Inlägg från: buggi |Visa alla inlägg
  • buggi

Läxor för eller emot?

Nu hoppar jag in här utan att ha läst tråden och min personliga åsikt om läxor är att d är av ondo och kontraproduktiva. När vår dotter började få läxor och skolan blev för resultatinriktad slutade det med att hon läste det hon skulle, skrev det hon skulle och sen inte ville göra mer "skolsaker" öht. Vi pratade efter en termin med läraren som tog bort läxorna för henne helt, nu läser hon och skriver både dagbok och annat för fullt och utan press, och tar själv ansvar för sin akademsika utveckling genom att exv fråga angående klockan som hon inte har total koll på och har laddat ner en app för att lära sig den ordentligt.

Vi hade inga läxor under min skoltid förrän på högstadiet, och då endast engeslka och franska. Jag har lagt ner sååå många pluggtimmar på franskan (sträng fröken) och kan efter sex års studier inte ens beställa på franska. Helt bortkastad tid. Engeslkaläxorna gjorde jag aldrig eftersom jag hade lätt för engelska.

Kan tillägga att jag är läkare och har disputerat.

Kan också tillägga att, enligt min uppfattning, korrelationen mellan hur man lyckas i skolan och hur man lyckas i livet är i princip 0,0. Om man räknar lyckas i skolan = bra betyg, och lyckas i livet = självständigt vuxenliv med goda levnadsförhållanden.

Jag vill ha ett barn med lust att lära, god självkänsla som trivs med sitt liv och tar ansvar för sin påverkan på omgivningen.

Svar på tråden Läxor för eller emot?