Inlägg från: Simon 681 |Visa alla inlägg
  • Simon 681

    Läxor för eller emot?

    Jag är emot. Barn går i skolan massor med timmar, det finns inget skäl att inte hinna med undervisningen på skoltid, inklusive inläsning och repetition.

    Problemet med läxor är att de barn som har sämre förutsättningar, som försummande/överarbetande/icke läskunniga föräldrar, en instabil hemsituation, etc. Dessa barn tatuarar ofta inte in detta i pannan heller, så det kan vara svårt att veta.

    Så mina argument: Med en bra upplagd undervisning skall allt hinnas med på skoltid och läxor bara ökar utsattheten för redan utsatta.   

  • Simon 681
    MrsHughes skrev 2012-09-12 08:21:25 följande:
    För läxor. Är jurist och jobbar i domstol. Jag anser att den mängdträning som krävs i vissa ämnen, språk och matematik inte kan förväntas hinnas med under de relativt korta skoldagarna.

    Och bara för att det finns barn som inte har stöd hemifrån med läxläsning tycker inte jag att alla andra barn ska behöva stå tillbaka.

    Med en bra upplagd undervisning behövs det inte, även mängdträningen, i den mån den behövs, hinns med under skoltid.
  • Simon 681
    MrsHughes skrev 2012-09-12 10:44:09 följande:
    Av tråden att döma är vi många föräldrar med akademisk utbildning som är för läxor (inte alla, jag vet!).

    Att ta bort läxorna från skolan generellt kommer ju då inte ha någon utjämnande verkan gentemot de barn som inte har stöd hemifrån eftersom vi som anser att skoldagen inte räcker till för repetition och mängdträning kommer att se till att våra barn ändå gör "läxor" i en eller annan form ändå. T ex genom att uppmuntra barnen att läsa, öva multiplikationstabeller, traggla glosor och öva dubbelteckning. Eller varför inte genom att resa och öva språk på plats.

    Sen tycker jag att det är utmärkt med läxhjälp i skolan. Det erbjuder den skola min 10-åring går i men tyvärr prioriterar han bandy på skolgården i stället för läxläsning så det blir till att sitta på kvällarna istället

    De med föräldrar med högt akademiskt kapital kommer att ha ett försprång, oavsett, ja. Poängen är att skolan kan vi kontrollera och den skall bidra i möjligaste mån att göra detta försprång mindre. Det bästa vore naturligtvis att inget barn behövde ligga vaken halva natten och låtsas sova när hen lyssnar på föräldrarna gräla, men det är utanför skolans kontroll. Att sedan lägga på det barnet att dessutom räkna uppgifter med hjälp av sina föräldrar är och avkräva resultat tar bort skolan som den oas i ett kaotiskt hemliv som denna elev skulle behöva.
  • Simon 681
    Dr Mupp skrev 2012-09-12 11:23:56 följande:
    Jag skulle inta klassa 17,5 lektionstimmar i veckan för massor med timmar. I dessa 17, 5 timmar ingår även slöjd, idrott, musik mm. Det blir inte många timmar kvar i veckan. 

    Det beror väl på vad man jämför med. Räcker det för att lära ut målen i läroplanen? Absolut.
  • Simon 681
    Dr Mupp skrev 2012-09-12 11:57:47 följande:
    Målen i läroplanen är ett skämt och jag har högre krav på skolan än det.

    Då har du större problem än läxors vara eller icke vara. Det kanske det är problem från skolans ledning och nedåt som ställer till det och inte att elever inte räknar tillräckligt många mattetal i sig.
  • Simon 681

    Jag är generellt emot läxor, är snart färdigutbildad lärare. Allt cetralt innehåll i lgr11 hinner definitivt gås igenom på den tid eleverna är i skolan. Så att ge läxa för att centralt innehåll inte hinner behandlas är mycket konstigt och tyder på en lärare som behöver se över sin undervisning.

    När man ger en läxa skall den vara vesäntlig, det skall vara något som gör att den utförs bättre hemma, exempelvis om man ber eleverna ta reda på var närmaste stället att göra sig av med olika typer av avfall är eller tim-lapse foton av en uppväxande planta eller något.

    Sedan om barn får stöd hemifrån och har engagerade föräldrar - fantastiskt. Det kommer nog gå mycket bra för dem i skolan, men det finns också barn som definitivt inte kan få någon hjälp hemifrån. Det finns exempelvis barn som har föräldrar som inte kan svenska i någon nämnvärd utsträckning, barn med alkoholiserade föräldrar, föräldrar som är mitt uppe i en dul vårdnadstvist, etc. Att lägga ut skolarbete på entreprenad i hemmet är då katastrofalt. Bättre så att det sker i skolan, även innötning av multiplikationstabeller om det nu skulle behövas.

  • Simon 681
    hammarhajen skrev 2013-02-15 07:19:13 följande:

    Man hinner kanske "gå igenom" innehållet, men inte öva så mycket som behövs. Vi hinner läsa så mycket att barnen knäcker koden och sedan öva kanske 15 minuter per dag. Men att läsa mer än så - nej, det finns det inte tid för om alla andra ämnen ska få plats också. Extra läsning (mer än den dagliga kvarten) gör enorm skillnad för barnens läsutveckling.

    Argumentet att föräldrarna inte kan svenska är fånigt om läxan är klokt utformad. Varför behöver föräldrarna kunna svenska om deras 14-åring ska läsa en vanlig skönlitterär bok till exempel? En sådan läxa behöver föräldrarna inte alls blanda sig i (mer än uppmuntra och se till att barnet faktiskt läser). Om barnen läst boken hemma kan läraren ägna sig åt utvecklande undervisning på lektionen, man kan diskutera innehållet, träna läsförståelsestrategier, tolka texten och liknande. Däremot behövs ingen lärare för själva läsningen av boken och att ägna undervisningen åt bara enkel "avläsning" känns rätt onödigt.

    Faktum är att en förälder som "bara" pratar persiska mycket väl kan stötta sin ungdom med en sådan läxa om intresse och vilja finns.  Man kan nämligen fråga sin ungdom om boken, be undomen berätta, själv göra jämförelser med liknande historier man hört eller läst på persiska. En analfabet kan göra samma sak...

    Jag menar snarare när en åttaåring får hem papper med instruktioner, mattetal där uppgiften ges i texten och sådant.
  • Simon 681
    hammarhajen skrev 2013-02-15 07:36:30 följande:

    Och helt ärligt - ska vi ha ett samhälle som lägger ribban efter vuxna som saknar tillräcklig föräldraförmåga? Ska alkoholister och folk som slåss i vårdnadstvister bestämma vad alla barn ska lära sig?

    Jag blir helt mörkrädd när jag tänker på vart samhället är på väg om vi ska tillåta vuxna att bete sig hur illa som helst (och t.ex. ge barnen en sådan hemmiljö att läsa läxor är otänkbart) och sedan dessutom anpassa den stora massan efter de som  faktiskt beter illa mot sina barn. Ska vi informellt "tillåta" att vuxna beter sig så gräsligt att deras barn inte ens kan få stöd att läsa en kvart om dagen hemma? Alla människor och  familjer hamnar i kriser ibland och naturligtvis ska inget barn tvingas jobba hemma om farmor precis dött, men i det stora hela måste vi väl ändå kunna förvänta oss att alla barn har det så pass tryggt att de kan få läsa en stund i veckan eller spela ett spel med en vuxen under 10 minuter? De som inte har det så tryggt ska ju få hjälp! Det är ju lite som att säga att eftersom alla föräldrar inte klarar att ge medicin till sina barn så ska INGET barn få någon medicin i hemmet. ALL eventuell medicinering MÅSTE ske på sjukhus, för då blir det lika. Och eftersom vissa föräldrar inte klarar att ge sitt barn glasögon om det behövs så ska INGET barn få glasögon. Vi ska förbjuda glasögon.
      
    Jag lider enormt med barn till vuxna utan tillräcklig föräldraförmåga, det gör jag. Men jag  tror INTE att de barnen får ett enklare liv om deras medmänniskor får en allt sämre kunskapsnivå. På vilket sätt hjälper man barn till alkoholister genom att låta deras vänner tro att sms-lån är bra och kvällspressen en god källa till samhällsinformation? När deras släktingar missförstår sina elräkningar, inte kan läsa mellan raderna i politisk propaganda och inte kan räkna ut räntan på sitt bostadslån? Kunskap är en förutsättning för demokratin tänker jag och ju fler välutbildade desto tryggare land.
    Hej och hå och sluttande plan. Min poäng är att ingen behöver hamna efter. Det centrala innehållet gås igenom, inklusive repetitioner, under den tid som barnen är i skolan. Inget skolarbete behöver då läggas ut på hemmet och då verkar det inte vettigt att göra det. Ingen får en sämre kunskapsnivå.

    Jag är medveten att man inte alltid kan gå in på en skola x och ta bort läxor, eftersom det är mycket som inte står i kursplanen som tränas och en del som inte hinns med. Undervisning måste vara effektiv och målmedveten. 
  • Simon 681
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-15 20:28:30 följande:

    Månda barn blir mycket sämre ön de behövt vara för att de behöver mer mängdträning ön som hinns med i skolan. Min son klarar sig inte alls på det lillar, och om inte vi som föräldrar tagit saken i egna händer hade han väl precis klarat godkänt. Vilket ju inte ger nåt i verkliga livet. Svenska skolan fortsätter att göra barnen sämre och sämre jämfört med andra länder, det bara är så.

    Det skulle definitivt behövas ett ändrat synsätt och arbetssätt i skolan, men att hävda att det inte skulle gå att utveckla förmågorna och arbeta med det centrala innehållet på den tid som barnen är i skolan känner jag inte stämmer. Att det finns inkompetenta lärare och ogenomtänkta lektionsupplägg är bara ett filosofiskt problem om man bestämmer sig för att det inte går att göra något åt.
  • Simon 681
    hammarhajen skrev 2013-02-16 06:58:52 följande:

    Sådana läxor tror jag inte heller fungerar ur ett grupperspektiv. För enskilda kan det säkert vara toppen, men för andra ger det ingenting på grund av sådana skäl du nämner tidigare. Läxor måste vara klokt utformade om de ska ha effekt och jag välkomnar absolut en diskussion om läxors innehåll och antal!
    Det jag har sett relativt mycket av, genom vikariat på skolor samt vad jaghar hört från mina studiekollegor är att det vanliga är att läxor ges för att det skall vara läxor, helt oreflekterat.

    Läxor måste, enligt mig vara något som har att göra med att det är en fördel att göra hemma, samt att det är en del i undervisningen och inte något extra. Det bör heller inte vara något som lika gärna kan göras i skolan.

    Om man har ett tema om hållbar utveckling skulle man kunna låta eleverna räkna antalet lampor hemma, samt hur många av dem som är på ett visst klocklslag för att sedan ha detta som exempel nä det gäller att räkna med lika medelvärden samt diskutera ekologisk hållbarhet.   
Svar på tråden Läxor för eller emot?