Inlägg från: Eva Lilli |Visa alla inlägg
  • Eva Lilli

Läxor för eller emot?

Jag är för läxor men emot att föräldrarna ska agera lärare åt sina barn!
    Den modell jag tycker alla skolor bör införa, i alla fall för övre stadier, ger eleverna gott om tillfällen att göra sina läxor i skolan med stöd av sina ordinarie, utbildade lärare.
    Ett sätt är att ha "flextid" för eleverna, dvs. det finns 5-10 lektioner utanför ordinarie schemat 8-9 alt 15-16 där eleverna ska planera in ett antal pass. Beroende på stödbehov, läxtryck osv. planeras veckan upp i samråd med handledaren och eleven bör då klara det mesta av läxorna i skolan. Datorer och insatta lärare finns alltid på plats.
    Morgontrötta elever kan välja att börja 9:20 och i stället stanna längre på eftermiddagen.
    Ev. litteraturläsning och glosövning kan behöva ske hemma. Likaså kan eleverna behöva läsa på extra inför prov hemma, dvs repetera inte lära in nytt!
    Eleverna är mycket nöjda, likaså föräldrarna som slipper mycket tjat och bråk om läxor. 
    Detta system tycker jag är rättvist och jämlikt - alla får samma chans när det gäller datorer eller stöd från vuxen. 

• Eva Lilli
    Linniscarlsson skrev 2013-01-18 20:08:05 följande:
    Eva Lill, jag undrar hur din teori skall fungera i praktiken. Är du insatt över huvud taget om en lärares uppdrag i de äldre åren?
    Jag är mycket väl insatt, sedan 20 år... :) Fick just mitt leg.
    Dessa "flex-pass" läggs helt enkelt in i lärarens undervisningstid. Utan dessa pass att hjälpa mina elever vid sjukdom eller när de kommit efter skulle jag stressa ihjäl mig. Nu bestämmer jag helt enkelt med berörd elev att de ska komma vid den "flex" jag har så kan jag komplettera muntligt eller ha extra genomgång. 

Svar på tråden Läxor för eller emot?