Inlägg från: mamma till 2 frön |Visa alla inlägg
  • mamma till 2 frön

    Engelska åk 1 ?

    I den nya läroplanen LGR 11 finns mål i engelska till år 3. Det innebär att barnen ska ha haft engelska så att de når målen våren i år 3. Det finns en fastställd timmplan för alla ämnen men det är upp till varje kommun att fördela timmarna över de 9 åren. Alltså kan vissa börja med engelska i år ett medan andra väntar till år 2 eller 3 men alla måste nå målen till år 3 och således börjat med engelska någon gång i 1-3:an. det är väldigt olika hur man väljer att fördela timmarna och i vissa kommuner råder inte ens en gemensam timfördelning i hela kommunen vilket kan innebära att om man flyttar missar man rätten till timmar i ett ämne och då får man ju oftast fler i ett annat vilket sällan är negativt . Somsagt alla ska nå samma mål i år 3 några har lite tid fördelat på fler år medan andra komprimerar och har längre pass fast senare, vad som är bäst tvistar de lärde om .

  • mamma till 2 frön

    .


    pluvdo skrev 2012-09-10 15:49:29 följande:
    Som jag skrev häromdagen så är väl den potentiella nackdelen att barn inte lär sig något språk till hundra, utan i slutändan skriver dåligt både på svenska och engelska eftersom de inte hinner få en stadig modersmålsspråkgrund att utgå från innan andra meningsuppbyggnader och stavningsregler blandas in.

    Det där håller jag inte med om. Sverige är ett av få länder som är enspråkigt, de flesta har mer än ett språk som modersmål och forskning visar snarare på att flerspråksinlärning gynnar hela den språkligautvecklingen. Det du beskriver är en vanlig missuppfattning att språkinlärning av flera språk samtidigt skulle ske på bekostnad av varandra. Ta USA som exempel med alla spansktalande eller varför inte Kanada med både franska och engelska som modersmål. Gällande timplanen är den en offentlig handling och bara att be om att få ut. Hos oss läste dottern 20 min/v inbakat i andra ämnen alltså inte 20 min "nu har vi engelska" i år 1 och 30 nu i år 2. Sonen läser 2*40 i år 5 just nu och det var något liknande förra läsåret. Personligen tror jag inte tiden är den avgörande utan hur man bedriver undervisningen. Nackdelen med att flytta ned förmycket engelska tidigt är att när de tunga bitarna med gramatik etc kommer längre upp i 7-9 läggs mycket av inlärningen som läxa istället för på skoltid detta får då sättas i motsats till en tidig och spontanare språkinlärning som det oftast blir när barnen är mellan 7-9 år. Lika så påverkas uttalet på så sätt att vår hjärna är mer mottaglig för uttal och utveckling av ett andraspråk med mindre "dialekt" före 9 års ålder.
Svar på tråden Engelska åk 1 ?