• 245Upp

Hjälp med stickning på rundstickor!

Hej,

jag har nyligen börjat sticka en mössa på rundstickor och har stött på en problem. Maskorna fastnar där plastslagen sitter fast i själva stickan. Jag stickar några maskor och sen får jag sitta att pressa maskrona över "skarven". Jag trodde först att jag stickade för hårt men enligt masktätheten som är angivnen på instruktionen stickar jag rätt.

Det kanske rentav är så det är att sticka med rundstickor? Som sagt är det första gången

Tacksam för svar!        

• Svar på tråden Hjälp med stickning på rundstickor!
  • Annelie 76

Det verkar som att du fått tag på en dålig sticka. Gå till en stickaffär så kan de nog hjälpa dig.

• 245Upp

Jag köpte allt (stickor, garn och instruktioner) i en specialierad tygaffär. Det jag reagerat på är att "skarven" är tilltryckt och lite platt... Kan det vara det som äe "felet"?

• Drömmar och förhoppningar

Jag skulle också säga att det är stickan som krånglar för dig, jag har alltid själv upplevt att det flyter på bra när man stickar på rundstickor.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • Fia 28
    Drömmar och förhoppningar skrev 2012-09-06 09:56:14 följande:
    Jag skulle också säga att det är stickan som krånglar för dig, jag har alltid själv upplevt att det flyter på bra när man stickar på rundstickor.
    Samma här, finns inget störande skarv på min rundsticka.
  • 245Upp

Hur ser  skarven ut på era stickor? Är de runda eller är stickan lite tillplattad där plastslangen börjar?

• Fia 28
    245Upp skrev 2012-09-06 10:21:18 följande:

Hur ser  skarven ut på era stickor? Är de runda eller är stickan lite tillplattad där plastslangen börjar?

Måste titta när jag kommer hem, men tror de är runda.
  • Drömmar och förhoppningar

Den ena jag har är något tillplattad ut mot änden där tråden går in, den andra är helt rund. Men någon skarv att tala om finns det inte egentligen, ingenting som garnet kan haka fast i.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • 245Upp

Erkänner väldigt skamsen att mina rundstickor ser ut som dina drömmar... Hade ingen aning om att de såg olika ut. Jag har i alla fall lärt mig något

Svar på tråden Hjälp med stickning på rundstickor!