Syskon till 7-åring med atypisk autism?
Vår son på 7 år har atypiskt autism med försenat tal/uttal. Han utvecklas framåt hela tiden och oftast så märker man inte av hans svårigheter. Han har haft diagnosen sedan 3-årsålder så vi har kämpat mycket och lärt oss hur vi ska göra och inte göra. jag tycker vi har kontroll på det hela. Jag längtar verkligen efter ett syskon till sonen men min man är så rädd att det ska bli ett till barn med något "handikapp/svårigheter" så han vill inte (vi har försökt i ett år med ett missfall, men sen ändrade min man sig) Vi har ju åldern emot oss också. jag är 38 och min man 46 år(han älskar barn och har mycket barnasinne kvar!!) Så vänta så länge kan vi ju inte direkt Men mitt
värker så efter ett till barn. Även för sonens skull, tror det skulle vara bra för honom att inte vara ensambarn och ha ett syskon när vi föräldrar inte finns längre.
Nu klarar sig våran son rätt bra, kläder,mat mm och har börjat lekt lite smått med kompisar, även om det är komplicerat med det sociala samspelet så gäller det ju att träna och åter träna på det.
Vi har tyvärr ingen farfar/farmor i livet och mormor/morfar bor 12 mil bort för ev barnpassning med kort varsel.
Finns det andra föräldrar med ett barn med atypisk autism eller annat och som skaffat syskon? det klart det finns men jag vill veta hur det varit, hur har syskonet klarat det, tips mm mm???
MVH Positiva mamman