Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Läxor för eller emot?

Läkarstuderande och för läxor, men det ska vara vettiga läxor. 

Läxor ger repetition vilket behövs för att få bra inlärning. Hur ska barnen bli bra på läsa om de inte lägger ner massor med tid på att faktiskt läsa? Läsning är nått som enklast och mest tidseffektivast förläggs hemma. Det krävs inte mer än en kvart om dagen. Samma sak med matterepetition, förlägg det hemma och använd den redan korta skoldagen till effektiv inlärning. 

Ja det finns dåliga föräldrar som inte stöttar sina barn, men vi kan inte lägga nivån på sämsta möjliga. Vi kan aldrig sudda bort skillnaderna med skolan. Även om barnen inte har regelrätta läxor så kommer de bra föräldrarna stötta sina barn med böcker, resor, museum mm. Nått som alla barn inte kommer få möjlighet till. 

Som exempel. Min ena son är riktigt dålig i matte. Förutom den vanliga matteläxan så har jag köpt in extra träningsmaterial i matte just för att stärka hans brister så han inte hamnar efter.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pompom skrev 2012-09-10 18:01:10 följande:
    Inte en chans, vem kommer ihåg nått från en läxa som korvats in i huvet, nej man kan lära sig ändå!
    Jag mins massor, det var ju läxorna som gjorde att saker och ting fastnade, men så pluggade jag för livslångt lärande onte för att korvstoppa inför ett prov.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Simon 681 skrev 2012-09-12 08:02:50 följande:
    Jag är emot. Barn går i skolan massor med timmar, det finns inget skäl att inte hinna med undervisningen på skoltid, inklusive inläsning och repetition.

Problemet med läxor är att de barn som har sämre förutsättningar, som försummande/överarbetande/icke läskunniga föräldrar, en instabil hemsituation, etc. Dessa barn tatuarar ofta inte in detta i pannan heller, så det kan vara svårt att veta.

Så mina argument: Med en bra upplagd undervisning skall allt hinnas med på skoltid och läxor bara ökar utsattheten för redan utsatta.   
    Jag skulle inta klassa 17,5 lektionstimmar i veckan för massor med timmar. I dessa 17, 5 timmar ingår även slöjd, idrott, musik mm. Det blir inte många timmar kvar i veckan. 
  • Dr Mupp
    Simon 681 skrev 2012-09-12 11:42:04 följande:

Det beror väl på vad man jämför med. Räcker det för att lära ut målen i läroplanen? Absolut.
    Målen i läroplanen är ett skämt och jag har högre krav på skolan än det.
  • Dr Mupp
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-13 14:46:30 följande:
    FLICKAN OCH KRÅKAN Ett otinlägg..... Men min son gör precis det, pratar om hur många sidor och hur snabbt och jag känner själv att han kanske inte tar in allt. I skolan får vi inget direkt gehör..... Hur tränar man på det, är det bara att läsa mer, eller kan du rekommendera nåt?
    I vår skola tränar de så att efter att de läst en bok, sida osv så ska de svara på frågor och/eller skriva en berättelse om innehållet i det de läst.
  • Dr Mupp
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-13 19:31:59 följande:
    Plutteli: Jag tror man behöver träna på att planera sin tid hemma. Mina elever planerar en del av sin tid i skolan också men då är de där de är. Hemma finns helt andra frestelser, tv, kompisar, datorn etc etc. Att straffa redan svaga elever genom att tvinga dem att ta hem när de redan slitit hela dagen är bara elakt tycker jag. Dessutom finns det då elever som inte får träna på att plugga hemma. Märkligt resonemang enligt mig.
    Fast vad är alternativet. Om säg tre barn i klassen inte hänger med i tempot om det sen är pga svårigheter eller för att larvar bort tiden har ju ingen roll. Hur ska de hinna i kapp. Ska de få göra det hemma eller ska vi sänka hastigheten för de restrerande 20 barnen? Ska skolan vara anpassade efter de som är sämst? 
  • Dr Mupp
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-13 21:33:30 följande:
    De ska givetvis få speciallärarhjälp. Vi är enligt skollagen skyldiga att anpassa undervisningen efter VARJE elev, svag som stark. Nya tider nu vet du:) Vi är inte kommunister i skolan om du trodde det?
    Och pengarna till speciallärare ska komma från den magiska skattkistan?
  • Dr Mupp
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-15 17:04:17 följande:
    Dr Mupp: De elever i min klass som behöver hjälp av speciallärare har det. Varför är du så nedlåtande? Jag jobba ju precis såhär. Det är inga som helst problem.
    i vår skola finns inga pengar till speciallärare. 
Svar på tråden Läxor för eller emot?