Inlägg från: Mammatilltvåprinsar |Visa alla inlägg
  • Mammatilltvåprinsar

Läxor för eller emot?

Jag anser att läxor är nödvändiga från början för att eleverna ska lära sig ta ansvar, planera sin tid och anpassa sin studieteknik. Utbildningssystemet i Sverige är uppbyggt på det sättet och att inte förberedas för det vore väldigt illa. Snacka om olika förutsättningar! Det bör inte vara lika för alla. Precis som jag anpassar undervisningen utifrån varje elev anpassar jag läxorna. Alla har olika förutsättningar och hinder. Alla kan inte nå lika långt. Men i mina klasser når alla så långt de kan, har vana vid studier hemma och vet själva vilken teknik de

• Mammatilltvåprinsar

Skickades...

Vilken teknik de ska använda sig av för att lära sig. Varje vecka utvärderar de vad de lärt sig eller inte lärt sig och varför. Sen tittar jag tillsammans med eleven på utvärderingen och diskuterar fram en lösning på eventuella problem.

• Mammatilltvåprinsar

Plutteli: Jag tror man behöver träna på att planera sin tid hemma. Mina elever planerar en del av sin tid i skolan också men då är de där de är. Hemma finns helt andra frestelser, tv, kompisar, datorn etc etc. Att straffa redan svaga elever genom att tvinga dem att ta hem när de redan slitit hela dagen är bara elakt tycker jag. Dessutom finns det då elever som inte får träna på att plugga hemma. Märkligt resonemang enligt mig.

• Mammatilltvåprinsar

De ska givetvis få speciallärarhjälp. Vi är enligt skollagen skyldiga att anpassa undervisningen efter VARJE elev, svag som stark. Nya tider nu vet du:) Vi är inte kommunister i skolan om du trodde det?

• Mammatilltvåprinsar

Dr Mupp: De elever i min klass som behöver hjälp av speciallärare har det. Varför är du så nedlåtande? Jag jobba ju precis såhär. Det är inga som helst problem.

• Mammatilltvåprinsar

Dr Mupp: Då bör ni omprioritera lite kanske. Svaga elever som inte hinner med har rätt till hjälp, inte straff. Har man misslyckats hela dagen i skolan behöver man få gå på fotbollsträningen efter skolan om man vill, inte misslyckas ännu mer med skolarbete.

• Mammatilltvåprinsar

Vi lärare kan ibland behöva vara människor i större utsträckning än vi är. Många av oss är fast i skolvärlden och kan inte se andra aspekter. Den tysta, snälla, duktiga flickan som rabblar fakta och som vi uppskattar så mycket är inte den som kommer förändra världen. Det är väldigt många lärare som inte kan inse att alla inte kan, eller bör, vara lika. Jag ger sådana läxor och med sådan framförhållning att alla kan klara dem. Hinns de inte med utvärderar vi varför samt gör en plan på utvecklingssamtalet. Läxor behövs men ska inte vara något straff!

• Mammatilltvåprinsar

Men strunta i att göra läxorna! Om era barn ändå inte ska plugga vidare spelar väl betygen igen roll? Ska de plugga vidare behöver de dock träna på hemarbete.

• Mammatilltvåprinsar

Då har du inte läst/förstått/brytt dig om mina tidigare inlägg. Orkar inte skriva om allt, du får gå tillbaka och läsa. För du har inte fattar nånting.

• Mammatilltvåprinsar

Och en gång för alla: Nej, barn ska inte straffas för att deras föräldrar inte kan eller vill hjälpa till. Svaga barn ska inte straffas för att de är svaga och har andra förutsättningar. Men tyvärr behöver man träna på allt ändå. Livet är orättvist!

Svar på tråden Läxor för eller emot?