen läxa till. Nu är han bland de duktigaste men utan denna ete gjorda läxan hade det nog varit tvärt om. Hade de haft läxa så hade alla barn haft chans men som det är här, så blir det ju vara de engagerade föräldrarnas med råd att köpa eget material vars barn som blir blan de bästa. Jag är utbildad it-konsult men driver eget med min man. Min teori för tråden är att ju bättre utbildning desto mer för läxor. Troligtvis för att man vet att det behövs för att befästa kunskaperna.

• Stjärnfall76

Det kan aldrig bli rättvist i alla fall. Tänk de föräldrar som skickar barn på dyra tekniksommarskolor, pratar med sina barn om olika allmänbildande ämnen, förklarar saker för sina barn, går till museet mm mm mm och jämför med de Arn som inte får denna stimulans. Förstår inte varför alla jämt ska sträva efter lägsta möjliga nivå i rättvisans namn.

• Stjärnfall76
    LunaLunatic skrev 2012-09-06 19:41:24 följande:
    Jag är gymnasielärare. Jag ger generellt inte läxor. Eleverna tar emot en massa sinnesintryck och fakta varje dag, tycker de behöver få smälta dessa och ta det lugnt på fritiden. Ibland förväntas de dock jobba hemma (läsa roman, förbereda presentation) och ibland förekommer mer regelrätta läxor (glosor tex) men det är mer undantag. Har de valt att inte jobba på den tid jag erbjuder (lektionen) får de också jobba hemma.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Kan det vara därför som svenska barn blir sämre och sämre, för attde aldrig repeterar det de lärt sig under dan och då glömmer allt. Repetition är ju grunden för att minnas.
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 10:32:00 följande:
    Fast det är lite mer komplicerat än så. Bara för att eleverna får en läxa på det som man gått igenom så resulterar inte det i livslång kunskap, eller ens att man kommer ihåg det en månad senare. Repetition är viktigt för inlärning, ju oftare något aktualiseras i hjärnan desto mer bemästrar man det. Det behöver även kompletteras och sättas i bredare kontext i takt med utbildningsnivån. Jag har behövt banka in fakta, repeterat det gång på gång och ibland skrivit PM om det, men om det inte fortsätter att återkomma i andra sammanhang försvinner det ur minnet likt förbannat. Ja, repetition är viktigt. Läxor är INTE det enda, eller ens det bästa, sättet att åstadkomma detta.

Jag tror det är bästa sättet. Tex barn som lär sig läsa, jag tror inte det finns resurser att läsa med varje barn. Glosor, vissa ord kommer man inte ihåg för att man hör det en dag i skolan. Jag tycker det är självklart att om man hinner lära du tio ord i skolan och sedan har tio i läxa, så har man lärt sig fler ord än de som bara får de tio i skolan.
  • Stjärnfall76
    miljarden skrev 2012-09-06 17:50:31 följande:
    Det är nog inte lägsta möjliga nivå någon strävar efter, tror du verkligen det?

Ja det är ganska vanligt här. I takt med art svenska barn blir sämre bildade sänks kraven på vidareutbildningarna. Det är knappast evolution som gjort det, utan brister i inlärningen.
  • Stjärnfall76
    Helle333 skrev 2012-09-07 11:21:24 följande:
    DÄREMOT hade det nog inte varit helt fel om det kunde finnas läxhjälp på skolan. Detta infördes sista terminen jag gick i högstadiet. Då var det ju tyvärr för sent för att plugga upp tre års missad matematik och på gymnasiet fick jag återigen ingen hjälp.

Det borde vara självklart med lä hjälp i skolan. Tror inte heller man hinner lära sig allt på korta skoldagar i ett ofta stökigt klassrum. Resultaten syns ju.... Svenska barns allt sämre resultat internationellt sett Tråkigt att det blev så för dig.... Tyvärr är du nog inte den enda. Håller på att träna min son i skrivning, berättelser mm. Han har haft problem med det, fått kritik för det på samtalen, hatat att skriva. Men nu efter träningen så börjar han faktiskt tycka det är kul. Lä böckerna har jag fått köpa själv.... Men tänk så många barn skolan kunnat fånga upp om läxorna kom frå dem till alla barn med behov....
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 11:45:31 följande:
    Låter jättehärligt! Men tänk på hur det blir för dom barn som oftast inte ens får frukost för att föräldrarna inte har pengar, inte orkar fixa det eller bara glömmer? Hur tror det det går för dessa barn att göra en sådan läxa?

Kanske vi skulle förbjuda alla att ge sina barn frukost i rättvisans namn. Man kan inte tänka så alltid. Kanske det ärvts med en sådan läxa så att soc kan kopplas in, som sig bör om man inte ens orkar ge sina barn frukost. Även om inte alla människor får frukost är det väldigt bra att kära sig om frukost och om kost över huvud taget.
  • Stjärnfall76
    Danitra skrev 2012-09-07 13:05:52 följande:
    Självklart ska man inte förbjuda föräldrar att ge sina barn frukost, inte heller förbjuda föräldrar att uppmuntra lärande utanför skolan! Om du tror det är vad jag menar så har du missförstått mig. Det jag menar är att ansvaret för inlärning ligger på skolan och förutsättningarna för att uppnå detta bör vara lika för alla barn. Att ge läxor som kräver hjälp av en vuxen lägger en del av detta ansvar på föräldrarna och jag tycker inte det är rätt. Och ja, jag tycker att skolan borde erbjuda alla barn frukost men det är ingen fråga jag skulle prioritera i dagsläget.

Håller med dig där, läxan ska klaras utan hjälp av vuxen. Sen är ju vissa barn mer självständiga, men läxan närvara utformad så de flesta klarar den på egen hans.
  • Stjärnfall76
    Simbelmynë skrev 2012-09-07 14:07:47 följande:
    Jag anser inte att endast skolan har ansvaret för barns inlärning.

Nej, barnen har med ett ansvar och föräldrarna
Svar på tråden Läxor för eller emot?