• AnnaS83

Tårthjälp - Glasskräm

Tänkte göra en tårta med marsipanlock, och funderar på att ha glasskräm mellan sockerkakslocket och marsipanen.Bra eller dålig idé? Har aldrig gjort glasskräm förut, så är inte helt hundra på vad det blir för konsistens.

Någon som har ett bra recept på glasskräm med egengjord vaniljkräm som räcker till en normalstor tårta? När jag googlar hittar jag bara recept på glasskräm med marsánpulver eller vaniljkräm för sig och då måste jag ju veta hur mycket jag ska göra av varje så det inte blir för mycket/för lite.

Eller är det någon som har något förslag på vad man kan ha istället för glasskräm om det nu inte är en bra idé? Vill inte ha vanlig vispad grädde.

Ge mig tips! Glad

• Svar på tråden Tårthjälp - Glasskräm
  • Ankmor

Glasskräm är 50% vispad grädde och 50% vaniljkräm (eller marzánkräm som många säger).

Själv tycker jag att det blir godare när jag tar mer vaniljkräm än grädde, typ 40% grädde/60%vanilj...

Det behöver inte vara hemmagjord vaniljkräm, det går jättebra med "snabbkräm".

Tomt här just nu...
  • s fia

Jag håller med Ankmor, jag brukar oxå ha i mer vaniljkräm... Oftast  gör jag en liten sats vaniljkräm och vispar sedan grädde, och blandar i lite i taget till ja tycker den smakar lagom o blir lagom i konsistensen.

Tänk bara på att marsipanen lätt "svettas" om man har grädde/glasskräm under. Den kan då behöva fodras, t.ex genom att man penslar ett tunt lager smält smör på undersidan .

• Ankmor
    s fia skrev 2012-09-06 21:14:26 följande:
    Jag håller med Ankmor, jag brukar oxå ha i mer vaniljkräm... Oftast  gör jag en liten sats vaniljkräm och vispar sedan grädde, och blandar i lite i taget till ja tycker den smakar lagom o blir lagom i konsistensen.

Tänk bara på att marsipanen lätt "svettas" om man har grädde/glasskräm under. Den kan då behöva fodras, t.ex genom att man penslar ett tunt lager smält smör på undersidan .

Fodra är viktigt! Den informationen missade jag!

Man kan även pensla med neutral matolja/majsolja el. dyl på marsipanen om man inte vill att det smakar smör/margarin/salt...

Tomt här just nu...
  • Roxter

Är det snyggt att spackla med glasskräm? Har heller aldrig gjort det tidigare så jag vet inte vilken konsistens det har. Nåt tips för att få den riktigt vit? Finns det nåt annat gott att spackla med som är riktigt vitt?

Svar på tråden Tårthjälp - Glasskräm