Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Läxor för eller emot?

Jag är emot läxor!

Idag går mina barn i trean och femman. De går mellan 8-13:40 och har 3-4 läxor i veckan. De hade kunnat gå en timma extra varje dag och gjort klart skolarbetet i skolan med behöriga lärare än att en amatör som jag och barnens pappa ska behöva agera lärare med barn som ändå inte lyssnar eller vill sitta still. Jag vet iaf att de är så pass väluppfostrade att de sköter sig när de är utanför hemmets fyra väggar.

Läxor skapar konflikter mellan föräldrar och barn och jag kan säkert dra till med i var 3/4 hem. Det är skolans ansvar och inte föräldrarnas!

Mammatilltvåprinsar

Det var ju smart! Gör du så, så ska du se att dina barn aldrig avslutar grundskolan!

Självklart hjälper man sina barn men varför ska läxorna göras hemma där det inte finns utbildad lärare att fråga om hjälp.
    Det blir ju barnen som blir lidande!
    Är det rätt att barn blir lidande för att föräldrarna inte har tid osv. Många arbetar heltid och är inte hemma förrän vid 17-18. Det ska lagas mat osv och på det så ska barnen göra läxor. Nä det är bättre att barnen går en timma extra i skolan varje dag där de faktiskt kan få hjälp av lärare med kompetens än att göra det hemma efter en lång dag i skolan, fritids och trötta föräldrar som jobbat hela dagen.

Noran

Stötta med läxan. Ja jag stöttar också i läxan men när barnen inte förstår eller klarar av och behöver uppenbarligen mer hjälp så är det inte föräldrarnas roll.

Läxor får barnen för att de inte hinner med arbetet i skolan. Matematik läxa som att lära sig rabbla tio kompisar, multiplikationstabellen osv är en bra läxa men att behöva räkna 20 tal i veckan för att tiden i skolan inte räcker till. Engelska glosor är rätt men att behöva ta med arbetsboken och göra 2 sidor i veckan för att tiden inte räcker till i skolan. Svenska ord (veckans ord) rättstavning är ok men att behöva arbeta flera sidor i svenska boken är inte rätt.

Svar på tråden Läxor för eller emot?