• loulin

uppgiven

Jag har två barn. En pojke som snart är 3 och en flicka som snart blir 1,5 år. Jag har ganska nyligen separerat från deras pappa av många privata anledningar och trots att jag mår så mycket bättre nu när jag lever ensam så finns det ändå en känsla av uppgivenhet hos mig.

Jag tvivlar aldrig på att jag gjorde rätt när jag tog beslutet att bryta med honom och kommer aldrig någonsin ångra det men jag kommer heller aldrig kunna förlåta mig själv för att jag inte klarade av att "hålla ihop för barnens skull". Jag känner mig misslyckad som mamma och jag känner mig så ensam, jag har ju ingen att dela barnens framsteg med. Jag känner även stor skuld över att barnen är så pass små så att de inte kommer ha något minne av att jag och deras pappa någonsin har varit tillsammans, bott ihop och uppfostrat de tillsammans.

Jag känner att det är min tur att få må bra nu och jag skulle verkligen kunna göra det för känner mig så oerhört fri och lättad, men jag kan inte låta bli att de här tankarna smyger sig på då och då och ger mig en fet jäkla klump i magen. Jag undrar ofta om jag ett kommer känna såhär föralltid eller om det bara är nu i början. 

Finns det någon mer som känner igen sig i mina tankar?  

• Svar på tråden uppgiven
  • Sopdoris

Det finns nog hur många som helst som känner sig som dig. Det är så lätt som förälder att känna skuld fast det är helt obefogat.. Vi vill ju alltid det bästa för våra barn :) Vilket i ditt fall var att lämna din dåvarande. Man kan inte vara ihop *för barnens skull* och tro att det funkar.. Barn känner på sig att allt inte är bra och att föräldrarna inte är lyckliga ihop. Nu vet jag inte om ni bråkade, men det är annars det värsta som finns när man är liten, att föräldrarna bråkar. Min mamma lämnade min pappa när jag var 3-4, jag minns det fortfarande och jag minns också hur mycket bättre allt blev! Jag älskade att bo ensam med min mamma då (inte för att min pappa var dålig), men hon mådde säkert bättre och då gjorde jag det också. Ett par år senare träffade hon en ny och dom flyttade ihop, nu är den mannen min pappa nr 2 :)

Har du familj, vänner? Isåfall har du ju nån att dela deras framsteg med :) Känn inte skuld för något som gör dig lycklig, är du lycklig är dina barn lyckliga! Det är bara så.

Sen kan du alltid gå och prata med någon. Kan hända att du har en depression som får dig att känna som du gör. Då kommer den alltid att ligga i vägen för sådant som annars skulle göra dig glad. Det är lätt att bli av med den, men inte själv.. I know:)''

Lycka till    

• Marcus121

Det sämsta du kan göra för dina barn är att "stanna i skiten" för att du någonstans tror att det ska bli bättre?.
    Nästan aldrig blir det bättre.

Det du känner är helt normalt. Det går över.
    Mår du bra kommer dina barn också må bra.

Har gjort precis som du så jag vet vad du går igenom.

Lycka till. Det kommer gå bra.

• MariaOE

Hej!
    Jag känner igen allt det du skriver... Det är så tungt... Men jag tycker att det har blivit lättare ( separerade för 1 år sedan ) jag vet inte om "skuldkänslorna" någonsin försvinner men man får försöka leva med det o försöka omvandla de negativa känslorna till ngt positivt...

Lycka till o stor kram, kämpa på !!

Svar på tråden uppgiven